Vraagje over dekbedje + overtrek

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Kaatje85, 1 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hallo.
    Even een vraagje.

Ik heb gister nieuwe babyspullen van mijn zwager over genomen,omdat hun het uiteindelijk niet nodig hadden,maar ik twijfel over het volgende.

Er zat ook een dekbedje bij, in een dekbed overtrek.
    Heb het nu in het bedje opgemaakt, ziet er heel leuk uit maar twijfel of zo'n dekbedje + hoes niet veel te warm/dik is.

Maar ja als ik de kleine alleen onder een lakentje leg is dit toch veel te koud?

Klinkt weer lekker onervaren :)

2. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    echt een dekbedje of zijn het dekens? want een dekbedje zoals wij op het bed hebben dat mag in het begin nog niet.

3. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Dat dacht ik dus ook. Nee het is echt een dekbedje.
    Dus het dekbed eruit en bewaren voor later en dit vervangen door een dekentje ofzo?
    En van wat voor materiaal?

4. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Dekentje van katoen of fleece op katoenen basis. En dan als ze ongeveer 2 jaar zijn eventueel overstappen op het dekbedje.

5. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede

juist :)

6. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hoorde net idd van een vriendin die kraamverpleegster is dat je ook het dekbed overtrek niet mag gebruiken. Bewaar dit dus nog een jaar of twee en ga maar even op zoek naar lakentjes en een katoenen dekentje.

7. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    ow ja en wel of geen molton?
    Hoor daar namelijk ook verschillende verhalen over.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wel een molton onder het hoeslaken (molton hoeslaken of onderlegger), maar geen molton zeiltje. Want dat ademt niet.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.093
    3.876
    113
  10. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum

Ehm waarom dan niet want ik heb gewoon een dekentje (katoen) in een overtrekje sinds Louise een week of 8 is...

11. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Omdat het niet genoeg lucht en warmte door zou laten. wat ik er iig uit begreep.

12. Ik had bij de eerste fleecedekens en lakentjes. Maar ik had altijd ruzie met die lakentjes netjes opmaken.
    Nu heb ik een katoenen duodeken gekocht met dekbedovertrek, dit is dan wel een veilig alternatief voor een dekbed.

13. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Zag op de website van de hema een ledikant dekentje gebreid. Die mogen dus wel in combi met een lakentje?

Ik heb dus nodig: ?

matras
    Molton
    Onderlaken
    Bovenlaken
    Dekentje

14. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik zal het gewoon nu nopg zo laten omdat het leuk staat :) en als de kleine er is kun je het aanpassen aan het weer. ik zelf heb een dekentje (4 seizoenen) en hierover een overtrekje en dat gaat prima. ze gebruikt 1 dekentje in bed en de andere (normaal 2 op elkaar) ligt in de kast en met het weer zoals afgelopen weekend gebruik ik alleen een lakentje of overtrek.

en je uitzet lijst is prima ik gebruik zelf alleen geen onderlaken

15. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ligt de kleine dan gewoon op het molton? Is toch eigenlijk ook hetzelfde,maar ja heb nu al een kast vol onderlakens in huis haha.

16. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    wat een gedoe zeg wat er allemaal op het bed moet dat een dekbed niet kan oke dat kan ik me voorstellen maar wat je op de matras doet vind iknog steeds een eigen keuze :|

17. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ja idd,maar wil wel dat ik de goede spullen in huis heb, anders moet het vlak na de bevalling nog gehaald worden. is mijn eerste, dus nog lekker onervaren en af en toe onzeker.

18. bwtje

bwtje VIP lid

8 okt 2007
    7.331
    0
    0
    Eindhoven
    Op zich maakt het niet uit of je het nu wel of niet goed opmaakt, de kraamverzorgster heeft dit zo voor je gedaan ;)
    En dan kun je gelijk eventjes meeblieken wel zorgen dat je de spulletjes in huis hebt ja ;)

Het boekje van de prenatal staat heel duidelijk in hoe je het bedje moet opmaken en wat ervoor nodig is..

Het belangrijkste is in ieder geval dat je het bedje kort opmaakt, en mocht je iets van zeiltjes oid gebruiken dit nooit onder het hoofdje van de baby ligt..

Ik heb bij de eerste echt officieel het bedje opgemaakt wat een werk:
    Molton hoeslaken zeiltje daarover weer bescherming en voor spugen een hydrofiel en dan duodeken in sloop.. :confused:

Maar nu wordt het gewoon zoals ik het uiteindelijk zelf dus ook ging doen:
    molton
    hoeslaken (jersey)
    eventueel hydrofiel (in begin toch wel fijn scheelt wassen!)
    en weer een duodeken in hoes, ideaal en makkelijk aan te passen aan het weer..
    that's it! want de luiers van tegenwoordig zijn zo droog dat zeiltjes ed gewoon niet nodig zijn..
    En in het begin gebruik je natuurlijk kruiken..

succes met opmaken :)

19. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik heb een malton, daarover overtrek, dan een dekentje met overtrek

20. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Hier ook absoluut geen zeiltjes. Vies, zweterig spul en volkomen overbodig met de huidige luiers.

Wel heb ik van de onder en boven lakens ieder 3 stuks vanwege het oude advies: 1 op bed, 1 in de was en 1 in de kast. Meestal is 2 genoeg maar als Jarissa ziek is en een keer vaker spuugt, is 3 toch wel handig vind ik zelf. Dekentjes heb ik voor het ledikant 2 stuks.

Deel Deze Pagina