Hoi zoals de titel al zegt denken wij erover om een pup (jack russel black tan) aan te schaffen. nu mijn vraag waar moeten we op letten en aan denken en hebben jullie tips? dan kunnen we dit meenemen in onze overweging. we willen het nl heel zeker weten voor we eraan beginnen en niet dat het beestje naar een jaar toch weg moet om een of andere reden.. dat wil ik niet. riem, eten, voer/drinkbak. bench mand/kussen. weten we wel meer de praktische dingen wie heeft er nog meer een pup aangeschaft en wat viel jullie mee of tegen? alvast bedankt!
Dat je de eerste tijd bezig ben met achter zijn kont aan te lopen met een dweil nee serieus een pup is niet zindelijk en het verschilt heel erg hoelang dat duurt per puppie. een pup kent niet alleen thuis zijn dus je zal ook een tijd thuis moeten blijven en rustig opbouwen om weg te gaan. verder zou ik kijken of je hem ergens vandaan kan halen waar ook kinderen zijn of in ieder geval gewent aan kinderen zijn. zodat die eigenlijk vanaf ze geboorte al niet beter weet. verder zijn jack russels eigenwijze hondjes. dat houd in dat je heel veel tijd en geduld in het beestje moet stoppen wil die wat leren. zijn je eigen kindjes gewent aan honden? weten ze dat er misschien een hondje komt of zeggen jullie nog niets? als ze het al weten zou ik samen alvast een plek voor de bench verzinnen waar de kindjes weten dat ze de hond met rust moeten laten en eventueel al een bench neerzetten als jullie rond gaan kijken naar een pup. verder kan ik even niet bedenken. ik heb nog geen kindjes rondlopen maar wel een tijdje terug een hond aangeschaft. wel bewust gekozen voor een herplaats hondje ipv een pup. ook opgegroeid met kindjes, niet meer zo super druk, zit en dergelijk kent ze allemaal en ze wist hoe ze alleen thuis moest blijven en dat vond ik een fijn idee. en tot nu toe gaat dat super. over een pup durf ik niet veel te zeggen
Nog een tip: een black and tan is een niet erkende kleurslag bij de Jack Russells, trap dus niet in een hele hoge aanschafprijs voor een Jack Russell met papieren. Als je graag een lieve gezinshond wilt, zou ik persoonlijk eerder een ander ras kiezen. Ik vind een Jack geen beginners hond, het zijn nogal karaktertjes. Verder een advies om straks maandelijks preventief te beschermen tegen vlooien, het hele jaar rond. Als ze eenmaal vlooien hebben, is het een hele klus om ze weg te krijgen. Doe goed onderzoek naar de fokker. Vaak als een fokker niet te vertrouwen is dan komt die naam ergens op internet wel langs! Verder heel veel succes en plezier alvast voor straks!
Ik zou sowieso een ander ras nemen. Welke rustiger en liever van karakter zijn. Dit zijn best pittige honden. Kijk naar wat in je huis past en wat je zoekt. Daarbij zoek je dan een ras. Kun je alles voor hem of haar betalen als et iets gebeurd of wik je dit verzekeren? Kijk goed naar fokkers. Zorg dat je er minstens 1 maal mag kijken als de pups klein zijn. Kijk of de pups gezond ogen en zijn. Bereid je huis goed voor. Neem enkele weken vakantie Hoeveel tijd wil je aan het dier besteden? Qua lopen en sport maat ook qua vachtverzorging. Vast nog veel meer. Maar komt nu niet in mij op.
Mijn tip is; vergeet de puppy-cursus en de vervolgcursus niet! Jack Russels zijn niet de makkeljkste hondjes. Het eerste jaar zijn ze kind en gaat het nog prima, na zo'n 10 maanden komt de pubertijd.... En dan luisteren ze niet eens slecht, maar gewoon niet! Maar een opvoedcursus is echt belangrijk en daar heb je de rest van jullie leven samen profijt van! (Mijn Jack is een uitzondering op alle Jack-regels, na de pubertijd een voorbeeldig luisterend hondje wat het liefst slaapt ) Waarschuwing Kom net dit tegen... Misschien niet de beste keus die je hebt gemaakt.
dank jullie ik ben thuis moeder dus ben altijd thuis en heb er ook de tijd voor. de kinderen weten dat we aan het overwegen zijn om een pup te nemen. we willen graag een hondje wat erg klein blijft geen chiwawa idee maar wel zo klein als jack russel ongeveer. als iemand een idee heeft? de aanschafprijs is 300 - 350 euro voor dit beestje moeder is aanwezig. oh Youtan thanks voor de tip!
