Vraagje over een puppy

Discussie in 'De lounge' gestart door Debaky, 17 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Hier alleen de eerste 2 nachten een plasje in de bench maar dat vind ik niet zo vreemd, je word weg gehaald bij je moeder en je broertjes en zusjes en slaapt ineens in een totaal andere omgeving. Die nachten ging ik er ook ieder uur voor haar uit, even dr kroelen, dan weer even laten plassen etc. Nacht drie heeft ze die hele nacht maar 2 keer gepiept en inmiddels zijn we alweer twee weken verder en stort ze tussen 20 / 21 in en dan doet ze om 23 dr ene oog open en kijkt ze mij aan alsof ik gek ben :roflmao: dan gaat ze dus met pijn en moeite mee naar boom 1 :rolleyes: en dan hoor ik haar pas rond half 7 weer piepen. Dus wat dat betreft doet ze het echt zo ontzettend goed. Sta ook altijd iedere ochtend als een wezeloos blij te klappen en te zeggen dat ze het zo goed doet :roflmao:

bloemetje1 vindt dit leuk.
  2. DN2017

DN2017 Fanatiek lid

1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    @Anouk2005 Het wordt niet alleen op cursus maar zo'n beetje overal (ook op fora) aangeraden om na een bepaalde tijd je pup geen water meer te geven. Wij doen dat dus ook. Sterker nog, hij krijgt na 19:00 geen water meer en tussendoor op gezette tijden (met uitzondering van knagen op een zoutig bot of met warm weer of na cursus dan krijgt hij extra). Als wij 's nachts nog even wakker zijn om wat voor reden dan ook en hem er nog even uit laten om 03:00 dan moet hij toch altijd even plassen en in de ochtend voor zijn ontbijt plast hij weer. Je droogt je hond echt niet uit door na 20:00 geen water meer te geven. Dat jullie pup op deze leeftijd doorlopend mag drinken én 's nachts droog blijft en zindelijk is in huis, dat hoor ik eerlijk gezegd voor het eerst. Onze pup is nu 6 maanden en zelfs hij plast overdag nog weleens in de bench als hij er na zijn middagmaaltijd onverwacht nog even in moet.

Ook krijgt onze pup maar het aantal minuten dat hij in weken oud is, achtereen als beweging (volgens de vuistregel). Dus 8 weken is maximaal 8 minuten achter elkaar wandelen 24 weken is 24 minuten wandelen en dan horen ze goed te kunnen uitrusten. Hij is ook nooit tot hijgend toe aan het ravotten want die van ons moet uiteindelijk 45 kg worden en zijn skelet heeft tijd nodig om volwassen te worden en dat soort beweging aan te kunnen (groeiplaten etc.). Je zult hem dus ook nooit gulzig naar zijn drinkbak zien duiken, zelfs in de ochtend niet, hij drinkt tussendoor wat slokjes. Maar hij krijgt dan ook KVV, brokken zijn veel zouter dan drinken ze al gauw meer.

Ohja én zijn urine is nooit geel van kleur.

Bovendien kun je ze niet vergelijken met ons, jij eet toch als volwassene ook niet maar 1 of 2 x per dag en je volwassen hond wel?

Debaky vindt dit leuk.
  3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik moet wel zeggen dat onze hond snachts geen drinken krijgt want dan wordt het een knoeiboel in zijn bench.
    Meestal gaat die rond half 12 zijn bench in maar ook tot die tijd mag die gewoon drinken en blijft die de hele nacht droog. Hij heeft echt nooit ongelukjes en is morgen precies 4 maanden, wellicht dan een uitzondering maar ik ben er blij mee. In de tuin plassen doet die ook niet. Hij wil echt buiten de poort op het dijkje. Hij loopt ook niet meer dan dat die zou mogen maar hij vindt ravotten met andere honden geweldig en dat mag die ook gewoon. Niet eindeloos doorgaan maar hij heeft die uitlaatklep wel nodig.
    Ik heb overigens nog nooit ergens het advies gelezen om je hond water te onthouden??
    Overal lees ik altijd dat er altijd vers drinkwater voor handen moet zijn. Ik snap werkelijk waar niet waarom je al om 19 uur zijn water weg zou halen?
    Wat is daar de reden van en de achterliggende gedachte?
    Mbt de zindelijkheid bij je hond heeft het weinig effect zoals ik het hier lees en misschien werkt het juist averechts omdat die het gevoel van een volle blaas niet herkent wat je met 6 maanden toch wel mag verwachten.

