Als je zwanger bent maak je de eerste periode (eerste maanden?) veel HCG aan. Het tweede streepje op de zwangerschapstest wordt dan ook steeds duidelijker doordat je dus meer HCG aanmaakt. Nu lees ik wel eens dat wanneer er bijv. een miskraam aankomt, je lichaam minder HCG aanmaakt en dat de zwangerschapstest weer lichter wordt. Nu vraag ik mij af: Als je de eerste weken, bijv. tot aan de eerste echo, elke week een zwangerschapstest doet en het streepje blijft donker, dan ziet het er goed uit, toch? Stel dat er iets niet goed is met de vrucht, dan zou het HCG afnemen, toch? Of mag ik zo niet redeneren??
Ja, dat klopt, maar als je bijvoorbeeld structureel ochtend urine gebruikt, moet het wel een betrouwbaar beeld kunnen schetsen, toch? Ik had vanmorgen nog eens getest en toen had ik een hele dikke tweede streep, vorige week was 'ie nog een stuk lichter. Stel nou dat ik volgende week weer test met ochtend urine en de streep is ineens lichter, dan is er iets niet goed, lijkt mij? Of mag je die conclusie dan niet trekken?
Je maakt jezelf alleen maar gek als je elke week gaat testen, probeer ervan te genieten en denk positief
Nee, zo werkt het helaas niet. Bij een hele vroege miskraam (tot een week of 5) zie je vaak wel dat de test lichter of weer negatief wordt. Maar als je al iets verder bent, blijft het HCG langer in je lichaam aanwezig en is de dosis zwangerschapshormoon ook veel hoger. Ook als het fout zit, en zeker nog tot 6 weken na een miskraam kun je duidelijk positief testen. Je kunt dus helemaal niks aan de dikte van de streep op een zwangerschapstest aflezen. Een dikke streep wil niet zeggen dat het ook werkelijk goed zit, helaas.
Jippie: bedankt voor de heldere uitleg, weer wat geleerd! En ik was eigenlijk al bang dat het niet zo zou werken haha! Pindakoek: daar heb je ook wel gelijk in. Ik moet er maar gewoon een beetje vertrouwen in hebben. Alleen soms is dat best moeilijk, want heb al meerdere malen in mijn directe omgeving meegemaakt dat de zwangerschap in een miskraam eindigde . Dan ga ik nu maar proberen om er lekker van te genieten!!