Vanaf welke waarde is je bloeddruk te hoog?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Nikkie, Nov 15, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nikkie

Nikkie Fanatiek lid

Dec 1, 2006
    1,561
    0
    0
    Ik vroeg me even af vanaf welke waarde je bloeddruk dus te hoog is.
    Mijn bloeddruk was nu 80/130 en de verloskundige zei dat dat verder prima is. Maar ik hoor van veel meiden dat hun bloeddruk nu juist veel lager is.
    Mijn onderdruk schommelt wat tussen de 70 en 80.
    Maar ik vraag me af wanneer is het te hoog. Pas boven de 90?
    Dat wilde ik even weten, ik ben het vergeten te vragen.
    Verder was alles goed, "alles" groeit goed.
    Ook het hartje weer kunnen beluisteren maar dat zat wel snor. Ik voel onze uk nu elke dag wel trappen.

groetjes

2. daam

daam Fanatiek lid

Dec 19, 2006
    4,268
    0
    0
    Cardiologie-vpk
    Zuid-Holland
    Volgens mij als de onderdruk richting de 95, 100 gaat.

3. pollywol

pollywol Actief lid

Aug 14, 2007
    264
    0
    0
    onderdruk van 90. Dat is voor mij nu een reden om in het ziekenhuis onder controle te moeten en daar te moeten bevallen in plaats van thuis. Boven de 90 mogen de verloskundigen in Nederland blijkbaar de begeleiding niet meer doen. Helaas......

4. Elly1979

Elly1979 Actief lid

Jan 14, 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Onze vk vind een onderdruk van 90 wat aan de hoge kant, maar je mag met deze onderdruk gewoon thuis bevallen hoor!
    Dat is dus per verloskundigenpraktijk afhankelijk en niet een nationale regel ofzo.
    Bij een onderdruk van 95/100 word je bij ons doorgestuurd naar gyn.

Maarre Nikkie, jouw bloeddruk is haeel er netjes hoor meid, geen zorgen over maken!

Liefs Elly.

5. Meliske

Meliske VIP lid

May 29, 2006
    7,731
    0
    36
    NL
    mijn VK zegt bij een onderdruk van 95.

6. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Bij ons op de afdeling worden zwangeren ook ingestuurd met een onderdruk vanaf 95 en/of een bovendruk vanaf 170.

Kwebbel

7. lindavg

lindavg Fanatiek lid

Feb 25, 2007
    1,458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Ik moest ook met een onderdruk van 95 naar het ziekenhuis voor controle.
    En toen moest ik gelijk onder controle blijven van ziekenhuis, gelukkig kwam ze 2 dagen later.
    Maar moest wel in ziekenuis bevallen zodat ze jou en de kleine in de gaten kunnen houden daar.

8. busybusy

busybusy Fanatiek lid

Feb 17, 2007
    1,543
    0
    0
    De verloskundige heeft mij verteld dat ze eerst kijken naar de bloeddrukwaardes van de afgelopen keren. Als het ineens extreem stijgt worden ze ongerust en verder bij een onderdruk van 95 of hoger. Bovendruk heeft ze het verder niet over gehad.

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb altijd een hele lage bloeddruk, rond de 90/50, en dat is soms nog minder... Mijn bloeddruk was tijdens de zwngerschap 130/80 en niemand die er ietts van zei, dus ik heb me er ook niet druk over gemaakt.

Wel was de boeddruk de eerste keer bij de vk al wat hoger dan normaal, dus als ze daar dan vanuit gaan klopt het wel. Ik heb het wel gezegd dat hij normaal lager is, maar daar reageerde ze niet eens op.

10. ThunderAngel

ThunderAngel Fanatiek lid

Aug 26, 2007
    1,684
    0
    0
    Apeldoorn
    Ik had vandaag dus een duidelijk verhoogde bloeddruk, 150/95. Ze hebben toen bloed geprikt en urine afgenomen, ik denk dat de uitslag goed is want heb nog niks gehoord, en al rond 11.00u laten prikken. Dus heb geen zwangerschapsvergiftiging ofzo... moest wel rustig aan doen zeiden ze, dat gaat me moeite kosten want ben geen stilzittertje :(

11. pollywol

pollywol Actief lid

Aug 14, 2007
    264
    0
    0
    In ons ziekenhuis zeggen ze dat het landelijk zo geregeld is bij 90! Ik ben begonnen bij 85, nu 90 en meteen bingo. Zit in de ellende en moet naar het ziekenhuis. Verder dus geen klachten, geen p.e., geen hellp, niets. Maar ja, afspraak is afspraak. Gekke is ook dat het voor de bevalling geen kwaad kan, maar wel voor de zwangerschap (vrouw, niet kindje). Dus ik zou zeggen: lekker controleren wat je wilt en thuis veilig bevallen. Maar helaas....Eenmaal in de tentakels van het ziekenhuis kom je er niet meer uit.

