Baby 3 maanden erg hongerig

Discussion in 'Flesvoeding' started by Pompeltje, Dec 23, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pompeltje

Pompeltje Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,593
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze zoon is nu 3 maanden en 1 week oud.
    Hij krijgt al het maximale aan flessen namelijk 5x180 water (en doe er vaak 190 ml water in) dus komt uit op 5x200 ml voeding ruim. Meer mag hij niet want dan gaat hij over de 1 liter heen. Hij weegt (schrik niet) 7350 gram.

De laatste weken komt hij om de 3 uur, en heeft echt dorst. Want als ik hem zijn fles geef na 3 uur gaat die makkelijk op. Hij sabbelt veel op zijn handen, smekt veel met zijn mondje en zal dus echt meer lusten.

We doen in zijn fles al forte voeding en jbpm.

Wat kunnen we nog meer doen om te zorgen dat hij niet om de 3 uur komt voor een fles? Alle tips en adviezen zijn welkom

2. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Jeetje lastig! Dat handen sabbelen duid niet zozeer op honger hoor. Dat doen ze vanaf een maand of drie en heeft ook te maken met de handjes leren kennen. Die van mij doet t nog heel veel. Zou het niet kunnen zijn dat je kleine geen honger heeft maar je de signalen verkeerd interpeteerd? Anders zou ik het niet weten als je al forte geeft... Dan zou ik je adviseren t cb te vragen hoe nu verder.

Hoe lang is je kindje? Hier ook een kindje dat mega snel groeit! Toen hij bijna vier maanden was woog hij 6680 en was hij 67 cm lang. Een erg lange baby dus! Hij was in t begin ook een hongerlapje maar na dat hij de 6 kilo gepasseert was stabiliseerde het. Hij drinkt nog wel veel 925 ml maar dus niet te veel.

Hoop voor je dat t zich vanzelf stabiliseert. Wellicht valt er een nacht of avond voeding af binnenkort...

3. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

Aug 15, 2012
    1,533
    0
    0
    Hoi

Onze kleine is ook 3 maanden en sinds 2 weken sabbelt ze ook veel op haar handen ( bijna 24 uur door ) en smekt ook veel.
    Heb het op het cb aangegeven en hun zeggen dat het ONTDEKKEN IS. Nou ja, zou kunnen.
    Nu was ik afgelopen vrijdag bij de huisarts, en ik legde het aan hem voor, en hij zei: vaak geven kindjes dan aan dat ze toe zijn aan meer, en ander voedsel.
    Op advies van de huisarts mag ik vanaf woensdag beginnen met fruithapje ( 1 theelepel) en dan langzaam aan opbouwen, mits het goed gaat, anders moeten we weer stoppen.
    Van het cb mocht ik pas met fruit beginnen als ze 4 maanden is, maar ik ga dus gewoon op het advies van de huisarts af.

4. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    2,855
    0
    36
    Ik zal maar niet naar je ha luisteren in deze, je kan je kindje schaden met zo vroeg te beginnen.
    Je kan nog beter wat meer vocht geven dat nu al te beginnen om allergieeen of darmproblemen bij haar op te bouwen.
    Kinderartsen en Cb zijn de beste raadgevers met dit soort problemen.

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Helaas heeft een huisarts weinig kaas gegeten van de nieuwere richtlijnen mbt kindervoeding, want de grens is toch echt bijvoeden met 6 maanden tenzij er tussen de 4 en 6 maanden behoefte aan is.

6. MMM74

MMM74 Fanatiek lid

Oct 18, 2011
    1,054
    0
    0
    Doktersassistente
    We gaan verhuizen!
    Suusjuh ik heb bij mijn oudste (is nu 16 maanden) bij de KA gelopen en die gaven toch heel duidelijk aan dat de nieuwe richtlijnen zijn met vier maanden bijvoeden. Juist ter voorkoming van allergiën.
    Ik mocht toen starten met groente en later fruit. Dochter was prematuur dus ik dacht dat ik daarom later moest beginnen maar niets minder dan dat. Zelf ben ik met vier maanden eerst begonnen met rijstebloem, daarna groente en als laatste fruit. Fruit ivm de reflux dus als laatste omdat dit zuur is en de reflux kan verergeren. De nieuwe richtlijnen zijn nu trouwens ook eerst groente en dan fruit. Dit ivm de smaakontwikkeling.

