Hoi! ik heb een vraag... ik woon in Belgie en werk in Nederland. in nederland dus ook volledig verzekerd bij cz. In belgie alleen basis ziektekostenverzekering. ik ben nu steeds op controle bij huisarts en gynacoloog in Belgie, dit zal de hele zwangerschap zo blijven. Ik wil dit ook zo houden omdat ik fantastisch tevreden ben over de zorg en begeleiding hier. (ik betaal nu dus een klein deel van de rekeningen bij huisarts en gynacoloog, maar dat is prima te overzien) Ik zal in principe in Belgie bevallen in het ziekenhuis. ongeveer de helft vd bevalling zal ik vergoed krijgen... nu vraag ik me af: kun je ook steeds op controle blijven in belgie bij dezelfde gynacoloog, maar uiteindelijk alleen de bevalling wél in Nederland? in Nl ben ik namelijk wel volledig verzekerd voor alle kosten.... of moet je dan ook de controle en vk enz perse in nederland? hoop dat iemand me kan helpen! groetjes!
Ik zou het eigenlijk niet weten maar volgens mij gezien je woonachtig bent in belgie en je daar ook je controles krijgt denk ik dat je ook in Belgie moet bevallen. Nu weet ik niet hoe het in belgie zit maar hier als je bij de gyna loopt ipv bij een vk is het zo dat je vaal op medische indicatie in het ziekenhuis moet bevallen. En in Nederland is een medische indicatie volledig vergoed... Hoe is dat in Belgie dan?
hoi ninetje, dank voor je antwoord, hier in belgie is het standaard dat de controles verlopen tussen ha en gyn. ik heb wel de keuze om thuis of in het ziekenhuis te bevallen, maar écht voorstander van thuisbevallen zijn ze hier niet. ik wil zelf iig in het ziekenhuis bevallen, dus komt goed uit... zal cz eens bellen om navraag te doen ps gaat het met jouw zwangerschap allemaal goed? groetjes female
Hoihoi, Hier gaat het tot nog toe allemaal goed, op en aan een beetje misselijk, wel erg snel moe. En jij? Ik wil zelf ook in het ziekenhuis bevallen, wel of geen medische indicatie. We zijn al geld apart aan het zetten hiervoor. Gelukkig betaald mijn ziekenfonds veel mee en heb ik een eigen bijdrage van 102,00 per opname dag en dan 14,50 voor het personeel pd. Dus op zich valt t wel mee. Als ze daar geen voorstander zijn maken ze het dan niet automatisch een medische indicatie? Ik ben benieuwd wat het antwoord van je zorgverzekering is. succes!
In België is het eigenlijk standaard dat je in het ziekenhuis bevalt. Ik weet wel dat bepaald gyn's zich verplaatsen naar andere ziekenhuizen voor de bevalling, maar weet wel niet of ze dan naar het buitenland gaan ook. In jou plaats zou ik het eens bespreken met de gyn en/of het ziekenfonds of je verzekering.
Als het dan eigenlijk standaard...dan hoef je niet zelf te betalen toch? Of heb je altijd wel de keuze?
Het zou wel een beetje raar zijn als je kindje in nederland geboren word, deze heeft dan ook de nederlandse nationaliteit ofniet?
zelfs dat weet ik allemaal nog niet... (we komen eigenlijk uit nl he...) maar als jij met 36 toevallig nog een weekendje naar frankrijk zou gaan, en bevalt daar, heeft je kindje opeens de franse nationaliteit..... hihi moet echt nog veel uitzoeken Zijn er trouwens meiden die in belgie bevallen zijn, ik heb nl ook nog geen enkel idee wat het ongeveer gaat kosten. ik ben hier in belgie alleen basis verzekerd (geen hospitalisatie dus niet volledig vergoed).... iik zal waarschijnlijk in een materniteit in belgie bevallen... iemand een idee van kosten ongeveer? en nog iets... ik ben in nl wel volledig verzekerd bij cz, maar volgens een mevrouw van cz kan ik de kosten van belgie niet declareren bij cz.... terwijl ze in het ziekenhuis in belgie bij mijn gyn wél een contract hebben met cz, en zij zei dat het geen probleem was....?!?! raak nu al in de stress van alles
Haha je heb gelukkig nog de tijd om alles goed uit te zoeken! Zou dat wel doen want een bevalling is niet goedkoop..