Wat vinden jullie van dit plan?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Bellabella, 18 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Hallo,

Ik hoop dat jullie even je mening willen geven over het volgende: (Mijn kleine meid krijgt volledige BV en sinds een paar weken ook zelfgemaakte groente en fruit hapjes om te wennen.)
    Ze komt de laatste tijd nog vaker s'nachts dan ze tot nu toe al deed. Vannacht wederom 4 keer waarvan ik 3 keer BV heb gegeven en ze dit goed dronk en 1 keer heb ik haar in slaap gewiegd en sliep ze na 2 minuten krijsen in mijn armen. Als ik haar de tiet geef is het eigenlijk gelijk goed en valt ze aan de borst in slaap en huilt helemaal niet. Ik begin maandag weer met werk (fulltime) en ben bang dat ik dit allemaal niet ga trekken. Daarom heb ik vanochtend het CB gebeld en gevraagd of ik nog iets kon doen. Ik kreeg van een aardige, begripvolle wijkverpleegkundige het advies haar overdag goed te laten drinken (omdat ze wild drinkt en met andere dingen bezig is) dus echt met weinig prikkels (gordijnen dicht etc etc), groente en fruit hap geven en als ze dan 4 voedingen goed aan de borst heeft gedronken en haar hapjes heeft gehad dat ze dan de nacht door zou moeten kunnen en ik 3 nachten haar hooguit 1 voeding moet geven en de andere keren in bed moet laten liggen, aai over de bol, speen erin, desnoods wel slokje water en weltruste zeggen. Maar dus niet meer de borst geven. Zij dacht namelijk dat ze de dag en nacht kwa voeding een beetje had omgedraaid omdat ze overdag te weinig calorien wrs binnen krijgt dus wil ze s'nachts zoveel drinken en zit ze genoeg vol om de volgende dag weer weinig te drinken, enz. Verder heb ik volgens haar ook nog de kans dat ze dit nog erger gaat doen als ze overdag naar de oppas moet...

(Ik heb 2 weken geleden al geprobeerd om haar een paar keer niet de borst te geven maar ze gaat echt dan hysterisch krijsen, niets helpt... Toen ben ik dus wel de borst weer gaan geven maar heb haar op haar eigen kamertje gelegd (vriend snurkt), maar ook dit helpt niet.)

Maar ze zei dat ik dit echt 3 nachten moest volhouden en dan zou het echt beter worden.

Mij lijkt dit plausibel, maar wil toch even weten wat jullie ervan vinden ;)? Dus graag reacties!

2. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    o ja, ik kolf per borst ongeveer 130 cc per keer, dus heb echt wel genoeg voeding. Ik heb nu alleen wel weer vaak enorme stuwtieten omdat ze zo vaak in de nacht komt, denk ik...

3. 4days

4days Niet meer actief

Ik denk persoonlijk dat je je vooral moet concentreren op haar overdag beter laten drinken. Het heeft toch geen zin om haar niet de borst te geven snachts als ze dan gaat krijsen... Ze heeft dan gewoon honger, je kunt je kind ook niet met honger in bad laten liggen... Maar als ze overdag beter gaat drinken (inderdaad door minder prikkels enzo) dan heeft ze snachts vanzelf minder honger.

4. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Heeft ze inderdaad ook honger of alleen zuigbehoefte? Ik zie nml nergens iets over n speentje staan.
    Mijn meisie heeft rond die leeftijd ook geleerd om door te slapen omdat ik het 3 x voeden in een nacht ook wel beu was waar door ik dus 2 vd 3 x een speen erin deed.
    Als ze inderdaad echt goed drinkt snachts zou ik dat advies in combi met een speen doen. Want wakker worden op die tijden zit er nog wel in ook al heeft je kleine geen honger meer door genoeg voeding overdag.
    Succes iig!

5. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Hai, ja, een speen heeft ze wel maar die wilt ze op die momenten echt NIET! Ze wordt dan echt nog bozer als ik die in probeer te doen. Heeeeel soms lukt het wel en dan slaapt ze idd gelijk lekker verder maar dan is ze ook op "een andere manier" wakker...Ik kan duidelijk het verschil zien of speentje genoeg is of niet. Maar ik probeer het voor de zekerheid toch wel altijd.

6. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    @ cossy: maar als ze s'nachts zoveel drinkt wilt ze overdag natuurlijk minder? Misschien moet ik haar dan een nachtje met 1 voeding laten overbruggen, dan heeft ze wel gegeten maar wel wat honger. Soms komt ze na 2 uurtjes alweer, dan "kan" ze toch eigenlijk geen honger hebben?

7. 4days

4days Niet meer actief

Tsja, het kan ook dat ze gewoon 'mamahonger' heeft en bij jou wil zijn... Het blijft lastig. Er zijn best veel baby's die ook met 5 of 6 maanden snachts nog regelmatig komen... Je kunt het natuurlijk een nachtje proberen, maar ik betwijfel dat dit echt structureel iets zal veranderen.

