Belastingdienstvraag over teveel ontvangen kinderopvangtoeslag

Discussie in 'De lounge' gestart door mol81, 31 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mol81

mol81 Niet meer actief

Hou dames,

Zojuist ontving ik de jaaropgaven van manlief en mijzelf. Ik schrok een beetje, want we hebben meer verdiend dan we dachten. Dit betekent dat ik het jaarinkomen dat ik op heb gegeven bij de belastingdienst te laag heb ingeschat. We hebben dus te veel kinderopvangtoeslag ontvangen.

Voor 2012 heb ik de gegevens direct gewijzigd en dat zal wel goed komen. Maar hoe zorg ik dat ik het teveel ontvangen bedrag van 2011 weer terugbetaal? Wordt dit verrekend met de inkomstenbelasting 2011? Of krijg je een brief dat je alles in 1 keer terug moet betalen? Wie weet antwoorden?

2. singa

singa Niet meer actief

Zodra je de inkomstenbelasting van 2011 hebt ingestuurd weet de belastingdienst ook dat je teveel ontvangen hebt.
    Je krijgt dan automatisch een brief thuis over het te veel ontvangen bedrag. Bij de zorgtoeslag wordt het verrekend met het nog te betalen bedrag maar bij de kinderopvangtoeslag weet ik het niet.

3. hellie

hellie Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.178
    1
    0
    Noord-Brabant
    Als je te veel hebt gekregen krijg je na de definitieve berekening KOT 2011, een acceptgiro die je ineens of in delen kunt betalen. Als je niet reageert, zal de belastingdienst het inhouden op je nog te ontvangen KOT, maar dan betaal je het over een periode van 2 jaar terug...

4. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    voor het teveel betaalde bedrag krijg je in een keer een rekening toegestuurd. Aangezien dit neit altijd even snel gaat, kan het even duren voor je er wat van hoort, maar hou het dus in reserve....

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik weet niet of je recht op aftrekposten (hypotheekrente-aftrek) maar dit kan je van je inkomen aftrekken he? Het gaat om je verzamelinkomen, niet om je belastbare inkomen.

Ik heb trouwens mijn afrekening van 2010 nog steeds niet gehad (en meerdere met mij)

6. mama079

mama079 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.065
    30
    48
    Ik heb zelfs die van 2009 nog niet eens gehad!

7. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Eeeehm...vergis je je toevallig niet?
    Het jaarinkomen is namelijk wat anders dat het toetsingsinkomen! Van het jaarinkomen gaan eerst nog wat vaste lasten af. Ik schrok me ook een hoedje toen ik de jaaropgaaf van mijn man zag. Maar het toetsingsinkomen dat je aan de belasting op geeft is dus lager.....Het scheelde bij ons zo'n 10.000 euro.

8. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Zoals Debby zegt

Je jaarinkomen moet je nog MIN je hypotheekrente doen en dat is je verzamelinkomen dat je op moet geven voor kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en KGB etc

Dus als je schrikt van je jaaropgaves en je hebt een eigen huis, doe dan jullie jaarinkomens - de hypotheekrente

9. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    toeslagen kijkt naar je verzamelinkomen dus als er aftrekposten zijn dan gaan die nog van het brutoinkomen af.

10. mol81

mol81 Niet meer actief

Eh... Ik geloof dat ik het niet meer snap... Ik heb, toen onze dochter in 2011 voor het eerst naar het kdv ging, de jaaropgaven van 2010 gepakt en de jaarinkomens ingevuld. Daar hebben we de kinderopvangtoeslag op gekregen. Maar ik ben dus uit gegaan van de twee jaarinkomens (bij elkaar opgeteld) en jullie noemen dat de hypotheekrente er nog af moet.

Dan hebben we dus te weinig kinderopvangtoeslag gekregen en krijgen geld terug!
    Altijd goed!

11. Baylee

Baylee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.417
    0
    36
    ik kreeg kot defenitief pas eind september ! Dus het kan nog even duren !

12. mol81

mol81 Niet meer actief

Ik heb een proefberekening voor 2012 gemaakt met de gegevens van 2011 (jaaropgaven etc.) en dan komt er uit dat we geld terugkrijgen. Nou ja, we zien wel. Ik heb in ieder geval de jaarinkomsten gebruikt en niet het verzamelinkomen. Dit betekent volgens mij dat we geld terug krijgen en niet (zoals ik dacht) geld terug moeten betalen.

13. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Dan krijg je idd terug

bij ALLE toelagen moet je jou man + jou jaarinkomen bij elkaar optellen.

Bijv:

jij verdient 15.000 bruto per jaar
    je man verdient 30.000 bruto per jaar
    = 45.000 bruto per jaar

stel je betaald 15.000 euro aan hypotheekrente per jaar

dan doe je 45.000-15.000= 30.000 je verzamelinkomen wat gebruikt word voor alle toeslagen :)

14. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    mol81 je moet het niet met je jaaropgaven doen hoor!
    Je moet het met het met je verzamelinkomen doen.
    Dat verzamelinkomen vind je terug als je belastingaangifte heb gedaan.
    (inkomen op jaaropgave - aftrekposten)

15. mol81

mol81 Niet meer actief

Haha, ik ga maar eens bedenken waar we het terug te ontvangen helemaal uit gaan geven :D
    Kom maar op belastingdienst!

16. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Bij de opgave moet je het verzamelinkomen invullen.
    Deze zin heeft er in gestaan:

'Neem van de laatste aangifte inkomstenbelastig het verzamelinkomen over'. Je had dus niet naar je loonstrook moeten kijken, maar naar jullie verzamelinkomen. Waar dus het een en ander van af gaat. Dus, dat lijkt op een meevaller! Maare, op dat geld kun je nog heeeeeel lang wachten!! Hier 2010 nog niet eens binnen...

Deel Deze Pagina