Hoi ladies, Ik ben bezig met mijn werkgever om het een en ander te regelen tijdens mijn zwangerschapsverlof en de zaken die daarna komen, parttime werken i.p.v. fulltime. Nu word ik geadviseerd door vriendinnen ouderschapsverlof aan te vragen. Ik ben aan het googlen geslagen, maar ik word er niet echt wijzer van. Ik lees op de ene site dat het vanaf 2015 afgeschaft gaat worden en de andere site zegt dat het verstandig is om het wel uit te rekenen. Wat voor voordelen heeft ouderschapsverlof precies? Het is toch onbetaald verlof opnemen? Ik wil 24 uur gaan werken na mijn verlof... iemand tips!? Of een idee hoe dit precies in zijn werking gaat volgend jaar. Groetjes, Chantal
De ouderschapsverlof wordt niet afgeschaft. Alleen tot nu was het altijd zo dat je van de belastingdienst geld terug kreeg wanneer je ouderschapsverlof op nam. Die regeling wordt mogelijk per 2015 afgeschaft. (Is volgens mij nog niet 100% zeker). Het voordeel van ouderschapsverlof is dat je recht blijft houden op je huidige contracturen. Dus wil je na een jaar weer 32 uur gaan werken, behoud je dat recht gewoon. Terwijl als je je contract aan laat passen naar 24 uur (dus geen ouderschapsverlof), krijg niet zomaar weer een contract met meer uren. Daarbij wordt in sommige cao's tot je kindje 1 jaar is een gedeelte van de ouderschapsverlof doorbetaald (cao onderwijs en cao gehandicaptenzorg in elk geval). Maar als je daarna niet je huidige contracturen weer gaat werken, moet je dit terug betalen.
Bedankt voor je reactie. Sowieso qua contract handig dus? Want ik wil inderdaad in de toekomst weer 32 uur gaan werken. Jammer dat de regeling mogelijk in 2015 aangeschaft wordt. Is het handig om het wel aan te vragen just in case...?
Je hebt ook een subcategorie voor dit topic, 'zwanger en werk'. Hier vind je misschien meer informatie??
Het voordeel van ouderschapsverlof is dat je voor een periode minder kunt gaan werken zonder pensioenopbouw verlies van die uren en zonder dat je contract wordt aangepast. Vijf jaar geleden kon ik twee jaar een dag minder werken na van 100% naar 80% te zijn gegaan. En er staat nog steeds wat volgens mij, dus het zijn best veel uren. Je kunt ze tot je kind 8 wordt opnemen geloof ik, dus je hoeft niet alles meteen op te maken.
Eigenlijk alles al gezegd. Overigens wordt het per 2015 niet afgeschaft hoor alleen het gedeelte dat je terug krijgt van de belasting dienst. Dus als jij graag je contracturen wilt behouden en je pensioenopbouw (ook even checken er zijn ook CAO's die dit uitsluiten) of als je een CAO hebt waarbij je een deel vergoed krijgt dan zeker doen.
Je hebt recht op 26x je aanstelling uren voor ouderschapsverlof. In sommige cao's, zoals de overheid, krijg je de helft van je uren doorbetaald. Dus neem je 1 dag van 8 uur verlof dan krijg je daarvan 4 uur doorbetaald. Daar zit wel een limiet aan want dat geldt voor 13x je aanstelling uren (dus de helft van waar je recht op hebt) Het behoud van je uren vind ik een groot voordeel. Je weet nooit wat er in het komende jaar gaat gebeuren met contract van bv je partner. Stel dat hij zijn baan verliest heb jij iig nog je volledige uren. ALs je nu al je uren wegdoet weet je in deze tijd bijna zeker dat je ze nooit meer terug krijgt. Die beslissing kun je beter uitstellen.
Ook bouw je nog steeds pensioen op over de uren van ouderschapsverlof. Ook ik ga in 2015 ouderschapsverlof opnemen. Als het afgeschaft wordt zal ik mij denk ik nog een beraden of ik dit wel opneem. Je krijgt er dit jaar geen belasting meer van terug. Wie weet draaien ze dit na een aantal jaren weer terug en dan lijkt het mij beter om het dan op te nemen. Je mag het toch oppakken tot je kind 8 jaar oud is?
In sommige CAO's is de pensioenopbouw beperkt, maar over het algemeen loopt t wel gewoon door over je normale contracturen. Het verlof zelf wordt NIET afgeschaft, alleen het belastingvoordeel willen ze in 2015 afschaffen. Idd je mag OV opnemen tot en met het 8e levensjaar (per kind)