Mijn dochter is nu 3,5 maand en ik ben deze week met goedkeuring van de kinderarts begonnen met fruithapjes (liep bij kinderarts ivm verstopping sinds overgang op fv). Mijn schema is elke dag anders maar over het algemeen ziet het er zo uit: 07:00 180+6 11:00 180+6 15:00 180+6 19:00 180+6 23:00 180+6 De flessen gaan niet altijd helemaal op. Ik geef meestal fruit tussen de fles van 11:00 en 15:00 uur. De eerste dag vond ze het heel vies maar nu een paar dagen later vind ze het al lekker en doet ze ook echt haar mond open voor de lepel en slikt het door. Dit gaat dus de goede kant op. Maar is dit nu de goede tijd voor een fruithap? En mag ze naast de flesvoeding aardig wat fruit binnen krijgen? En hoe moet het straks als ze 6 maanden is? Wanneer geef je dan fruit, flesvoeding, liga, diksap en een avondpotje met groenten enzo? En moet je dan minderen met flesvoeding? Ik snap er echt helemaal niks van hahahah! Oh ja, nog even over het fruit..mag je verschillende smaken geven of moet je bij een soort fruit blijven? Nou een hoop vragen, ik hoop dat jullie een antwoord hebben!
Hey Annemiek! Volgens mij ben jij ook degene die ik op msn heb Qua tijd is het verschillend, er lopen hier verschillende topics over. Sommige geven het in de ochtend, andere in de middag. Qua schema's voor als ze straks 6 maanden is, staan hier ook genoeg topics over, moet je maar even kijken bij het onderwerp voeding. Liefs Manuela
He mauela! Ja ik ben dezelfde..wat geinig! Ik zal eens even kijken op het forum. Hoe kan ik zoeken dan op dit onderwerp?
Ik geef ook op aanraden van het CB fruithap tegen verstopping. Had al vanalles geprobeerd daarvoor, maar dat mocht niet zo baten. Ik geef 's ochtends rond een uur of 10/half 11 fruit. Zo'n 40 ml, maar ja, dat wordt inderdaad steeds meer. Ik geef haar nog een flesje van 120 + 4 er achteraan, anders blijft ze gillen. Maar ik geef wel verschillende soorten fruithap, alleen dan steeds alleen van 1 fruitsoort per keer, dus 2 dagen peer, 2 dagen appel, dus niet bijv. een combinatie van meerdere fruitsoorten, dat ga ik over een week of 2 denk ik proberen. En ook wel groente, doperwtjes, wortel en bloemkool heb ik tot nu toe geprobeerd. Maar je kunt beter geen banaan geven, daar raken ze vaak nog meer verstopt van. Verder word ik ook niet altijd wijzer van wat ze je vertellen, dus doe ik een hoop maar op mijn eigen manier met de informatie die ik zelf heb kunnen verzamelen. Succes!
Als je bij de hoofdpagina naar beneden srolt zie je op een gegeven moment een kopje "voeding", daar staan verschillende topics over schema's bij verschillende leeftijden. Links in de menubalk staat als 5e onderwerp "zoeken", dan kun je daar een onderwerp invoeren en op die woorden zoeken. Maar je hebt gelukkig nog wel even de tijd om je in te lezen, voordat Noa 6 maanden is en je aan de diksap en liga's gaat weet je wel hoe het moet hihihi, je rolt er ook een beetje in hoor, dus maak je niet te druk. Ik ben van plan het ongeveer zo te gaan doen (louise krijgt nu alleen nog groente en vanaf morgen ook fruit). 7.30 fles 10.00 fruit 11.30 fles 13.00 liga en wat diksap/water/thee 15.30 fles 17.00 groente 19.30 papfles qua fruit en groente is het beter om eerst een aantal dagen hetzelfde te geven om te kijken hoe ze erop reageert. Als je merkt dat ze bv goed reageert op meloen en peer, kun je eventueel een combi hapje maken.
@ Jo79: Ik geef ook geen banaan. Ik doe het zo ook..2 dagen peer, 2 dagen appel etc. Maar groenten heb ik nog niet geprobeerd. Heb het idee dat ze het niet lekker gaat vinden maar het ook maar eens gaan proberen.
Ja, ik weet ook niet echt wat ik nu verder aan fruit kan gebruiken. Banaan valt af, kiwi, ananas, citrusvruchten etc. schijnen weer teveel te prikkelen en sommige kinderen reageren er nogal op. En er blijft niet zoveel over in de winter. En al die kant en klare potjes zijn vaak mixjes van verschillende fruitsoorten . Die wortel en bloemkool vond ze wel lekker. De doperwtjes gingen er wel in, maar met een hoop getreuzel.
Oh oeps..dan heb ik het denk niet goed gedaan. Ik heb eerst peer gegeven en toen appel. Maar heb ook al een x combi potje gegeven. Dat mag dus niet? Ik heb vandaag van bledina potjes gehaald in de smaak aardbei en combi perzik/abrikoos. Kan ik ze gewoon geven?
Och, als ze er goed op reageert (die combi's), zal het wel niet uitmaken. Maar ik moest eerst beginnen met 1 fruitsoort en dan combi's. Geloof om te wennen en daarna om te zien als je een combi geeft dat als ze niet lekker op iets reageert, dat je weet welke fruitsoort haar niet goed ligt.
je mag best combis geven, ze adviseren alleen om twee of 3 dagen hetzelfde te geven zodat ze kunnen wennen aan een smaak, maar als ze alles lekker vinden kan je ze alles geven. ik maak meestal zelf van verschillende soorten vers fruit. maar die bledina vind lars ook erg lekker. nog een tipje, prak een halve banaan, een halve liga en maak dit smeuig met sinaasappelsap, sinaasappelsap werkt laxerend, dus heb je dan minder snel last dat ze verstopt raken van de banaan. kiwi werkt daarvoor trouwens ook goed, dus banaan met kiwi mengen, evt peertje erdoor... nou, met smaak hihi