Anders kun je misschien een proberen om overdag wat extra melk te kolven, en die s'avonds voor het slapen te geven. Bij ons werkte dat best goed, want ik had in het begin savonds vrij weinig melk, en met wat extra melk sliep ons zoontje dan door.

8. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Tja, dat kolven en flesje geven heb ik ook geprobeerd, ze drinkt dan ook veel (230 cc) maar komt net zo vaak... mamahonger is natuurlijk waar maar moet ik daar dan zo aan toe geven met de borst? Of ver/gewen ik haar dat dan aan? Dit soort dingen vind ik echt lastig van het ouderschap!

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi Bellabella,

hier hebben we het ook: Thirza komt, sinds 4 mnd, weer vaak 's nachts. Daarvoor redde ze het altijd met 1 keer, maar sinds de 19-wekensprong is het elke nacht zo'n 2-4 keer raak.
    Overdag goed drinken hielp wel even, maar dan sliep ze nog niet door hoor: dan pakte ze nog 1-2 voedingen. Maar inmiddels drinkt ze overdag ook weer goed en komt ze 's nachts nog net zo vaak... terwijl ze overdag dus inmiddels ook een kleine pot fruit en een kleine pot groente erbij eet.

Hier is het geen succes om haar enkel te proberen te troosten: dan wordt het brullen en als ik aanleg, drinkt ze zich helemaal vol en valt direct weer in slaap. Ze heeft gewoon echt honger en het lukt gewoon niet om dat overdag allemaal naar binnen te krijgen, ben ik bang... Tja, ik heb hier maar geaccepteerd dat het is zoals het is en hoop dat het opbouwen van fruit en groente en straks structureel een middagboterham of pap erbij, gaat helpen om het aantal voedingen 's nachts nog wel naar beneden te krijgen, maar echt helemaal zonder zal hier nog wel even duren...

Je kunt het natuurlijk proberen en ik zou zelf dan zoiets hebben: bij huilen troosten en kijken of je kleintje weer in slaap komt. Bij brullen zou ik denken dat het honger is en dan kun je volgens mij gewoon beter voeden.
    Succes!

10. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Hai Rozemarijke,

Ja, Thirza is volgens mij precies zo'n handenbindertje als mijn kleine meid!
    Ik heb haar gister wakker gemaakt om half 12 om te drinken, ze dronk heel goed en viel gelijk in slaap. 2 uur werd ze wakker en ik probeerde haar te troosten maar werkte niet (1 minuut) toen flesje met water gepakt en een paar slokjes gegeven: toen ging ze weer gelijk slapen! Ik heb haar niet uit bed gehaald maar gewoon goed ondersteund zodat ze wat rechtop zat in bed. Toen kwam ze weer om 4 uur en heb ik wel de borst gegeven omdat ik dat wel een normale tussentijd vind (van half 12 tot 4). Toen kwam ze weer om 7 uur en heb ik haar weer gewoon de borst gegeven. Al met al viel vannacht mee, want ze kwam dus 2 keer waarvan ik een keer de borst heb gegeven.
    Het CB dacht echt dat ze de dag en nacht heeft omgedraaid (ze drinkt momenteel ook echt slecht overdag) dus moet dit weer rechtgetrokken worden... Ik laat je weten hoe aankomende nacht weer gaat! Ik hoop dat het slokje water weer zo goed werkt!

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik ben het helemaal eens met de CB mevrouw. Om door te slapen moeten kindjes leren om overdag voldoende te drinken. Dat begint met 's nachts te beperken en overdag veel aan te leggen.
    Mijn zoontje is met 6,5 week gaan doorslapen en ik weet zeker dat het geholpen heeft dat ik hem 7 voedingen gaf, waarvan 6 overdag.
    Dit betekent niet dat je 's avonds geen voeding moet geven maar kort (afkoppelen) en als ze nu 4 keer komt zou ik twee keer het maximum vinden. Ze wennen ook snel aan 'even bij mama een slokje drinken'.
    En ik begrijp wel dat een boel vrouwen dat heel natuurlijk vinden maar als je de volgende dag weer paraat moet staan om je werk te doen, dan is het vooral ook erg onpraktisch en naar mijn idee niet nodig. Heel veel kindjes zijn prima in staat om gewoon door te slapen.

12. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    :)Nou, ik heb het advies proberen te volgen, alleen kwam ze de laatste nachten sowieso wel wat minder (zal je net zien natuurlijk;)). Maar ze heeft vannacht van 8 (half 12 wakker gemaakt voor laatste voeding: 5 min) tot kwart over 4 geslapen en na een brabbelsessie en een beetje jammeren (dus speen erin en slokje water, luier verschoond) heeft ze tot kwart over 6 geslapen. Toen wel borst gegeven en heeft ze geslapen tot kwart over 8.

Al met al gaat het dus een stuk beter, wel vermoeiend om steeds naar haar kamer te lopen om half 5 s'ochtends totdat ze in slaap valt maar ik hoop dat ook dit gaat verbeteren. Ze drinkt overigens nu overdag wel een stuk beter!
    Ik kan het jullie dus wel aanraden als je hetzelfde probleem hebt als ik (maar ik ben natuurlijk pas 3 nachten verder).