DN2017 vindt dit leuk.
  4. Anonise

Anonise Bekend lid

21 feb 2017
    588
    315
    63
    Op zich niet heel gek dat ze niks buiten doet, hebben heel veel pupjes:) Alle geluiden geuren en kleuren buiten zijn gewoon zo overweldigend dat ze simpelweg vergeten om iets te doen. Wat je zou kunnen proberen is een heel saai stukje uit te zoeken met gras/zand en als allereerst daar heen te gaan (als je weet dat ze een volle blaas heeft) en dan gewoon te wachten totdat ze iets gedaan heeft (eerste keer zal wel wat langer duren) en haar dan uitvoerig belonen. Als dat goed gaat ga je nog een stukje wandelen zodat ze went aan alles buiten. Op een gegeven moment zal ze dan ook op andere momenten/plekjes haar behoefte gaan doen.

@DN2017 Waarom zou dierenbescherming en licg dan als richtlijn aanhouden dat de hond constant toegang tot fris water moet hebben?

Overigens snap ik het bij een pup nog wel dat je geen water aanbiedt wanneer hij/zij alleen nog maar hoeft te slapen tot de volgende ochtend maar vanaf 19.00 of 20.00 uur vind ik persoonlijk wel erg vroeg. In de puppytijd kregen ze na de laatste plas (puur een plas) geen water meer en gingen ze in de bench om te slapen. Tegenwoordig hebben ze dag en nacht vers water..

Maar ik merk ook wel dat onze honden veel minder behoefte aan vocht hebben door kvv, als ze een periode brok krijgen drinken ze veel meer. 45 kg. Dat wordt een flinke, goed dat je er zo voorzichtig mee bent! Ik zie helaas maar al te vaak mensen met jonge honden met balletjes spelen, fietsen etc.

DN2017 vindt dit leuk.
  5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Klinkt heel goed. Hier moest ik hem ook altijd wakker maken voor zijn laatste avondplas maar hij deed wel altijd een plasje en soms ook nog poepen.
    Je gaat het ook snel genoeg herkennen wanneer ze moeten, rondjes rennen, snuffelen, hier tilde ik hem dan direct op want dan komt er een rem op te staan en laten ze het niet lopen. Ben blij dat dit niet meer hoeft, want een pup van 18 kilo tillen is niet meer zo heel handzaam.

Debaky vindt dit leuk.
  6. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Wij doen hier inderdaad ook die vuistregel hanteren, 8 weken oud is 8 minuten lopen 24 weken is 24 minuten lopen etc. De enige keer dat wij dit niet doen is dus het laatste wandelingetje om 23:00u omdat ze dat gewoon niet wilt, ik ga haar daar niet toe dwingen. De rest van de dag krijgt ze meer dan genoeg beweging dus het is niet zo gek dat ze dan op is aan het einde van de dag ;)

Ik lees het inderdaad vrij veel over het weg laten van de water bak na 20:00u. Zelfs de mensen die zeer getraind zijn met honden en echt verstand hebben van honden die zeggen dit ook.

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Hahaha nee dat kan ik mij voorstellen, zou ik ook niet vrolijk van worden als ik dat iedere keer moet oppakken. Hier gelukkig nog maar een kleine 4 kilo dus dat is nog te doen, ik til dr tot het eerste grasveldje, zet haar daar neer en ze doet dr behoefte. Ze moet wel zelfstandig weer naar huis lopen zodat ze toch nog iets van beweging heeft gehad ;)

8. yaro

yaro Niet meer actief

er zijn diverse regels, maar de 1 minuut per week regel schijnt best achterhaald te zijn. Misschien niet bij pups van 8 weken, of bepaalde rassen, maar veelal is dat te weinig. Hier verschillen de regels van 5 minuten per maand, 10 minuten per maand en dierenarts zei 1 minuut per week + 10 minuten. Dus 8 weken dan max 18 minuten.

