Hoi meiden, mijn dochter van 2 jaar is sinds 2 maanden steeds snachts wakker en krijst dan echt alles bij elkaar. We hebben al veel geprobeerd maar niets helpt. Inmiddels zijn we helemaal dood op. Hebben jullie tips, en is dit normaal voor deze leeftijd? Ik zit inmiddels te janken aan de keukentafel, ik ben echt zo moe en ik weet het niet meer
Hier is mevrouw wel eens wakker in de nacht. Maar dan gaat ze gewoon spelen. En meestal roept ze mama of papa. Ik kan aan horen dat er niks is. Dus ik negeer het. Na een min of 5a10 is het weer stil hier. Dus helaas geen tips.
Wij hebben zo'n fase gehad toen hij echt veel jonge was (zo tussen de 8 maanden en anderhalf jaar), en wat wij toen uit wanhoop uiteindelijk hebben gedaan is 2 dingen: Campingbedje op onze kamer en hem daar maar in gezet, zodat we iig zelf in bed konden liggen. En toen dat niet echt bleek te werken en we dus allemaal iedere nacht wakker waren hebben we een logeerbed op zijn kamer gezet, waar een van ons dan op ging liggen als hij niet meer wilde slapen. De ander kon dan die nacht gewoon doorslapen en ons zoontje leerde dat we hem niet uit zijn bedje gingen halen, maar had wel de troost dat er iemand was. Zo is hij uiteindelijk weer door gaan slapen. Maar hij was dus wel veel jonger.
Die soort sprongen rond de 8 maanden en met 17 maanden hebben wij inderdaad ook gehad, dat was een week of 2 en toen was het over. Maar nu lijkt ze gewoon klaar wakker.. Zou het middag slaapje er al af moeten? Mijn oudste is 5 en gaat af en toe op vrijdagmiddag nog steeds slapen..
Heb je een oorzaak voor het wakker worden, krijst ze dan ook als jullie er zijn? Al naar de HA geweest om oortjes e.d. na te laten kijken? Slaapt ze wel goed in? En in de middag? Anders wellicht middagslaapje inkorten. Hier rond de 2 jaar ook een slecht slapen fase (2x gehad). Hier sliep hij en slecht in (ook in de middag), was 's-nachts een paar keer wakker, en 's-ochtends heel vroeg wakker. Hij was echt oververmoeid op een gegeven moment. Na laten kijken door HA en zelfs KA, maar geen last van zijn oortjes of dergelijke. Zoonlief hier deed het echt om aandacht, want dan wilde hij weer zijn muziekje opnieuw (tot 6x toe soms, en dat muziekje duurt 12 min. dus sliep heel laat pas in, of nog een verhaaltje of zijn neus snuiten of een slokje water), ook midden in de nacht. Wat uiteindelijk geholpen heeft was het bedritueel hetzelfde houden (want door al dat gerek van zl en al die smoesjes was die inmiddels ook anders en langer geworden was een minuutje of 5/10 en duurde inmiddels 15/20 min.). Dus het oude bedritueel weer opgepakt en als die klaar was sloot ik af met dezelfde zin "papa en mama gaan jou weer leren zelf te slapen samen met ..... (naam knuffel(s))". En of hij nu rustig was of niet, ik verliet de kamer. De 1e dag kwam ik na 3 min. al terug met dezelfde zin "papa en mama gaan jou weer leren zelf te slapen samen met ..... (naam knuffel(s))" en ging weer weg. Dan herhaalde ik dat weer na 5, daarna 7, daarna 9 min. enzo. totdat hij sliep. De dag erna kwam ik na 5 min. voor de eerste keer, de dag erna na 7 min. etc. etc. Dus ik gaf geen drinken, nog een muziekje en dat soort zaken. Deze methode duurde vrij lang voordat hij weer goed sliep (denk wel minimaal 1 week), maar was wel effectief. Ik weet niet of deze situatie dus vergelijkbaar is met die van jou. En of je deze methode al geprobeerd hebt, maar hou het iig heel saai in de nacht. Toen zijn broertje geboren was had hij ook wat smoesjes voor het slapen gaan, hieraan hebben we toe gegeven en is ook vanzelf weer over gegaan doordat ik wel consequent bleef.
Onze zoon wordt ook wel eens wakker 's nachts. De ene keer speelt hij even en valt weer in slaap en soms is hij overstuur. Ik pak hem dan even bij ons en daarna kan ik hem zonder probleem terug leggen. Misschien heeft ze dorst, oorpijn oid?
Ze is inmiddels 2 keer nagekeken door de ha en al vaker door de ka ivm hartruis waarvoor ze steeds terug moet komen, ik laat hem dan ook de rest na kijken. Alles is in orde. Ze doet het alleen snachts, elke nacht. Tot vannacht Ik heb haar kindival gegeven, en mevrouw sliep als een roos! Van 19 tot 6.30 Ik voel me als herboren, en de rest van het gezin ook. Ik hoop dat het vannacht weer werkt, en zo niet, pakken ze ons de afgelopen nacht niet meer af
Ze heeft nu 4 nachten kindival gekregen en 3 nachten goed doorgeslapen. Vannacht niet helaas, om half 4 wakker en niet meer in slaap te krijgen..
Fijn! Hier een zoon van 18 mnd die soms ook 2 uur wakker is op een nacht. Maar je hebt geen last van em want hij speelt wat en het enige wat je hoort zijn brrrroem geluiden