13. appeltje

appeltje Niet meer actief

Misschien moet je haar niet wakkermaken voor de late avondvoeding. Ik begrijp uit ervaringsverhalen (en die van mijzelf) dat dit voor sommige kinderen niet werkt en het geen invloed heeft op het ritme van de nacht. Het schijnt dat je kindje soms niet meer goed in die diepe slaap komt waardoor de rest van de nacht wat onrustiger kan verlopen. Mijn zoontje sliep op die leeftijd wel 'door' in de zin van meer dan 5 uur achter elkaar. Hij maakte dan een ruk van 19.00 uur tot 1.00 uur en kwam daarna weer om de 3 uur. Lastig, maar als ik hem om 23.00 uur wakkermaakte voor de borst of afgekolfde melk, dan meldde hij zich gewoon 3 uur later weer. Toen heb ik ervoor gekozen om het zo maar te laten, want anders kreeg ik nog minder slaap. Ik ging dan gewoon wat vroeger naar bed en bleef niet op voor die late voeding. Bij mijn volgende zou ik het wel weer proberen, maar het is niet iets dat voor ieder kind werkt. Je zou dus eens kunnen kijken wat er gebeurd als je haar niet 's avonds wakker maakt.

Succes!

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hmm, binnenkort eens kijken of dat hier ook werkt, alhoewel ik eigenlijk denk van niet: Thirza drinkt zich gewoon een aantal malen per nacht nog helemaal vol. Overdag drinkt ze ook echt goed en qua groente en fruit krijgt ze minder dan ik zou willen, maar dat is wel in opbouw. Maar goed, na een half uur fruithap is ze gewoon moe en gaat dat niet meer, dus ik zit nog wel even aan de nachtvoedingen, vrees ik.
    Maar lekker dat dit bij jullie zo goed werkt! :)

Ik had hier qua avond-nachtvoedingen trouwens hetzelfde als bij appeltje: Thirza sliep tot aan de 4 mnd van 18 tot 2 of 3. Als ik haar 's avonds nog wakker maakte voor een avondvoeding, meldde ze zich om 3 of 4. Maakte helemaal geen donder uit dus, en kwam feitelijk nog slechter uit, omdat als ze om 6 uur dan wakker werd, ze niet meer ging slapen, en als ze om 2 of 3 had gehad, werd ze rond 5 uur weer wakker en ging dan terug nog even een ronde slapen... :)

15. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Wij hebben op een gegeven moment Evy ook niet meer wakker gemaakt voor de laatste voeding van 23:00. Dat ging eigenlijk meteen goed.
    Ik geef overdag wanneer Evy dat wil en 's avonds twee keer kort op elkaar. volgens mij clustert ze dan en gaat ze om 20:00 naar bed.
    Succes morgen met je eerste werkdag!

16. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    @ Judith: dank je! Het is goed gegaan, gelukkig!

@ appeltje: ik heb eigenlijk haar de laatste weken nooit meer wakker gemaakt voor de laatste voeding en dan was 8 uur zoiets de laatste en kwam ze om half 1/ 1 uur. Dan slaap ik net en is het zoooo zwaar om weer op te staan maar dan dacht ik dan heeft ze tenminste een soort van nachtje gemaakt. Maar omdat ik haar nu geen voeding meer geef in de nacht voelt het niet goed voor mij om haar dan zo lang geen voeding te geven dus maak ik haar maar weer wakker om elf uur. Dan komt ze soms half 2, soms pas 4 uur.

Vannacht ging eigenlijk heel goed. Ze ging alleen wel laat slapen want ze werd wakker om 9 uur en toen moest ik hals over kop naar de dierenarts (kat moest ik laten inslapen, heel zielig) en kwam mijn zus oppassen die heeft haar bij zich gehouden in de woonkamer. Toen ik terug kwam heb ik voeding gegeven: half 11 en in bed gelegd, om half 2 moest ik speen erin doen en slokje water en mijn vriend is er heel lief om 4 uur uit geweest voor de speen. En vanochtend was ik eerder wakker dan zij! kwart over 8 kwam ze pas! :D Goed he??

Ik hoop dat ze nu af gaat leren dat ze s'nachts de speen nodig heeft. Maar ze huilt soms gewoon met haar ogen dicht?

17. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Fijn dat het vandaag goed is gegaan. Evy huilt ook met haar ogen dicht en gaat dan na een paar huiltjes weer slapen. Misschien dromen/ of juist heel licht in slaap?

18. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Ja, dat denk ik ook, alleen als ik haar dan niet troost met aai over d'r bol of speen dan huilt ze zichzelf echt wakker... Maar ik zal het vannacht nog even proberen want ik ga, eerlijk gezegd, bijna gelijk bij het eerste huiltje al kijken.

19. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    vannacht van half 1o tot kwart voor 9 geslapen!!!!! (om half 12 laatste voeding)
    Ik ben helemaal uitgerust, heeeeerlijk! Ze heeft echt geen kik gegeven...

20. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Oh wat heerlijk zeg,..super!

Deel Deze Pagina