Wie kan mij helpen? Krijg allemaal verschillende antwoordn op mijn vraag. Mag je tijdens de zwangerschap nu wel of geen rauwe vis (zoals vacuum verpakte zalm en forel) eten? Ben er dol op maar durf eigenlijk geen risico te nemen..... Wie heeft er een antwoord....?
Hoi Saartje, In een ander topic had ik het volgende gepost. Het volgende stukje komt uit het boek Je zwangerschapvan maand tot maand. Dit is een uitgave van Kinderen en is samen met een verloskundige geschreven: Rauwe haring.... <Mag dat? Ja, rauwe haring eten in de zwangerschap mag gewoon. Wat je níet mag eten, is rauwe vis in de sushi. Dus geen rauwe tonijn en geen rauwe zalm. Hierin kan namelijk de listeriabacterie zitten, die listeriose kan veroorzaken. Dit is schadelijk voor je zwangerschap. Garnalen en mosselen kun je zonder gevaar voor je groeiende kind eten. Zalm in blik mag ook wel, maar recentelijk zijn listeriabacterën aangetoond in gerookte zalm, met name in de voorverpakte gerookte zalm. ook dit dus even laten staan. Voor de goede orde: goed doorbakken zalm en tonijn mogen dus wél. Verder staat er in hetzelfde stukje het volgende lijstje: Samengevat komt het erop neer dat je tijdens je zwangerschap beducht moet zijn voor: rauwe tonijn, rauwe zalm, voorverpakte gerookte zalm, rode biefstuk, osenworst, rosbief, filet américain, rauw vlees, (rauwe)kip, rauwmelkse kazen(au lait cru), blauwe schimmelkazen, rauwe of gerookte vis, paté, lever en ander orgaanvlees, rauwe eieren, niet gewassen salades of groente, alcohol, roken, medicijnen, drugs, zand, aarde, kattenbakken. Een hele lap tekst, maar volgens mij wel duidelijk En volgens mij is het eten van één van bovenstaande producten niet meteen verkeerd, maar loop je alleen het risico op een besmetting.