Onze meid mag sinds vorige week beginnen met groente. Fruit krijgt ze al een maand. Nu heb ik zelf het idee dat ik het kind constant aan het voeren ben. Ze krijgt vier flessen van 180/6 en de tijden zijn als volgt: 07.30 11.30 15.30/16.00 17.00 fruit 21.30/22.00 laatste fles. Soms loopt dit schema nogal eens door de war doordat ze bv langer slaapt. Nu ben ik zaterdag met groente begonnen, ging prima ze vond het heerlijk. Gisteren liep ik dus, doordat ze langer had geslapen en de fles van 16.00 op schoof en ze daarna weer in slaap is gevallen, helemaal vast. Ze zou dan pas rond 18.30 haar groentehapje hebben gekregen dit hebben we dus niet gedaan. Hoe lossen jullie dit op? Slaan jullie het hapje dan over? Of toch om 18.30 geven? Of misschien toch eerder op de dag geven? Ik wil nl de flessen niet ten koste laten gaan van de vaste voeding zeg maar. En het is nog te vroeg voor 3 grotere flessen denk ik. Brand maar los, tips zijn welkom.
Tot je kindje 6 maanden is mag de bijvoeding inderdaad niet ten koste gaan van de flesvoeding. Op deze leeftijd is bijvoeding voor maagvulling, geen voeding, meer oefenen voor straks als het echte grote werk begint, de flessen is waar je kind de voeding uithaalt en op groeit. Ook al 'mag' je kind al meer eten, het 'moet' niet. Als je dag te onrustig wordt van al het eten, schrap dan gewoon de groente of het fruit even of geef de ene dag fruit en de andere dag groente. Uiteindelijk hoeft bijvoeden pas vanaf 6 maanden, nu is het toch meer voor de leuk dan voor de moet. Succes!
Je zou ook de fruit- en groentehap vlak voor de fles kunnen geven. Wij waren ook vreselijk aan het hannessen met fles/voeding. Totdat ik het een keer voor de fles gaf. Het eten ging gelijk beter en je schema komt niet in de war. Je moet wel in de gaten houden dat ze tot 6 maanden voldoende melk krijgen. Ons schema is momenteel 7.30 210 +7 en 5 scheppen ontbijtgranen 11.30 fruithap + 180 + 6 15.30 groentehap + 180 + 6 20.00 210 + 7 en paar scheppen rijstebloem. Succces!
Als het op een dag niet uitkomt, sla ik gewoon het hapje over. Er zijn hier dagen dat ze gewoon alleen maar haar 4 flessen rkijt en verder niks. Maar vanaf morgen ga ik naar standaard 2 van friso en dan wil ik rustig aan gaan beginnen met nog maar 3 flessen en elke dag een groente- en fruithapje
Bij Jasmine slaan we ook nog wel eens een hapje over omdat ze dan bijvoorbeeld net lekker ligt te slapen. Vind het nu ook nog geen must dat ze het krijgt. Vind de flessen nog het belangrijkst op het moment. Wanneer Jasmine alles neemt op een dag is het schema ong. als volgt: 7.30-8.00 fles 180+6 10.30-11.00 ca. 100 gram fruit 11.30-12.00 fles 210+7 15.30-16.00 fles 180+6 17.30-18.00 ca. 100 gram groente 19.30-20.00 fles 210+7 en 3 lepels rijstebloem