Doodsbang voor zwarte piet

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sandraske, 18 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Vandaag naar de intocht geweest van sinterklaas en onze dochter stond te beven als rietje toen zwarte piet haar pepernoten wilde geven. Op de boot was prima maar dichtbij dus niet..

Nu is ze al twee keer gillend, bevend en zwetend wakker geworden en ze zegt dan: niet naar zwarte piet, piet weg! Ik niet naar piet..

We weten eigenlijk niet zo goed wat we ermee aan moeten. Net heeft minn man gezegd dat piet weer weg is met de boot maarja of dat nu de oplossing is?? Ze slaapt weer wel...

Ieman ervaring hiermee?? We zullen nog wel wat pieten tegenkomen de komende weken ...

2. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Oh leuk om mee te denken!

- Je kunt een boekje kopen over Sinterklaas en de plaatjes bespreken
    - Je kunt van een eierdoos een stoomboot knutselen en daarmee spelen (pakjes erbij, uit cadeaupapier plaatjes knippen en op een kartonnetje plakken)
    - maak het sinterklaasverhaal levendig (sint woont in een kasteel met de pieten, het hele jaar door maken ze cadeautjes en pepernoten, dan varen ze naar nederland, etc etc)
    - het kan ook zijn dat ze het idee van schoen zetten en piet komt 's nachts binen eng vind. Maak dan van een doos een brievenbus en zet dit bij de voordeur
    - ga samen pietengym doen (google maar eens)
    - bak pepernootjes en speel dan bakpiet
    - komt ze wel eens donkere mensen tegen? Zo niet, bekijk dan eens een filmpje, zoek een kinderboek en vertel dat het komt door de zon/schoorsteen
    - je kunt er ook voor kiezen om het heel rustig te houden en haar niet teveel te confronteren
    - ga naar de stad om etalages te kijken, heel gezellig
    - knip uit een speelgoedboek allemaal plaatjes en maak samen een verlanglijstje of plak het in de zak (zak maken van bruin karton)
    - koop een handpop en speel bakpiet/grapjespiet/rommelpiet/tandenpoetspiet etc
    - als je een zwarte piet op straat ziet kom dan niet te dichtbij en push niet
    - vermijd het sinterklaasjournaal (véél te spannend vooral op die leeftijd)
    - op upc net 508 is een filmpje van kleine klaas, heel schattig maar ik weet niet of je dit hebt of online kan kijken

Succes!

3. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Ooo meid hahaha vandaag naar het sinterklaas
    Paleis geweest. ( deel van een museum is omgetoverd tot het sintpaleis) nou leuk om er heen te gaan dachten wij want de kids vinden sint en piet op tv ook erg leuk. Noouu man man man!!! Wat een angst!!!!!!! We konden uitleggen en zeggen wat we wilden maar
    Het mocht niet baten. Een ander jongetje is gillend uit de rij gerend voordat de deuren nog open gingen hahaha dus het is niet zo raar hoor. Mijn zoontje durfde weer pas te ontspannen en te praten toen we buiten stonden

4. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ja was gewoon zielig om te zijn, ze verstijfde helemaal en lipje begon te trillen zo erg schrok ze.

Vannacht is ze nog 3 keer wakker geweest..:(

Nouja we vermijden ze maar ff de eerste dagen, schoen zetten doen we maar ff niet ;)

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ze is ook nog klein he... Dat gaat elk jaar beter!
    Echt waar :)

6. tulip

tulip Niet meer actief

ik snap je man, heel lief, maar niet echt handig iid. Natuurlijk wil je dat het slapen goed gaat, maar ze gaat ze idd weer tegenkomen. Probeer die te negeren, gewoon voorbij lopen, als ze bang is optillen, dan merkt ze wel dat jullie haar begrijpen, maar niet in de angst meegaan, snap je wat ik bedoel?? Je moet niet haar angst bevestigen dat zwarte piet eng is, maar ook niet doen alsof haar angst onzin is. Zij kan best bang zijn, ook al is hij niet eng.
    Ik zou het iig niet op gaan zoeken. En mocht ze wel vragen om dr schoen zetten, wat ik op haar leeftijd niet verwacht, kun je altijd nog afspreken dat ze die een keertje bij oma ofzo mag zetten, dan is het niet bij haar thuis.

7. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ze is ook helemaal in de war met de kerstman en sinterklaas. Zaterdag stond sinterklaas(volgens haar) met een slee en "hertjes" bij de intratuin en gisteren stond ie op een boot zonder hertjes en met die enge pieten...

Ze snapt wel dat sinterklaas kadootjes komt brengen en pepernoten :D

We hebben in het dorp een pietenhuisje/slaapkamer, denk dat we daar maar eens gaan kijken morgen overdag dan weet ze dat piet daar slaapt in niet bij ons in huis, hoop ik dan..

8. tulip

tulip Niet meer actief

ja dat is ook verwarrend, van mij mogen ze alle kerstdingen verbieden tot de sint het land uit is..

9. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    inderdaad!

10. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    hmm lastig he..maar moet zeggen dat gaat ieder jaar beter!

Heb hier al wat goede tips gezien.

boekjes lezen, filmpjes kijken..journaal niet!! Kijk dan naar club van sinterklaas...dat vind mijn dochter heel leuk! vorig jaar ook al.

