Mevrouwtje is zo koppig met eten! Ik wordt er niet goed van. Ze wil geen groente nog fruit eten. Ze houdt haar lippen stijf op elkaar. Ben al vanaf dat ze 4 maanden oud was bezig. Ik probeer het elke dag weer en elk soort 3 dane lang maar nee. Ik heb echt alle soorten groente en fruit geprobeerd wat te proberen kan. Ze wil ook geen water, roosvicee en diksap hebben. Als ik 1 van deze dingen (lees: groente, fruit, drank) geef wordt ze misselijk of ze houd de groente en fruit in haar mond en wil ze het niet dooslikken. 1 op de 4 keer geeft ze alles wat in haar maag zit over. Ik vind het zo lastig! Ze is mijn eerste en ik dacht dat het wel vanzelf zou gaan maar een kind die niet goed eet is echt moeilijk! Haar flesjes wil ze ook weleens laten staan maar daar zit ik niet overin omdat ze goed groeit. Maar hoe moet ik haar nou laten wennen aan bijvoeding! Help aub. Ben echt ten einde raad. ow trouwens ze is ook erg laat met haar bewegingen denk ik want ze is niet 1 keer uit haarzelf omgerold en wil absoluut niet op haar buik liggen om te leren kruipen. Is ze nou erg traag met alles? en zal het zo blijven?
1. Niet wanhopen (makkelijk gezegd ...) 2. Even een weekje of 2 rust: geen bijvoeding dus 3. Daarna groente/fruit blijven aanbieden, maar nooit dwingen, nooit laten merken dat je baalt als ze niet wilt eten, nooit een probleem van maken ... Je zou eventueel de rapley methode kunnen proberen: stukken groente en fruit in het handje geven en zelf laten eten. Misschien is dat wel interessant genoeg (ze zal eerst spelen, ws pas na een tijdje echt eten). Mirre wilt namelijk ook nauwelijks eten van een lepeltje ... Succes!
En wat betreft het overgeven ... ik zou daar toch wel even mee naar de HA gaan en allergieën ed uitsluiten. Mijn man heeft mijn schoonmoeder tot wanhoop gedreven. Wilde niets eten en als hij at, kwam het er ook weer uit. Ze denkt nu dat hij koemelkallergie heeft gehad......
Dank je wel voor je reactie Salapio. Ik heb wel gehoord van de rapley methode ja. Die kan ik wel even uitproberen. Kijken wat ze daarvan vind. Wat betreft het overgeven: Heeft ze al gedaan vanaf haar geboorte. Ze hebben haar onderzocht en ze blijkt niets te hebben. Als het haar niet zint maakt ze zelf kotsneigingen en geeft ze over. Ik zal in ieder geval niet pushen en het even een week of 2 uitstellen..... Hoop dat het dan wel lukt.
Klinkt bekend allemaal Melis. Mijn meissie wil het liefst alleen maar flesjes en verder niets. Oh ja, wel een Liga, maar in de helft van de gevallen stikt ze er zowat in, dus daar stoppen we voorlopig mee. Fruit lukt soms (alleen banaan of meloen). Op het kdv lukt het vaak het beste, daar kruimelen ze een liga door de fruithap. Dat ga ik morgen ook maar eens proberen. Groente komt er bij haar ook niet in. Pap moet ze ook niets van hebben. Brood met smeerkaas vindt ze interessant, maar kan ze nog amper wat van eten. Ze draait wel van rug naar buik, maar dat is het dan. Liefst wil ze zo kort mogelijk op haar buik. Raar hoor, mijn eerste was een supereetster en was fysiek ook snel met alles. En ik ga met de tweede er hetzelfde mee om. Blijkbaar zit het dan toch in het karakter ofzo. Het beste is misschien om erin mee te gaan...
Met Jarissa hebben we ook lang moeten wachten voor ze ging eten. Met 5 maanden begonnen, geen succes. Daarna af en toe nog eens wat aanbieden en pas met 8 maanden begon ze mondjesmaat te eten. Nu noemen we haar kliko! Ze eet alles en ook meer dan genoeg. Ik zou als ik het zo lees even een pauze inlassen en daarna gewoon af en toe wat aanbieden. Het komt echt wel. Voorlopig is melk nog prima!
Hier nog zo'n meisje. Ze is nu ruim 8 maanden en eet ook bijna geen groenten. Soms als ze zich vergist krijgen we er een kwart potje in. Heb alles geprobeert, vers, rapley, potjes het maakt niet uit wat we doen, ze moet het niets. Hebben ten einde raad geprobeert te "dwingen" maar dan komt alles er weer uit dus dat werkt niet. Blijf gewoon aanbieden en ooit gaat ze vast wel eten. Vervelende hier is dat ze ook maar 3 flessen op een dag drinkt van 180 ml. Drinkt ze van jou wel goed?