Ik zou echter niet eerder dan vier maanden beginnen met fruit of groente. Rijstebloem overweeg ik nu wel iets eerder te gaan geven (maar dan heb ik het over 10 dagen eerder en niet weken).

7. Pompeltje

Pompeltje Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,593
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze zoon is overigens 64 cm lang en dus 7350 gram.

Groente/fruit enz wil ik inderdaad proberen uit te stellen tot de 4 maanden. Dat sabbelen doet hij ook inderdaad om in slaap te vallen, maar als hij na 3 uur komt dan gaat hij eerst sabbelen en daarna ze thij het op een krijsen niet normaal. Terwijl hij echt nooit huilt verder. Als we hem dan zijn fles geven klokt hij hem letterlijk naar binnen en gaat helemaal op. Zijn laatste fles krijg hij al tussen 20.30 en 21.00 uur momenteel en dan slaapt hij tit 7 a 8 uur uit. Vandaar dat we gelukkig maar op de 5 flessen komen, want als hij niet door zou slapen zal ik helemaal een probleem hebben.

Maar overdag is het best lastig om het te rekken zal maar zeggen.

Maar als het aan de kleine ligt zal hij dus nog meer willen overdag. Dus als ik het zo leest het beste om het even zo vol te houden overdag neem ik aan? En rond de 4 maanden proberen om met groete/fruit/rijstebloem te gan beginnen of niet?

8. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

Aug 15, 2012
    1,533
    0
    0
    Wij mogen van het Cb geen rijstebloem gebruiken.
    Dit omdat het obstipatie kan veroorzaken.
    Waarom vraag je het niet eens gewoon aan het CB ??

9. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    KAN ja, hoeft niet
    Hier nooit ergens last van gehad..

En uiteindelijk kom je daar maar op 1 manier achter ;)

10. Pompeltje

Pompeltje Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,593
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het niet zo op het CB. Dit omdat hier 2 mensen zijn die er zitten en allebei altijd tegenstrijdig advies geven. Dus om zwaar onzeker te worden moet ik het CB bellen

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Waarom geef je hem geen regelmatigere, maar kleinere flesjes? Zodat je de 1 liter niet overschrijdt maar dat je kindje wel vaker kan drinken? Sommige baby'tjes hebben liever vaker kleinere beetjes.

En anders eens met een voedingsdeskundige overleggen of het 'erg' is dat je af en toe over die liter heengaat. Je kindje mag geen honger lijden, lijkt me. Het CB weet hier meer van, maar KA of HA hebben meestal weinig kaas gegeten van babyvoeding.

Over 3 maanden en bijvoeden: smakken hoeft helemaal niet te duiden op behoefte aan ander voedsel. Dat komt meestal pas tussen 4 a 6 maanden. Bovendien is het gestel van een baby van 3 maanden helemaal niet ingericht op vast voedsel. De darmpjes kunnen er een opdonder van krijgen. En ze halen er ook geen extra verzadiging uit. Melkvoeding groeien ze van en dat verzadigt ze. Een beetje fruit doet dat niet.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De darmen van een baby zijn 6 maanden na de geboorte gemiddeld gezien zover gerijpt dat ze iets anders dan melk kunnen verdragen en verwerken.
    In sommige gevallen kun je vanaf 4 maanden iets anders dan melk geven, maar niet alle kinderen reageren daar even goed op.

Die darmrijping is echt iets dat tijd nodig heeft...gewicht of lengte van een kind heeft er geen invloed op. Een kind zit normaal gesproken 9 maanden in je buik. Sommige kinderen komen eerder, en die noemen we dan 'prematuur'. We zeggen niet 'ze waren eerder aan geboren worden toe'.

Op de handen sabbelen is een normale motorische ontwikkeling. Het heeft geen direct verband met toe zijn aan ander eten. Natuurlijk, de tijdstippen vallen wel min of meer samen, maar er is volgens mij geen oorzakelijk verband aangetoond. Zoals iemand hier al eens schreef 'ze willen ook op een ouwe sok of autosleutels sabbelen, maar dat betekent niet dat ze aan oude sokken of autorijden toe zijn'.

