Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in deze situatie. Mijn vriend begint per 1 september voor hem zelf. hij werkt dus nu nog als kok bij een werkgever. Over 3 weken ben ik uitgerekend van ons 2e kindje. een tijd geleden is al overeengekomen dat mijn vriend 3 weken vakantie kon nemen en dan ook nog dagen overhield. zo is het dus ook geregeld. nu begnt hij dus voor hem zelf. hij heeft 1 maand opzegtermijn maar heeft al in juni dit aangegeven. dus ruim 2 maand van te voren. ook aangegeven dat hij dus augustus vrij neemt omdat hij al 3 weken vrij heeft en dan nog maar 5 dagen hoeft te werken. dus die 5 dagen kunnen ook nog wel vrij. Laat het nu zo zijn dat ze beginnen te ouwehoeren met de uren. ineens staat hij in de min en heeft geen vakantiedagen opgebouwd dus hij heeft hier geen recht op alleen wanneer hij onbetaald verlof neemt. hij moet dus nu alle dagen werken tot 1 september om op 0 te komen staan. dit kan dus gewoon niet kloppen. Wat zouden jullie doen in deze situatie? mijn vriend is heel gemakkelijk en zegt dat hj vanmiddag verhaal gaat halen en als ze vol blijven houden hij gewoon naar huis gaat. zelf ben ik bang dat er problemen achter weg komen. maar om het allemaal officieel aan te pakken ben je ook zo weer een paar weken verder en moet hij doorblijven werken en word de vakantie alsnog door ons neus geboord. kweet echt even niet wat te doen
Ik zou aan de werkgever een gespecificeerd overzicht vragen met welke dagen wanneer op zijn genomen, dan kun je het controleren.
Omdat hij in september stopt met zijn huidige baan, wordt het totaal aan verlofuren automatisch ook minder, omdat hij drie maanden van het jaar niet meer daar werkt. Dat wordt dan herberekend. Misschien ligt het daaraan. In ieder geval zou ik om een specificatie vragen om te checken of alles klopt.
Je bouwt grofweg 2 vakantie dagen per maand op, (totaal 24 per jaar) dus je zou zelf een "ongeveer" berekening kunnen maken. Van Jan tot aug is 8 maanden, dus ongeveer 16 dagen. Daar haal je de uren af die je dit jaar al opgenomen hebt, de rest heb je nog over. Het kan ook zijn dat je je vakantiedagen niet opbouwt van Jan tot jan, maar dat het jaar bij die werkgever pas in Mei begint. Dan heb je dus idd niet nog niet zoveel vakantieuren opgebouwd. Een weekje Mei vakantie en je bent bijna al je uren al kwijt. Conclusie: Laat je man bij zijn werkgever om een berekening vragen en kijk even in de CAO hoe het zit met de opbouw van vakantieuren.