Hoi Debie, Mijn meisje drinkt 5 keer per dag flesjes van 150+5. Dat is denk ik wel genoeg maar het frusterend dat ze geen groente en fruit eet. Gisteren waren we bijvoorbeeld bij mijn moeder en die gaf haar een beetje aardappelpurre met een slokje thee. Ze gaf haar hele maagje over. Het was echt schrikken voor mijn moeder. Die voelde zich gelijk schuldig. Zij is het niet gewend dat een kind van 7 maanden niets anders dan haar flesje wil. Wij zijn met 4 kinderen en moeder zegt dat wij allemaal alles en nog wat aten. Ik heb echt het gevoel dat ik een raar kindje heb. Vandaag was ik op visite bij familie en zij waren verbaasd dat Sudenaz als ze op haar rug of buik lag niet omdraaide. Ze kwamen allemaal met verhalen over hun eigen kroost die met 3, 4,5 maanden al omdraaiden en ook met 6 maanden begonnen met kruipen. Heb ik nu een laatgroeier?
Een laatbloeier? Nee, joh. Ze doet het gewoon in haar eigen tempo. Die van mij doet het ook pas sinds een week of 4, misschien 5. Misschien is jouw kindje ook een denker i.p.v. een doener zoals Kisbaba laatst schreef?
Hmm, volgens mij staat voor kruipen toch echt 9 maanden hoor, dus laat is ze niet. Die andere kids waren gewoon erg vroeg. Laat haar maar lekker in haar eigen tempo gaan, komt vanzelf. Af en toe wat stimuleren, maar als ze niet wil, wil ze niet... En met eten: ik heb tot mijn tweede alleen brood en pap gegeten, nadat mijn moeder de BV afbouwde. Wilde niks anders en lust nu toch echt bijna alles wel... Ben als kind altijd een moeilijke eter geweest, maar groeide prima. Het was zelfs zo dat mijn broertje, die alles at, te weinig groeide (ach ja, wat is te weinig?) en toen kreeg m'n moeder op het consultatiebureau op haar donder. Nou, toen is ze even uit haar slof geschoten: bij mij was er nooit wat mis en ik at alleen maar pap en brood en hij at alles en dan gingen ze haar vertellen dat ze het fout deed...! Ik heb dus altijd prima gegroeid en ben prima groot geworden. Blijf af en toe wat proberen, geef het haar vooral zelf in de handen, dan heeft ze zelf de regie over wat ze wel en niet in haar mond stopt. En: ze hoeven pas vanaf een half jaar bijgevoed te worden toch? Tot die tijd volstaat melkvoeding prima! Ik zou nu ook ff rust inbouwen, even niks. Als je BV geeft: zorg dat je zelf gevarieerd eet, die smaken zijn namelijk te proeven in je melk, dan kan ze er alvast aan wennen, Succes!
Geef het even rust! En zoals Salapio al zei.. rapley? En laat anderen lekker L*llen.. een ander kind is toch altijd beter, sneller met dingen .. Je meisje loopt heus als ze naar de basisschool gaat!
wat herkenbaar! ik ben nu bijna een maand bezig, en ik krijg er helemaal niets in bij daimy.... wat jij ook zegt, de lippel stijf op elkaar, krijg die lepel er echt niet tussen. heb van alles geprobeerd, andere lepel, allerlei verschillende potjes/vers, heel erg blij doen zodat ze haar mond open doet en dan snel die lepel erin, maar nee hoor. als ik er wat in krijg slikt ze het niet door. ik geef haar ook iedere keer zelf een lepel in haar handen, zodat ze ermee kan spelen enzo, die steekt ze meteen in haar mond maar als ik daar wat fruit op doe, en ze proeft dat laat ze ook die lepel meteen uit haar handen vallen . en iedereen zegt doodleuk, volhouden ze gaat het vanzelf eten. maar hoe kan ze er nu aan wennen als ze nooit iets binnen krijgt? ik zie het echt niet gebeuren dat ze van de 1 op de andere dag opeens haar mond open doet. ze word ook helemaal driftig als ik met de lepel aankom en dan geef ik het maar weer op want je mag niet dwingen *zucht* dacht dat ik de enige was want alle beebjes van ons april topic eten gewoon netjes en makkelijk van de lepel. ik weet dat ik 'pas' 4 weken bezig ben en misschien meer geduld moet hebben, maar er zit gewoon geen milimeter vooruitgang in , het voelt zo nutteloos. het gaat eerder achteruit dan vooruit, ze word nu echt heel boos als ik iets wil geven. ben nu ook aan het lezen over rapley, maar ik weet niet of dat DE oplossing is voor hier, kan het natuurlijk wel eens proberen. ook erg herkenbaar jou verhaal van de sapjes, ik heb ook al fruitsap/diksap geprobeerd, ze ging er helemaal van kokhalzen dat 1e slokje wat ze nam omdat ze dacht dat het melk was en als ik nu met die beker aankom begint ze al helemaal te piepen, ze wil hem niet eens meer vasthouden! en wat iedereen zegt hier, ik weet het je moet niet forceren, niet dwingen, en niet laten merken dat je het niet leuk vind dat ze niet wil eten maar dat is niet altijd even makkelijk , het is toch wel frustrerend als ze helemaal NIETS wil. ik hoop hier wondertips te krijgen