Wij hebben een Franse bul en das zo'n schat. En zo lief voor m'n zoontje. Die kan echt alles doen bij haar bij wijze van. Ik had mij van te voren goed ingelezen maar toch viel het zindelijk maken en de bench training wat tegen. Of nouja tegen vallen, dat is een groot woord, het kostte meer tijd dan ik had gedacht. We hebben haar bijna een jaar, mijn zoontje was een jaar jonger en t was soms lastig om op tijd buiten te zijn met een pup van 9 weken en een dreumes die niet mee wilde werken.
Ik zou je willen adviseren eerst te verdiepen in de rasstandaarden. Niet elke hond van 1 ras is hetzelfde, maar terriers zijn doorgaans wel pittiger dan bijv een newfoundlander. Kies een ras wat binnen het gezien past kwa karakter en dan pas formaat. Niet vanwege uiterlijk Als je denkt een ras gekozen te heben zoek dan uit wat de zwakke punten in de gezondheid zijn van het ras. Grote honden hebben sneller ed/hd of knieproblemen. Honden met hangoren kunnen sneller oorproblemen hebben, honden met een korte neus luchtwegklachten etc etc. Een goede fokker zal proberen de kans op deze problemen te voorkomen. Bij grote honden wordt er dan bijv alleen gefokt met honden die met rontgen zijn gecontroleerd en beoordeeld. Zoek daarna dus een goede fokker. Een goede fokker zal ook kunnen helpen met de juiste hond uit een nest. Karakters zijn nl vaak al snel duidelijk. Naast uiteraard goed opletten op erfelijke gebreken. (Die bij uiting soms echt heel veel geld kunnen gaan kosten!) Een goede fokker verteld je ook dat je na aankoop een controle bij een da moet laten doen. Zodat je pup op dat moment gezond is, ingeent en ontwormd is volgens schema. En dan; volg minmaal een puppycursus. Niets is zo vervelend als een niet opgevoede hond.
Mijn tip koop geen Jack Russel zonder goede stamboom. Patella luxatie komt erg erg veel voor bij Jack Russels. Dit is erfelijk en zeer pijnlijk. Opereren is erg prijzig. Zet de kleur aan de kant en ga voor een goed gefokt hondje...
Als je toch wil gaan voor een terriër kijk dan even naar de Cairn- en de West Higland white terriër. Dit zijn hele lieve honden die iets rustiger zijn dan een Jack. De Cairn is wel iets beter met kinderen vanaf een jaar of 4 tenzij ze meteen goed op hun plaats worden gezet in de roedel. Ik zou zeker met jonge kinderen niet als eerste keus voor een Jack gaan kijken. Waar je verder op moet letten is of ze helder uit hun ogen kijken, of de moeder aanwezig is, of ze spelen met je, of eventueel de vader ook aanwezig is, Let op hoe de moeder reageert op de fokker (is ze bangig of kruipt ze voor hem weg dan klopt er iets niet), kijk of de moeder er gezond uitziet (een gezonde moeder is misschien iets mager maar heeft wel een goede vacht die niet heel vet aan mag voelen en niet vuil mag zijn. Kijk hoe de omgeving van het nest is (is het schoon of is de bekleding echt heel vuil). Zorg dat je altijd, als je besluit de pup te nemen, een beetje voer meekrijgt waar de pup aan gewend is en een stukje stof dat in het nest heeft gelegen. Haal een pup nooit voor 8 weken bij de fokker op. Ga met een pup langs bij je eigen da na twee dagen. En heel belangrijk als je thuiskomt met de pup laat hem/haar dan eerst de omgeving verkennen zonder dat de kinderen er meteen mee aan de sleep gaan. Leer de kinderen dat de mand/bench het terrein is van de pup en dat ze daar niet mogen komen.
