Vraagje over gekleurde fondant c.q. zelf kleuren

Discussie in 'De lounge' gestart door ashleyp, 16 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Help! Mijn zoontje word 1 februari 1 jaar en ik dacht, doe eens gek, maak zelf een taart :D:$

Nu heb ik de meeste basisspulletjes (dus de materialen) wel in huis maar ik heb vragen over de fondant.
    Aangezien ik (indien het lukt :cool:) maximaal 3x per jaar een taart zal maken wil ik niet teveel fondant etc. kopen want dan verwdijnt het uiteindelijk de prullenbak in en dat is zonde van het product en zonde van het geld.

De taart (1 laags) word bekleed met blauwe fondant, dit is kant en klare blauwe rolfondant die ik reeds heb gekocht. Op de taart komt een platte afbeelding (dus geen poppetjes) van woezel en pip. De hoofdkleuren van die afbeelding zijn dus zwart, paars/blauw en geel.
    Is het makkelijker om fondant in die kleuren te kopen en dit zelf nog iets donkerder te maken indien nodig? Of is het handiger als ik witte fondant koop en deze zelf kleur? (bij de jumbo verkopen ze voor net geen 3 euro een pakje kleurstof met rood, geel en blauw om fondant te kleuren)

Wie weet hoe ik zwarte fondant maak of waar ik zwarte eetbare stiften kan kopen om e.e.a. te schrijven/tekenen. Liefst gewoon in winkel en geen webshop.

Met die zwarte kan ik het geel en blauw iets donkerder maken waar nodig. Eventueel toch de kleurstof erbij voor het blauw iets paarser te maken en het geel iets meer oranje. Ik zit dan op 3x pakje fondant a 2 euro is 6 euro. Kleurstof a 3 euro. 9 euro om een plaatje van 15 bij 15 cm te maken. Waarschijnlijk gooi ik dus veel fondant weg. Is er een manier waarop dit langdurig houdbaar is want anders is het zo zonde. Of zijn er ergens kleine verpakkingen verkrijgbaar? Die bij de jumbo zijn 250 gram en naar mijn idee is dit zelfs teveel. Of verwacht ik nu teveel :);)

2. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    de Jamin verkoopt tegenwoordig ook fondant en kleurstoffen.
    zwarte fondant kan je beter kant en klaar kopen en niet zelf maken omdat het niet snel echt mooi zwart word.
    woezel maak je met paars en grijs dus is echt een kwestie van mengen.
    schone fondant kan je een aantal maanden bewaren in het plastic en luchtdicht op een donkere plaats. je zou voor of kleurstoffen moeten aanschaffen waar je maar een beetje van gebruikt. of fondant waar je maar een beetje per kleur zou gebruiken.
    is er niemand in de buurt waar je dat spul evt van kan lenen?

en niet elke fondant is zeer geschikt om voor het eerst je taart mee te bekleden

3. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Dan ga ik eens bij de jamin neuzen!
    Voor de bekleding heb ik een pakje kant en klare blauwe rolfondant van 500 gram.
    Oke nou als ik het luchtdicht goed kan bewaren dan kan ik de restanten eventueel met de verjaardag van mijn vriend in mei weer gebruiken.
    Thnx voor de tip van woezel. Ik dacht dat het meer blauw paars was.

4. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Ik zou de kleuren zelf mengen en zwart wel kopen.
    Ik heb woezel met blauw gemaakt hoor.
    Vind em zeker niet paars.
    Zo een zwarte pen koop je ook bij de jamin.
    Fondant kun je ook in de vriezer bewaren

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

sowieso is een kleur donkerder maken met zwarte fondant geen goed idee word algauw een vieze grijze kleur.

zwarte fondant , altijd kant en klaar kopen , als je hem zelf mengt moet er zoveel kleurstof in dat het: 1 niet te eten is en 2 meestal niet mooi zwart te krijgen is.

ik zou gewoon voorgekleurd kopen als je de kleuren kan vinden, is gewoon makkelijker en indd. goed afgesloten kan je het heeeeeel lang bewaren.

6. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

@mimi83 & @sidmick: hou zou ik een kant en klare kleur dan donkerder kunnen maken?

Ik denk dat ik dank het beste zwarte, gele en blauwe fondant kan kopen. Of wat (welke kleuren) zouden jullie adviseren?

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Daarom kleur ik liever zelf. Kun je zelf bepalen hoe licht of donker je gaat.
    Ik heb net even op mijn w&p taart gekeken. Voor alleen woezel en pip heb ik zwart, blauw en geel gebruikt idd.

8. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    zwart voor de randjes doe ik met chocolade.. dat smelt ik en spuit ik er omheen

9. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ik heb een doosje met 8 flesjes kleurstof van wilton, dan heb je alle basiskleuren in huis. Maar als ik echt ingewikkelde plaatjes wil gebruiken bestel ik altijd een print op sugarsheet, scheelt heel veel werk en ik ben niet goed in puzzelplaatjes dus het resultaat is ook mooier.

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

donkerder maken gaat alleen met meer van de goede kleur kleurstof. Dus als ze niet de juiste kleur kant en klaar hebben dan zou ik zelf gaan kleuren. Tipje: doe jezelf een lol en koop dan goede kleurstof. Welkoop verkoopt ook taartspullen , als een taartwinjel niet in de buurt zit. .

Deel Deze Pagina