Ik heb soms het idee dat veel mama's en papa's denken dat baby's potjes "moeten" eten. Onder het onbewuste motto: babyvoeding zit in potjes... Dat het iets vanzelfsprekend is... Het is juist veel gezonder om je kindje lekker vers te geven. Net als wat je zelf eet, al dan niet gepureerd... Zo kun je zelf de meest uiteenlopende combinaties maken! Met fruit en groente, rijst etc. En met vlees, vis of ei. Of juist een dagje niet! Plus natuurlijke het lekkere toetje! Zelf lekker experimenteren! En dan heb je natuurlijk nog de rapley-methode (voorgesneden en/ of gekookte stukjes/ stukken zelf uit de hand laten eten) Dus waar kies jij bewust of misschien wel onbewust voor? En waarom?! Ik ben dus overduidelijk van de vers afdeling en een combi prakker/ a la rapley!
Bij ons krijgt ze een potje als we iets eten wat erg gekruid is of waar melk in zit (ze heeft kma) Voor de rest eet ze met de pot mee en we prakken wel iets, maar pureren doen we niet. Dus ik mis eigenlijk: soms een potje, soms vers a la rapley
Ik geef 9 op de 10 keer vers en de andere keer dus een potje. Ik vind die potjes makkelijk om mee te nemen of van die bruinebonenprut, krijg dat zelf niet zo lekker voor elkaar, wordt een en al schil bij mij, dus dan vind ik dat ook handiger uit een potje. Ik pureer het wel en steeds iets minder fijn. Ken niemand die op z'n achttiende nog aan de Olvarit zit, dus dat komt vast wel goed .
Ik ben ook van de vers.. Maar soms (1 a 2x per week) geef ik Justin potjes omdat dit makkelijk is maar ook omdat ik t goed vind dat hij van beide wil eten. Ik geef potjes van 6,8 en 12 maanden en geprakt eten. Hij heeft tot nu toe alles gegeten!
Ik geef altijd vers, altijd ala rapley, en nooit geprakt. Misschien wel een beetje fanatiek,maar ik zie hoe goed mijn kindje erop doet, en daar ben ik supertrots op. Ik probeer te voorkomen dat ik een zeurpiet aan tafel krijg die niets lust en niet met smaak eet. En in mijn optiek moet je daar zo vroeg mogelijk mee beginnen. Voor dat ik zwanger was had ik nog nooit van rapley gehoord, maar potjes stond mij altijd al tegen, dus vers sowieso. Nahja toen ik over gill Rapley las, ging er een wereld voor mij open, en was meteen enthousiast. Het idee dat mijn kind helemaal zelf bepaald hoeveel en wanneer er gegeten wordt, bevalt me heel goed, en mijn kind ook. Het had natuurlijk ook heel goed gekund dat hij het op potjes ook goed deed, dat weet ik natuurlijk niet. Maar als ik zie dat hij met 10 maanden doperwtjes tussen duim en wijsvinger pakt, en zelf een vork naar zijn mond brengt, dan ben ik heel blij dat hij het zelf doet.
ik maak altijd alles zelf. eerst pureerde ik het. maar na 6 maanden steeds grover gemaakt. Nu eet hij al bijna met de pot mee zover het kan. Als we iets eten wat te pittig is dan maak ik voor hem wat anders.
combi van beide...ik geef potjes als we zelf geen warme hap eten en of we iets eten wat hij/zij nog niet mag.... en vers wanneer we zelf iets eten wat de kleine gewoon wel mag en kan eten... dat heeft niets te maken met a la rapley hoor... kinderen die potjes krijgen of wat dan ook kunnen zelf ook met de lepel of vork eten, kunnen ook zelf hun stukjes brood naar binnen werken... kids van mij waren vlak 9 mnd. toen ze zelf "netjes" hun eigen eten naar binnen werkte (fruithapje - warme hap o.i.d.) als je ze zelf vroeg genoeg aan hun stoeltje zet met hun eten voor de neus en ze ietwat stuurd hebben ze gauw genoeg in de gaten hoe ze iets naar binnen kunnen krijgen, ongeacht of dat nou de methode a la rapley is of gewoon hun bordje met daarop hun (pot) prakkie of wat dan ook...