12. berbel

berbel Fanatiek lid

Nov 25, 2005
    2,800
    96
    48
    Bij mijn 1e kreeg ik bij 100 onderdruk medicijnen.
    Het ligt er ook een beetje aan hoe hoog je bloeddruk normaal is.

13. mayke1980

mayke1980 Fanatiek lid

Apr 15, 2007
    1,017
    0
    0
    Docent wiskunde vmbo
    Nijmegen
    Het is heel wisselend wat je hoort. Ik heb een onderdruk van 80 op t moment en toch houden ze mij erg in de gaten. Moet extra op controles komen.
    Het zit niet alleen in de hoogte van de bloeddruk, maar ook erg in het verschil tussen de start bloeddruk en het oplopen.
    ik begon met een onderdruk van 45 a 50, het verschil is dus ruim 30, dan is het dus ook een reden om het goed in de gaten te houden.

Maar het is echt beter dat ze een keer te veel controleren, een (voor jouw lichaam) te hoge bloeddruk is echt gevaarlijk. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je kindje.

Groetjes Mayke

14. pollywol

pollywol Actief lid

Aug 14, 2007
    264
    0
    0
    Gelukkig heb ik zowel van de gyn als de verloskundige de garantie dat het alleen kwaad kan voor mij, een hoge bloeddruk. Dat komt omdat er niets anders bijzit (eiwitten of slechte bloeduitslagen, vochtvasthouden, etc). Als je echt PE of Hellp krijgt, dan kan het wel kwaad. Maar al die controles en in het ziekenhuis moeten bevallen blijft ellendig. Lijkt net alsof je ziek bent, terwijl je gewoon een gezonde vrouw bent. Zwangerschap is geen ziekte maar een blijde gebeurtenis!

15. Dombo

Dombo VIP lid

Feb 12, 2007
    8,219
    0
    0
    Veluwe
    Bevallen in het ziekenhuis leek voor mij ook altijd een ramp. Helaas kwam ik ruim 7 weken voor de bevalling ook onder controle bij gyn vanwege een te hoge bloeddruk (onderdruk van boven 95). Andere waardes waren gelukkig verder goed, maar het werd dus wel bevallen in het ziekenhuis.
    Uiteindelijk is onze dochter met een spoedkeizersnede gehaald omdat haar hartslag wegviel.

Aangezien mijn bloeddruk nu nog steeds te hoog is en ik daar medicijnen voor krijg, zou ik bij een volgende zwangerschap sowieso onder controle komen en blijven in het ziekenhuis. En daar ben ik nu eigenlijk alleen maar blij mee.

16. P73

P73 Actief lid

Nov 7, 2007
    286
    0
    0
    Wat 'normaal' is is bij iedereen anders. Het ligt eraan wat voor jou een normale bloeddruk is, en als je daar ineens flink boven zit is dat te hoog.
    Ik had bv altijd een bloeddruk van rond de 120/55, toen mijn bloeddruk ineens 140/85 was moest ik naar het ziekenhuis en bleek ik zwangerschapsvergiftiging te hebben (ook eiwit in de urine dus).
    Maar bij een ander is een bloeddruk van 140/85 juist weer hartstikke keurig.
    Het ligt er dus maar net aan!

17. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

Jun 28, 2006
    2,209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    het ligt denk ik aan hoe hoog je onderdruk normaal is.
    bij mij was die altijd rond de 70 dus op zich best laag. dus toen ik tegen de 85-90 ging en in eiwitten inmijn urine had werd ikverder onderzocht. volgens mij was de graadmeter 15 hoger dan je normale onderdruk. maar weet het niet meer zeker!

18. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

Nov 11, 2006
    2,853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Toen ik 12 wk zwanger was, was mijn onderdruk 70 en die is de afgelopen weken gestegen tot 90. Vanaf dat moment moest ik rustiger aan gaan doen (50% werken, niet meer sporten) en wekelijks op controle. Mijn bloeddruk lijkt nu stabiel op 160/90 en voorlopig mag ik gewoon bij de VK blijven. Pas bij een onderdruk van 95 moet ik naar de gyn.

19. Nikkie

Nikkie Fanatiek lid

Dec 1, 2006
    1,561
    0
    0
    Mijn onderdruk is normaal ook rond de 75 dus dan zal het wel goed zijn.
    Bij de 1e controle met 11 weken was ie 79 dus voor mij zal 80 wel normaal zijn.
    De bovendruk was toen 160 maar toen was ik nogal gestresst of alles goed was haha.
    Nu dus 80/130 dus het zal wel kloppen wat de vk zegt.

groetjes

Share This Page