Ik voed mijn dochter compleet op verzoek. Nu lijkt er na 5 weken toch een beetje een schema in te komen van haar kant uit. Ik zou toch graag willen weten of het zo wel goed gaat. 00.00 07.00 12.00 16.30 19.00 21.00 22.30 Het zijn wel 7 voedingen op een dag, maar de tijden lopen zo raar. Nu zeiden ze op cb tegen me dat ik op de dag echt niet meer dan 4 uur tussen de voeding mag laten, en 's nachts niet meer dan 6 uur. Maar ze wordt vaak niet wakker. Dus ik wil haar best met 3,5 tot 4 uur wakker maken, maar ze valt met 2 slokken weer in slaap. Maar 's avonds wil ze wel weer heel vaak, maar wel minder per voeding dan op de dag. Ze is geboren met 3910 gram, en was met 1 maand oud 4440. Is dat nou wel of niet genoeg gegroeit? En moet ik haar eigen ritme nu gaan sturen? En zo ja, hoe dan? En is 7 voedingen eigenlijk wel genoeg? Ze drinkt overdag vaak 1 borst, alleen de middernachtvoeding soms 2.
Wauw! Ik wou dat ik jouw ritme had... :-D Ik heb contact gehad met een lactatiekundige en die heeft mij verteld dat als je kindje 100 gram per week groeit, dat genoeg is. Als ze zelf na één borst genoeg heeft en aan de tweede niet meer wil drinken, is dat ook goed. Als je kindje zelf in slaap valt, dan heeft ze gewoon nog geen voeding nodig. Je mag gewoon helemaal het ritme van je kindje volgen en hoef je je niet al te druk te maken om de tijden tussen de voedingen. Ook wij eten niet allemaal op dezelfde tijden en de ene keer zit er meer tijd tussen dan de andere keer. Die vier uur en die zes uur hoef je niet héél strak te handhaven. Het zijn richtlijnen, maar ieder kindje is anders. Je ritme is heel logisch. 's Middags en 's avonds is je melk minder voedzaam en het is heel normaal dat een kindje dan sneller voor een voeding komt. Zo bouwt ze ook een voorraadje op voor de nacht. Zeven voedingen is prima! Een kindje moet er tussen de zes en tien hebben gemiddeld.
Het is inderdaad normaal dat ze 's middags en 's avonds wat vaker en dan vaak wat korter drinken, dat heet clusteren. Ik vind wel dat er erg vaak erg veel tijd tussen zit. Heb je geen last van teruglopende productie? Hoeveel zware plasluiers heeft ze op een dag? Niet goed wakker willen worden kan komen door een te lage suikerspiegel - door te weinig eten!
Aan de hand van de groeicurve op http://www.kellymom.net/images/growth/growth-bfgirl.gif kun je overigens zien hoe je kindje het doet: bij een geboortegewicht van 3910 had ze normaal gesproken met een maand ongeveer 4800 gram moeten wegen. Ze is dus wel wat te licht.
Dank jullie voor de reacties. Het cb vroeg me ook met twee weken weer terug te komen voor extra wegen. Teruglopende productie heb ik niet, volgens mij zou ik een drieling kunnen voeden . Haar plasluiers zal ik morgen tellen. Die te lage suikerspiegel is ook waar ze bij cb bang voor waren. Ik schrok er ook erg van. Maar als hij met 4 uur tussen en voeding te laag zou zijn dan zou ze er na 5 uur toch niet heel wakker om vragen? Of is ze dan over een bepaalde piek heen? Ik vind haar niet suffig of zo. Als ze al huilt is het ook luid en krachtig. Ook is ze op haar wakkere momenten erg helder. Maar aan de andere kant kan ze ook heel erg diep slapen. Pfff, ik had me zo voorgenomen om zelfverzekerd te zijn over het moederschap. Volgens mij werkt dat helaas niet zo . Het lastige vind ik dat idd de ene site zegt dat 100 gram per week goed is, en anderen veel meer aanhouden. Net zoals de een zegt volgens strak schema te voeden en anderen volledig op verzoek.
Telt het qua geboortegewicht trouwens niet mee dat ze 10 dagen te laat is geboren? Ik bedoel, stel dat ze met 39 weken was geboren bij 3400 gram, dan zou ze de curve toch wel volgen? Of zit ik nu heel erg krom te denken?
Op zich klinkt dat wel logisch... Mijn dochter is met 39 weken geboren en groeit 'te snel' (dwz haar lijn is steiler dan die in het groeiboekje). Dat zou volgens jouw theorie juist ook kloppen dan... Geen idee eigenlijk of het zo werkt. Dan zou je de uitgerekende datum als uitgangspunt moeten nemen, toch? Volgens mij moet je je ook weer niet al te veel vastpinnen op die groeicurves hoor... Als ze minimaal een ons per week groeit en genoeg (stuk of zes minimaal) plasluiers heeft, hoef je je niet ongerust te maken. Het is natuurlijk altijd goed om het een beetje in de gaten te houden en het is natuurlijk wel fijn als ze het bij het consultatiebureau ook goed controleren. Maar als je kindje gewoon tevreden is en het verder prima doet, moet je je niet bang laten maken. Het glucose-verhaal gaat toch pas spelen als er sprake is van echt heel lang slapen (meer dan acht uur met ongeveer een maand)? Ik dacht juist dat het glucosepeil daalt doordat kindjes te lang slapen en niet op tijd om eten vragen, maar het is dus andersom (niet wakker worden voor eten omdat het glucosepeil te laag is)?
Je kan ook gewoon aanleggen op jouw verzoek. In het begin van de bv-periode is het altijd verstandig de 2e borst als toetje aan te bieden, bijv. na borst 1 een schone luier, en dan borst 2. Het is verstandig de bv curve van bv.vom in te vullen, dan zal je zien dat je kind het prima doet, en niet te licht is. Bij bv is het altijd goed dat je je kind volgt, en dus voedt op verzoek. Schema's heeft geen enkele zin, en ook niet nodig, want de kindjes gooien het toch om de haverklap om. Kortom, is je kind alert,goede plasluiers, en drinkt tenminste 15 minuten aan 1 borst, dan gaat het prima. Probeer fopspenen te vermijden ivm het onderdrukken van hongersignalen.En voed gewoon een keer op jouw verzoek als er ruim 3 uur tussen zit.
Gisterne heb ik ook op mijn verzoek gevoed. Ik moest ook wel. We waren aan het shoppen, en ze kwam niet zelf voor een voeding. Dus ik zocht een mooi plekkie haar te voeden, was ik al compleet door mijn zoogkompres heen . Gelukkig stond ik voor de H&M . Ze dronk toen wel goed, dus voeden op mama's verzoek ga ik vaker doen. Vandaag lijkt qua voeding nergens op. Ze wil elke anderhalf uur en is dan na twee borsten nog niet tevreden. Volgens mij is dit typisch een regeldag. Ik wacht morgen maar weer af...
Meid trek je niks aan van curves. Ze zeggen allemaal wat anders. Verder sluit ik me bij Jingels haar reactie aan.
Groeien doet ze in elk geval goed! Ben net terug van cb en ze weegt nu 4870 gram. Dat is 430 gram in 15 dagen. Ik ga me niet meer druk maken heb ik met mezelf afgesproken. En dat voeden op mijn verzoek ook voeden op verzoek is is een supertip!