Onze pup heeft die beweging ook echt nodig.. maar is een zeer atletische hond. Waarschijnlijk niet te vergelijken met bijv een buldog met korte snuit.

Hier overigens echt 24/7 water en hij is na 9 dagen (vanuit buitenlands asiel, 3 maanden oud) echt helemaal zindelijk.

Buiten moeten wij na het wandelen echt de vertrouwde plekjes op zoeken om zijn behoefte te doen. Dit doet hij niet tijdens de wandeling want dan vindt hij alles veeel te interessant. Gaan wij na de wandeling niet eerst rustig op zijn vertrouwde plek rondlopen dan loopt hij enthausiast naar huis, zich direct realiserend dat hij moest plassen en plast hij in huis. Hij moet echt voor of na de wandeling zijn rustige momentje op het veld hebben.

Maar hier is altijd water beschikbaar hebben dus absoluut niet het zindelijk worden in de weg gaan staan.

Als ik zelf snachts dorst heb wil ik kunnen drinken. Meestal drinkt een pup snachts ook niet veel, maar als ze echt dorst hebben dan kunnen ze dus niet drinken. Ik snap de gedachte erachter zeker, maar voor mij persoonlijk voelt het niet zo goed.

Ik heb overigens het geluk dat onze pup een open boek is. Chaotisch rond rennen = poepen.
    Piepen bij de deur = plassen
    Alles doen wat hij niet mag = overprikkeld en moe

9. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Onze pup (labrador nu 7 maanden) gaat na de laatste wandeling om 00.30u in haar bench en heeft dan ook geen water meer, maar vanaf 20.00u lijkt mij wat vroeg, of staan jullie s morgen heel vroeg op?
    Hier overigens nooit ongelukjes in de bench gehad, en overdag tot een week of 11. Ze ging dan bij de deur zitten piepen maar als ik vanuit de keuken aan kwam lopen was het al te laat...

Hier vertelde men op puppycursus dat die minuten regel juist achterhaald is en dat je naar het soort hond moet kijken. Een Deense dog heeft nu eenmaal meer beweging nodig dan een teckel.
    Onze hond is nu al 26 kilo en vaak zelfs iets groter dan volwassen labrador teefjes, met maar 28 minuten wandelen zou zij echt zwaar te kort komen.

10. Knuffie85

Knuffie85 Niet meer actief

Dank je wel. Maar ook dit allemaal uiteprobeerd. Ik zie vaak dat ze erg moet. Maar dan rond blijft lopen en niets doet. Terwijl ze het amper op kan houden. Dan sta ik daar vaak 30 minuten. Loop uiteindelijk naar huis en thuis binnen 10 sec zet ze alles open.

11. Knuffie85

Ik heb echt geen idee. Al van alles geprobeerd. Niets helpt.
    Vanmorgen had ze har hele bench onder geplast. Te laat gehoord dat ze wakker was denk ik. Uitgelaten niets gedaa. Laat ik haar binnen, ze loopt regelrecht naar haar mat en gaat daarop plassen :confused:
    Welke hond maakt haa eigen plekje nou vies. Toch geen1 pff frustratie aan de top

12. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Is het plekje dan toch niet net iets te groot voor dr? Je zou inderdaad denken dat ze niet hun eigen plekje vies maken. Snap dat het frustrerend is, zou ik ook niet vrolijk van worden.

Heb je in haar bench iets van kranten liggen? Of misschien iets van dat soort puppy matjes? Dat werd mij namelijk afgeraden omdat ze dat dan inderdaad zien als zijnde '' Dat kan ik vies maken want het word toch wel opgeruimd '' Ik heb hier enkel een klein honden kleedje erin gelegd en meer niet en de bench dusdanig verkleind dat ze kan zitten, liggen en haar kont kan keren en groter niet. Tot ze volledig zindelijk is houd ik het dus zo.

