Ik wil graag ouderschapsverlof aanvragen. Nu is t mijn bedoeling om ipv de 3 dagen die ik nu werk 2 dagen te gaan werken en dus voor 1 dag ouderschapsverlof aanvragen. In 1e instantie zat ik eraan te denken om dit voor een half jaar te gaan doen. Weet iemand of je daarna alsnog een half jaar eraan mag plakken mocht je dat zelf graag willen? Dan zou ik dus in januari nog eens een half jaar gaan aanvragen. En hoe zit t als ons inkomen ineens verandert? Stel dat mijn vriend ineens zijn baan kwijt raakt of je kan op de 1 of andere manier niet meer rondkomen, mag je er dan op terugkomen en toch het verlof eerder afbreken? Hoop dat iemand hier wat verstand van heeft..
Mag u uw ouderschapsverlof spreiden? In overleg met uw werkgever kunt u het ouderschapsverlof spreiden. Dit kan op de volgende manieren: U kunt het verlof over een langere periode uitsmeren dan twaalf maanden. U kunt meer uren verlof per week opnemen. U kunt bijvoorbeeld voltijds verlof opnemen. U kunt het verlof opsplitsen in maximaal zes gedeelten. Elk gedeelte moet minimaal een maand duren. SZW – Ouderschapsverlof – Ouderschapsverlof: informatie voor werknemers Als je het ouderschapsverlof in gedeeltes opneemt, en je wilt het dan stopzetten, dan vervalt er volgens mij het lopende deel van je ouderschapsverlof. Als je in 1x alles opneemt, en je wilt het dan stopzetten, dan vervalt al je recht op ouderschapsverlof, tenzij je het stopzet vanwege een nieuwe zwangerschapsverlof.
Voor zover ik weet mag je het verlof in drie stukken opsplitsen (mits werkgever akkoord is natuurlijk) en ik meen dat je dat wel van te voren moet aangeven. Je hebt recht op 26 maal je normale werkweek, in jou geval dus 26* 24 uren = 624 uren : 8 werkuren = 78 dagen verlof Als je dus zegt ik wil dit eerst een half jaar doen, dan geef je aan 26 weken opnemen van 8 uur verlof p/w Hoe je het precies kunt wijzigen is mij ook nog niet helemaal duidelijk, maar ik heb ook gewoon 4 uur verlof p/w en dat loopt dan door tot onze puk iets van vier-en-een-half is. Edit: blackeyedgirl was me al voor met juistere info
ok maar in principe heb je recht op meer dus ik mag dan toch wel twee maanden voor afloop van dit verlof alsnog weer opnieuw aanvragen voor een half jaar? Ik vind t inderdaad een beetje eng om alles in 1 keer aan te vragen. Wil t liever eerst even aankijken en als t goed bevalt dan er nog een half jaar aan vast plakken. Lijkt me toch niet dat ik dat nu al moet aangeven?
Nee maar je moet wel van te voren aangeven dat je het in meerdere termijnen wil opgeven, ipv in een keer alles. Verder moet je leidinggevende er wel mee akkoord gaan, dat als je al een tijd weg bent geweest, je ineens er een periode achteraan wil plakken. Dus je kan het beter wel van te voren bespreken.