Wijn

Discussion in 'De lounge' started by sidmick, Aug 4, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,805
    4,191
    113
    Bijna vertrekken we weer naar het heerlijke frankrijk.
    En hoewel ik graag een lekkere wijn drink heb ik er de ballen verstand van.
    En dus de afgelopen jaren al heel, heel wat vieze flessen gekocht.
    Wij houden van een witte wijn. Niet te zoet maar zeker niet heel droog.
    Waar moet ik op letten als ik weer eens tussen de 1000 flessen in de hyper U sta?

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Waarom ga je niet gewoon proeven in een wijngaard. Super leuke ervaring en je koopt tenminste wat je echt lekker vindt!!

3. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,805
    4,191
    113
    Vind ik niet echt geschikt met 2 kleine kindjes

4. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gelijk heb je! Wij drinken en rijden ook niet. Bovendien kan ik niet goed tegen alcohol overdag bij 30 graden!!

Welke streek ga je naartoe, dat is nogal van belang.

5. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Probeer eens een Pouilly-Fumé. Deze komt uit Pouilly sur Loire. Hier woon ik niet al te ver vandaan.
    Dit is een hele lekkere witte wijn. Niet de goedkoopste, maar ook niet superduur.

6. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,805
    4,191
    113
    Ik zit helemaal in het zuiden, bij cap dágde

7. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Languedoc heeft vooral rode landwijnen. Veelal gemengde druivensoorten, niet veel bijzonders. Wit wordt vrijwel niet geproduceerd in die streek!

8. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,069
    3,862
    113
    Bij een wijnproeverij zit je toch niet te zuipen (tenzij je zo'n toeristische hebt), maar spuug je bijna alles uit. Dit doe ik gerust met de kinderen erbij hoor. Ik sla niets in wat ik niet geproefd heb.

9. Whysteria

TS wilde weten welke wijn ze het beste in de supermarkt kan kiezen, dus het hoeft uiteraard niet persé locaal te zijn... :)

10. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,805
    4,191
    113
    Geloof niet dat ik mijn kids daar een plezier mee doe, mijn man drinkt geen wijn dus die vind dat ook niks en zo een wijnliefhebber ben ik nou ook weer niet. Ik zoek gewoon een lekker wijntje voor savonds op mijn terras. hier in nederland zoek ik dan braaf in de super op "licht zoet ofzo" maar das in frankrijk een stuk lastiger want daar hangen geen bordjes in de super ;)

11. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah ok.
    Maar dan nog is het aanbod wijnen uit andere streken beperkt, zeker in de grote hypermarchés. Of je betaalt de hoofdprijs. In de Languedoc konden wij geen fatsoenlijke wijn vinden en zeker geen witte.
    Wij houden van Chablis, Sancerre en Chardonnay, reserva bij voorkeur.
    Pouilly-Fumé ook heerlijk, maar dan wel één met niet teveel muskaat.

12. Tanja mv 2

Tanja mv 2 Actief lid

Aug 1, 2014
    309
    0
    0
    limburg
    Ik vind Hugo lekker,is witte wijn ,weet alleen niet of ze dat daar hebben.
    Kun je hier bij de Jumbo kopen.

13. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Da's geen witte wijn, maar een of ander cocktaildrankje uit Tirol op basis van vlierbessensiroop, munt, citroen, bubbeltjeswater en .... een beetje mousserende witte wijn.;)

14. Whysteria

Sancerre is óók lekker (is hier ook in de buurt trouwens :)), maar ik vind hem vaak wat minder zacht dan de Pouilly-Fumé. Ik zou hem niet aanraden aan iemand die van een droge wijn maar niet té houdt...

15. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt: Sancerre en Chablis drood, krijt (zalig bij gegrilde vis op een warme zomeravond op het terras!).

Hier vnl Chardonnay Reserva, meestal Chileense of Australische overigens.

16. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ik koop meestal la tulip (AH) of een een of andere Chileense wijn van de natuurwinkel waar ik de naam even niet van weet. Die is echt goddelijk maar dat mag ook wel voor 8 euro per fles :p ik zal eens kijken voor je hoe die heet.

17. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

Jan 5, 2012
    4,525
    2
    36
    In de Franse supermarkt heb ik nog nooit een lekker wijntje gevonden, maar bij de wijnboeren zeker wel. Je spuugt de wijn gewoon uit en na 20 minuten heb je iets heerlijks gevonden waar je veel van inslaat. Kan het je warm aanbevelen.

Als je naar het zuiden rijdt, kom je langs de Drôme. Vlak langs de snelweg hebben ze dit wijnhuis. Proef vooral de viognier. Brézème

Rondom Agde inderdaad geen wit.

18. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Viognier
    Pinot Gris
    Sancerre

Dat zijn mijn favorieten! Maar het wil nog wel verschillen per 'huis' en dat vind ik echt heel lastig om hier zo aan te geven...

19. liefenklein

liefenklein Niet meer actief

Sauvignon Blanc of Pinot Grigio vind ik lekker.

Share This Page