Je kind zit aan het maximum schrijf je. Op deze leeftijd is om de 3 uur drinken op zich heel normaal, probleem is eerder de grootte van de flessen. Gebruik je wel de kleinst mogelijke speen?
    Je zou eens kunnen kijken hoe hij reageert op veel vaker op een dag een kleinere fles. Dus niet 5 keer een enorme plens, maar 6 of 7 keer een veel bescheidenere fles. Je kunt dan per fles ongeveer 20cc extra water toevoegen, zodat je flessen van 170/5 of 140/4 maakt.
    Het kan ook effect hebben om de voeding over 2 kleine flessen te verdelen. De eerste kleine fles geef je, je laat hem flink boeren en dan pas de 2e helft van de voeding.
    Laat hem zoveel mogelijk rechtop zitten, hou de fles horizontaal niet verticaal en gebruik een newbornspeen, zodat de melk niet naar binnen loopt, maar hij echt moet werken voor zijn eten.

13. Pompeltje

Pompeltje Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,593
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dan je wel weer voor de adviezen. Ik zal inderdaad weer eens een wat kleinere speen gaan gebruiken. Hij doet nu ong 20 minuten over zijn fles, het nadeel is met een kleinere speen dat de fles snel indikt door de JBPM. Nu vaak heeft hij al flink moeite met het laatste beetje.

Minder drinken geven en vaker op een dag zal ik best willen maar hij gaat hard gillen na een kleinere fles. Helaas zit ik ook in de positie met nog 2 andere kids die naar school gaan. Waarvan 2x in de week de ene jongste dus naar de peuterspeelzaal moet en deze tijden anders zijn als de tijden van de andere dochter dus ik dan vaak al smokkel met de fles om goed uit te komen. Dus in zijn geval krijgt hij dan al eerder.

Maar nogmaals ik wil beslist nog niet met groente/fruit of wat dan ook beginnen voor de 4 maanden. Ik wil er alleen wel mee gaan beginnen na de 4 maanden dit omdat de richtlijnen veranderd zijn en niet meer bij de 6 maanden zitten. Wel wil ik alleen beginnen met de groete/rijstebloem. Dit omdat fruit wat zoeter is van smaak en ze daar blijkbaar makkelijker aan wennen. En bij de andere kids hebben we dat ook gedaan en is toen goed gegaan zal maar zeggen.

Wat ik me nu echt afvraag is het erg schadelijk als hij soms 1 fles meer uitkomt en dus over die liter heen gaat op een dag? Is dit erg schadelijk voor de nieren? Het zal niet dagelijks zijn, maar hij zweet ook makkelijk dus zweet ook veel vocht uit volgens mij. Althans hij zit wel al dagelijks over die 1 liter heen. Want als ik uitreken krijgt hij 190 water met 6 schepjes. Komt je rond de 200 a 210 melk uit. En dat x 5 is dus over de 1 liter heen.

Is dit dus erg schadelijk? CB bureau heb ik al de 2 verschillende personen gehad met dus allebei te tegenovergesteld advies 1 was zei: mag NOOIT over die 1 liter uitkomen. De ander zegt dit is niet zo probeel als het maar niet extreem meer is dan die 1 liter.

In mijn ogen heeft hij het echt nodig wat hij nu krijgt... Maar vind zo moeilijk in de vorm van hoe schadelijk is het als hij over die liter zit? Doen we er fout aan om zo door te gaan wat we nu doen? dus de 5x 190 ml water?... En als hij smorgens echt vroeg is voor zijn fles zal die enkele keer 1 fles meer zijn. (meestal drinkt hij dan van die 6e fles maar 150 op de rest laat hij dan staan)

Sorry voor me kromme verhaal volgens mij....

14. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Die 190 is 10 cc extra water.. Je verdunt de voeding dus een soort van.. De verhouding is nog steeds 180/6 met een beetje extra dus dt is niet erg.. Ze kunnen wel meer als een liter drinken maar geen melk(met de officiele verhouding)

Dus 1 liter gemaakte voeding(officiele hoeveelheden) /30 schepjes

15. Hopje

Hopje Actief lid

Jan 7, 2009
    172
    0
    0
    Het is maximaal 30 schepjes per ëtmaal. Dus wat Dirksmama adviseert kan prima (vaker per dag maar dan met meer water)

16. Hopje

Hopje Actief lid

Jan 7, 2009
    172
    0
    0
    AH, tegelijk gepost met sam20 ;)

17. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Haha :p

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat halverwege indikken kun je omzeilen door de voeding in tweeen te delen, en dus twee flessen na elkaar te geven.

Share This Page