Er bestaat een groot verschil tussen de gereformeerden en de reformatorischen. Zo gauw er gemeente achterstaat, dragen de vrouwen een hoedje en een rok. In dit soort gemeentes wordt het niet vaak op prijs gesteld om met cadeautjes aan te komen. De ouders zijn vaak dankbaar, maar niet zozeer uitbundig blij. Ze zijn dankbaar voor het kindje en ook voor de belofte die God aan hen doet, dat Hij voor hen en het kindje zal zorgen. Bijna al mijn familie en bijna al mijn vrienden zitten in deze gemeentes en heb al behoorlijk wat doopdiensten meegemaakt. Toch zijn deze doopdiensten erg belangrijk voor de ouders, alleen uiten ze dat niet zo. Zou gauw er kerk achterstaat, is het allemaal wat losser. Hier kunnen de tradities en gewoontes behoorlijk verschillen. Hier zijn de doopdiensten ook wat feestelijker. Zelf zit ik nu in een kerk, wat een mooie mix is tussen evangelisch en calvinistisch. Bij ons dus de keuze tussen opdragen en kinderdoop. Later is volwassendoop mogelijk. Ons zoontje is opgedragen, maar daar hebben we geen feest van gemaakt. We vinden een doop/opdragen iets tussen het gezin (ouders+kind) en God. Dat was belangrijk voor ons en we hadden gewoon geen behoefte aan een feest na de tijd. De dienst was echter wel heel feestelijk en mooi. persoonlijk vind ik het wel mooi dat hierin zoveel verschillen zijn. Iedereen kan dan uitzoeken wat bij hem/haar past. Ik zie al die verschillen in kerken niet als een probleem, het kan juist mooi zijn. wat niet mooi is, dat kerkleden onderling daar wel ruzie over gaan maken welke manier nou het beste is.
Wij hebben ons zoontje in augustus laten dopen bij ons in de kerk. Daarna kwam onze familie, die in de kerk aanwezig was, bij ons thuis voor koffie/thee/hapje. Dit hebben wij ook van te voren aangegeven. Bij ons in de kerk werden wij door de hele gemeente persoonlijk gefeliciteerd en thuis door onze familie. Wij hebben inderdaad ook cadeautjes gekregen, zoals bijv. boekjes van Noach en de kinderbijbel van mijn schoonouders. Geen grote cadeaus maar iets ter herinnering aan deze doop.
Omdat het inmiddels niet meer gaat over het cadeautje na de doop maar over de doop zelf en bijkomende zaken, voldoet het onderwerp niet meer aan de regels van zwangerschapspagina.nl: zie regel 1.21 We doen dit topic daarom op slot.