het begon gisteravond. we zijn gistermiddag geweest zwemmen er was niets met myrthe aan de hand. ik zelf ben vanaf vrijdag al niet echt lekker. gisteravond was ik helemaal niet lekker de heletijd koud, warm, koud. heb me dan maar ff getempt 39.2 had ik. ik haalde myrthe uit de box voor de laatste fles, ze voelde warm aan en had rode wangen van de warmte, en ik had al 39.2 dus vond het raar dat ik haar warm vond voelen. haar even getempt, ze had 39.9 koorts maar ze was niet ziek ze lag gewoon te lachen. de fles wilde ze niet en ook geen sap of zo. i heb haar een paracetamol opgestoken en heb haar alleen een pyjama truitje aangedaan en bij me in de box gelegd. een uur later had ze nog steeds 39.0 we zijn toch maar naar bed gegaan want ik voelde mezelf echt niet lekker. haar alleen in de slaapzak in bed gelegd, de babyfoon op me nachtkastje. vanacht rond 2 uur maakte me vriend me wakker, (had ik gevraagt) ik ff bij myrthe kijken, ze gloeide helemaal. getempt 40 graden koorts en flink diaree had z gehad. zetpil opgestoken en haar wat laten drinken, ze wilde maar een paar slokjes. haar weer alleen in de slaapzak op bed gelegd (was best fris op de kamer) ze maakte nog geen zieke indruk ik heb al in dr mondje gevoeld maar niets te voelen of te zien dat er tandjes komen. net had ze 38.9 dus nog niet helemaal gezakt. nog geen zieke indruk en de fles dronk ze leeg. wat kan ik nu het beste doen? pff zelf ben ik nog niet lekker, moet vanmiddag werken, durf me niet ziek te melden ben pas ziek geweest, en ik krijg dinsdag een mirenaspiraal en weet niet als ik daar last van krijg
Probeer Myrthe niet te dik in te pakken zodat ze haar warmte kwijt kan(maar dat doe je volgens mij al). Nog belangrijker is om haar zo veel mogelijk drinken te geven. Door koorts en diarree verliest Myrthe veel vocht en dat moet echt aangevuld worden. Afgelopen week zijn wij met Ruben (12,5 maanden oud) naar de dokterswacht geweest omdat hij 40,5 graden koorts had na al 2 dagen 39,5 graden koorts. De betreffende arts vertelde ons dat je in principe geen paracetamol moet geven, behalve als je kindje pijn heeft. De koorts is eigenlijk juist goed voor het lichaam omdat het koorts gebruikt om virussen en bacterien te bestrijden. Ook kan je kindje door de sterke schommeling in temperatuur door de paracetamol koortsstuipen krijgen. Verder zou ik goed opletten of Myrthe een allerte indruk blijft maken en een paar keer per dag haar temperatuur opnemen. Als je het niet vertrouwt, bel dan de weekenddienst. Ook zou ik opletten of ze bijvoorbeeld haar beentjes veel op trekt (buikpijn), naar haar oor grijpt (oorpijn) of echt niet wil drinken en eten (keelpijn?). Wij moesten trouwens wel paracetamol geven omdat Ruben 2 oorontstekingen en een keelontsteking heeft . Heel veel beterschap voor Myrthe maar ook voor jezelf! Liefs Stephanie
Ook wij zitten hier met een ziek kleintje. De dame had gisteren 40,5 graden....(ze wordt in nov. 2 jaar) advies is al gegeven. Zorg ervoor dat ze de warmte kwijt kan. Dun pyamaatje en geen dikke dekens. Hier ligt de dame in de airco. zonder kleding, zonder lakentje zelfs...ieder uur, wanneer ze wakker is tenminste bied ik haar water aan. Drinken is belangrijk nu, eten niet/minder... Boven de 39 graden zie ik dat mijn kleintjes er erg last vanhebben. Ze zeggen dan ook: auw auw...mama au... Dan geef ik wel paracetamol. (ik neem zelf ook paracetamol wanneer ik me echt niet lekker voel.) Meestal gaat de ochtend goed zonder....geef ik de eerste rond 13.00 uur (maar 120 mg.) en als de koorts 's avond toch weer dreigt terug te komen geef ik er 1 ntje van 240 voor de nacht. Ze slapen dan prima en dat helpt ook veel. Wanneer koorts niet zakt na 3 volle dagen koorts, ga ik meestal naar de HA. Veel betersschap. Het is duidelijk wie wie heeft aangestoken....
Hoe gaat het nu met Myrthe? Ruben krijgt ook paracetamol. Hij heeft namelijk een dubbele oorontsteking en een keelontsteking. De paracetamol neemt de pijn tenminsten een beetje weg en de koorts is hier in ieder geval verdwenen.