Ik laat mijn hond tegen vlooien injecteren. Eens in de half jaar laat ik het doen. De enkele keet dat hij een vlooi heeft is de vlooi stervende na hem te hebben gebeten. Van mijn ouders kreeg ik de tip bij koop om vooral op schone ogen en oren te letten. Kijken of de omgeving waar hij opgegroeid schoon is. Ook is de klik belangrijk. Heb mijn hond met een gezondheids verklaring gekocht. Heb hem verzekerd. Toen hij zijn schouder brak was ik echt heel blij met de verzekering. (Operatie,controles, medicijnen en revalidatie heeft bij elkaar 5.600.- gekost. Werd allemaal vergoed) Op dingen zoals voer niet bezuinigen. Ze hebben goed voer nodig! Als je goed voer heeft zullen ze minder eten.
Wij wilden eerst ook een terrier hondje nemen maar werd toch niet aangeraden. Toen zijn we uiteindelijk voor een maltezer gegaan. Was ook omdat die liever zouden zijn voor kinderen en ik was net 9. Zijn hele lieve beestjes kon ik vanalles mee doen, meneer vond t zelfs prima om in mijn poppenwagen te zitten hahahha. Daarnaast nam mn stiefzus een jack russel. Heel ander beestje had ook veel beweging nodig en t verhaarde als een gek... en bij mn vriend thuis hebben ze toen een tzi tsu maltezer genomen, ook leuk beestje lekker mak in de omgang kan je ook vanalles mee doen lekker spelen en wandelen maar t hoeft allemaal niet. Vind alles best
Kijk hier eens op LICG Rashondengids dat is betrouwbare info met wat er per ras speelt. (Tot nu toe de 30 populairste rassen, maar wordt vast nog wel uitgebreid ) De puppy-checklist - LICG Praktische tips bij aanschaf van een puppy... Sowieso de site van het LICG heeft altijd goede informatie.. Qua kleine hondjes die makkelijk/rustig zijn met kinderen.. Ik vind Shih Tzu's altijd erg kalm qua karakter.. (Ben zelf dierenartsassistente dus kom nogal wat tegen qua honden ) Jack Russel is zoals al gezegd een Terriër, dus pittige hondjes met jachtinstinct. Iets om over na te denken..
Jack russells hebben veel beweging nodig en zijn nou niet bepaald goed met kinderen. Ik heb zelf 2 jacks en zou nooit anders willen maar er word altijd erg makkelijk gedacht over jack russells De tip lees je in over t ras
het word geen jack russel we houden in de gaten of er nog een leuk nestje van wat wel bij ons past voorbij komt en dan gaan we daar kijken
Zorg dat de moeder hond er altijd bij is!! Pups die worden aangeboden waar geen moeder bij aanwezig is... daar klopt iets niet. Laat je niet misleiden door een mooie smoes waarom ze er niet bij is! Koop GEEN pup bij een fokker die meerdere nesten/rassen aanbied. De meeste goede fokkers hebben 1 nestje tegelijk en fokken maar 1, hooguit 2 rassen. Vraag naar de gezondheidspapieren van de ouders en kijk deze in. Geloof niemand op zijn woord! Controleer het entingsboekje, zitten de stickers erin? Handtekeningen vd dierenarts? Is het een nederlands boekje? Nederlandse boekjes en chips beginnen ALTIJD met code 528. Een andere begin code betekend dus dat de pup uit het buitenland komt. Wees dan extra alert!! Tegenwoordig is de wetgeving veranderd en moet een pup VERPLICHT zijn gechipt en GEREGISTREERD voor de leeftijd van 7 weken oud. Je bent zowel als verkoper en koper strafbaar als dit niet is gebeurd. Vraag dus naar het registratie bewijs van de chip! Ik fok zelf al enige jaren chihuahua's, en sinds 2 jaar naaktkatten en ben opgegroeid in een gezin waarin mijn ouders ook honden fokten, dus mocht je nog specifieke vragen hebben mag je me altijd een pb doen.