Van alles en nog wat eigenlijk. Zo vaak mogelijk vers, en dan meestal een 'prakkie' maar soms ook a la rapley. Maar ze krijgen ook regelmatig een potje als we iets eten wat voor de meiden niet geschikt is.
Tot nu toe meestal vers en grof gepureerd, dus wel met stukjes. Fruit geven we geprakt of in stukken. Wanneer Simon bij mijn moeder eet, krijgt hij daar wel een potje, en dat gaat ook prima!
Hier bijna altijd vers, en afhankelijk van het eten gepureerd of geprakt. fruit wel soms alla rapley.. Heel soms komen we niet onder een potje uit, maar erg veel plezier doen we C er ook niet mee. Alleen die bruine bonen met appel. Maar dat is ook 50% appel.. En dan nog is het vers lekkerder!
Ik had bij de oudste heel veel potjes in huis gehaald, maar hij heeft voor me gekozen: hij weigerde alles dat in een pot zat en begon pas te eten toen hij de stukken vers eten zelf mocht pakken.
Wij gaan denk ik voor vers, tenminste daar wil ik over een tijdje mee gaan beginnen. En ik denk in het begin gewoon de groenten die wij eten en dan fijnmaken. Voor die 2 hapjes die ze tegen die tijd krijgen ga ik niet speciaal staan koken hoor (lui he). Fruit ook gewoon vers fruit. Waarschijnlijk komt er ook wel eens een potje kant en klaar in huis, maar ja kan het ook zelf koken en dan invriezen en weer ontdooien als je het nodig hebt.
Ik ben begonnen met stukken aanbieden. Toen ik een paar keer onder gekotst ben omdat Dylan een te groot stuk in z'n keel had en bijna stikte, was ik het helemaal zat. Ik ben gaan pureren, na een maandje ofzo ben ik gaan prakken. Afhankelijk van wat we eten doe ik dat nu nog meer of minder. Maar altijd vers dus.
Altijd vers! prakken & stukken.. Laatste tijd hoef ik bijna niets meer te prakken Ik vind het elke dag weer superleuk om een lekkere gezonde maaltijd voor haar te bedenken en te koken! Inmiddels eet ze met de pot mee, Ik heb een keer een potje moeten geven uit nood, maar dat spuugde ze gelijk weer uit...
ik heb altijd potjes gegeven wanwege het gemak, maar heb daar nu wel spijt van. ze wil bijna niks van mijn eten eten omdat ze de potjes gewend is. nu gaat het wel steeds beter maar als ik niet de potjes had gedaan had ik dit probleem ook niet gehad.
nee het is wat er ook geschreven staat je pakt misschien snel de potjes omdat dat de baby voeding is en ik vond het wel makkelijk eigenlijk.
Potjes wilde mijn zoontje vanaf het begin niet hebben. In het begin gepureerd, toen overgegaan op prak, wilde zelf later stukken pakken. Nu is het of stukken pakken of grof geprakt. En mandy: het niet eten van je dochter hoeft niet met die potjes te maken te hebben. Mijn zoontje heeft ook een periode gehad van drie weken (!) dat ik werkelijk geen hap warm eten bij hem binnen kreeg. Ik wist niet wat ik er mee aan moest, maakte alles waarvan ik maar dacht dat hij het lekker vond en hij nam nog geen hap. En van de ene op de andere dag is hij weer gaan eten, en hij vindt het allemaal weer heerlijk. oh ja, ik heb dus anders ingevuld.
Giovanna krijgt bijna altijd vers. Behalve als wij rijst ofzo eten dan een potje. Of ik vraag aan me moeder of ze wat mee maakt. ( woont naast ons). Giovanna gaat dus altijd raar doen met rijst haha, dus vind het eng maar laat haar wel altijd mee proeven tot dat ze zover is dat ze het zelf toch mee eet. Giovanna lust van de potjes ook alleen maar bruine bonen en iets waar tomaat in zit en daarbij de laaste tijd eet ze niks meer wat heel glad van structuur is ze wilt kunnen kauwen haha.