Maar ze is nog steeds bang van sint en piet...al nam ze dit jaar wel netjes de snoepjes aan zonder aandringen!

Wel op zondag een gil en smijt en afreageer concert bij het naar bed gaan...ze was zooooooooo moe en vond alles zoooooo spannend......Ben benieuwd hoe dat de 5e gaat...

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Vorig jaar was het hier ook een klein drama ;)
    Bij de intocht kwam er direct een zwarte piet op haar afgestormd, nou ze schrok zich helemaal kapot en heeft de rest van de optocht bij papa op de arm staan brullen en wegduiken..
    Op tv vond ze het allemaal wel ok, ook schoen zetten was prima. Geen slaapproblemen gehad, gelukkig!

Dit jaar was ook wel duidelijk dat ze ze nog steeds eng/spannend vindt. Ze is ook erg bezig met fantasie en vooral als we een stemmetje nadoen ofzo, dan gaat ze al gillen ;) Ze zei laatst dat ze pieten eng vindt, omdat ze zwart zijn. Voordeel is nu wel dat we t heel goed kunnen uitleggen, ze begrijpt het allemaal veel beter.
    We hebben een sinterklaas boek waarin het verhaal rond sinterklaas heel duidelijk wordt uitgelegd. Verder zelf veel vertellen. Hij is zwart van de schoorstenen. Moest ook wel uitleggen wat dat dan zijn (open haard geknutseld) en waarom dat dan zwart is enzo..
    Maar gisteren bij de intocht ging het heel goed. Ze vond het echt wel spannend, maar ook wel heeel leuk spannend ;). Ze is met pieten op de foto geweest en heeft ze handjes gegeven. Toen een hele lange tegen dr begon te praten voelde ik wel dat ze behoorlijk verstijfde, maar ze durfde zelfs wat terug te zeggen, hihi.

Dus ja, ik denk ook wel dat t ieder jaar beter wordt!

12. zonnestraaltje1981

zonnestraaltje1981 Actief lid

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    En als ze toch nog bang blijft na al die tips... Dan zou ik gewoon uitleggen dat zwarte piet iemand is die verkleed is? Misschien dat ze het minder eng vind als je gewoon uitlegt dat het allemaal een spelletje is?

13. Pluus

Pluus Fanatiek lid

20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    Wat vervelend zeg!!

Ik heb zelf regelmatig als hulp-piet mogen optreden en juist die angstige kinderen vond ik erg leuk!
    Maar wat je dus nodig hebt is een piet met enorm veel geduld!

Ik bleef bij deze kinderen op afstand maar zo dat ze me wel konden zien! Ik ging heel rustig met andere kinderen zitten kletsen en heel rustig in de buurt dingen doen.
    Je ziet de kinderen dan nieuwsgierig worden. Ze gaan je bekijken.
    Als dit gebeurt dan probeer je op een hele grote afstand contact te maken, oogcontact. Meer niet... Uiteindelijk ga je steeds verder!
    Als het kind zo ver is tot contact dan kan de piet vooral het contact via de ouder laten verlopen. Bijvoorbeeld: Kijk eens papa, pepernoten voor.... etc etc etc
    Dit kan alles bij elkaar best een tijd in beslag nemen maar een piet met geduld is DE oplossing!!

Ik begrijp dat je zo'n piet niet op voorraad hebt en ook niet zo'n snel zo'n piet treft... Maar kan dit... zeker doen!!!

Ik heb de ervaring dat ik nog nooit een angstig kind naar huis heb laten gaan... ofwel alle angstige kinderen heb ik contact mee gekregen en gingen met plezier naar huis!

Maar plaatjes, boeken en tv kunnen je vast ook wel veel helpen!

14. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Vorig jaar was onze dochter ook doodsbang. Dit jaar is het het tegenovergestelde (echt waar, op de foto's in het pietenfototopic kun je het zien). Het zal elk jaar beter gaan. Vorig jaar heb ik haar verteld dat zwarte piet allemaal lekkere dingen komt geven en misschien nog wat cadeautjes. Ik heb hem zelf steeds een handje gegeven en haar gezegd dat ze alleen een handje hoeft te geven als ze het zelf wil. Verder duidelijk gezegd als we ergens heen gingen waar pieten zouden of konden zijn dat ze ze tegen kon komen en ze er alleen heen hoefde als ze dat zelf wilde.
    Dit jaar begon ik weer op dezelfde manier, dus vertellen dat piet kwam, maar het was nu al niet meer nodig. Verrassend genoeg had ze ook erg veel van vorig jaar onthouden, had ik niet verwacht, maar kwam dus wel goed uit.

15. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    #15 hanna76, 22 nov 2012
    Laatst bewerkt: 22 nov 2012
    Voortaan niet naar de intocht gaan en dat op de tv laten zien. En erbij vertellen dat Sinterklaas zich verkleed heeft en Zwarte Piet heeft z'n gezicht met verf zwart gemaakt.
    En thuis verkleedkleren van Sinterklaas en Zwarte Piet hebben liggen. Plus wat boekjes enzo.

16. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Precies! Dat vind ik dus ook! Waarom onnodig bang laten maken terwijl het 'één grote poppenkast' is....?

Deel Deze Pagina