Je hoort het trouwens wel vaker dat ze buiten niks doen en binnen dan ineens wel, dat is dan toch vertrouwd voor ze. Is het misschien een idee om haar op je slaapkamer te zetten zodat je haar sneller hoort piepen?

13. yaro

yaro Niet meer actief

Blijven wassen, aan de slag met azijn. Als het voor haar sterke neus nog iets ruikt naar haar urine dan blijft ze sowieso daar plassen.
    En verder veeeel geduld, het kwartje moet even op de juiste plek vallen dat ze het omdraait. En als dat eenmaal gebeurd dan zal ze het binnen hardnekkig ophouden om buiten binnen 10 sec te plassen. Dat moment komt vast en zeker.

14. Anonise

Anonise Bekend lid

21 feb 2017
    588
    315
    63
    @Knuffie85 heb je al eens geprobeerd om haar mat uit de bench te halen? Inderdaad was @yaro zegt, goed schoonmaken/wassen met azijn maar kan me voorstellen dat je de geur niet meer uit de mat krijgt.. Probeer eens wat ze doet als je de mat op een andere plek neerlegt. Plast ze dan op de mat of in de bench? Als ze op de mat plast, kan je deze steeds verder naar de deur/gang verplaatsen (ipv kranten gebruik je dan de mat) of proberen wat ze doet als je de mat gewoon weghaalt..

En dit klinkt misschien heel raar.. Als het de mat is.. kan je misschien zelfs de mat mee naar buiten nemen om het kwartje te laten vallen..

Hier bleef er één heel hardnekkig op het kleed onder de salontafel plassen, de oplossing was om het kleed weg te halen.. (Overigens was mijn border collie pas helemaal zindelijk met 7 maanden en dat voor zo'n 'slim' ras)

15. Knuffie85

Ik had eerst een mat in de bench liggen. Maar daar plastenze steeds op. Nu heeft ze enkel 2 shirts van mijn vriend en mij en haar knuffel erin liggen. Ging sindsdien goed. Maar denk dat ik gewoon te laat was.
    Nee op de slaapkamer is geen optie. Ik ben blij dat ze na 3 weken gegilt te hebbensnachts eindelijk goed slaapt in de bench. Ga dat niet meer veranderen nu.
    Vanmorgen heeft mijn vriend haar om 05.15u uitgelaten en ik net om 07.30u.

16. Knuffie85

Met azijn doe ik hier altijd al de vloer. Dat heeft tot nu toe weinig zin gehad.

17. Knuffie85

Zw heeft geen mat meer erin. Daar deed ze het eerst wel,telkens op. Dus die eruit gehaald.
    Ze plast niet alleen op de mat. Ze plast gewoon overal. Helaas.

Maar we gaan ervoor. het is wel een eigenwijze hoor. Overal in bijten, ook in de kindjes. Pak ze dan flink aan dat dat niet mag. Niet luisteren.
    We hebben echt even getwijfeld wat we doen met haar. Houden of weg doen.
    Maar we houden nu al zoveel van haar dat we beide niet over ons hart kunnen verkijgen om haar weg te doen. Daarom ervoor gekozen om ze overdag wat meer buiten te laten zodat ze daar ook haar rust kan vinden ipv binnen bij de spelende kinderen. En hopen zogauw ze har tandjes heeft gewisselt dat het bijten minder word. Wat ze altijd zeggen. Het is een grote draak, maar kan ook zo lekker bij je komen liggen en knuffelen.

18. Knuffie85

19. bloemetje1

bloemetje1 Fanatiek lid

13 apr 2009
    1.298
    132
    63
    :roflmao::roflmao::roflmao: daar zit truusje eigenwijs:roflmao:

Knuffie85 vindt dit leuk.
  20. bloemetje1

bloemetje1 Fanatiek lid