Onze meid is 3 jaar en is sinds een half jaar zindelijk. Nou zat ik net te denken, hoe kan ik haar leren dat ze ook zelf haar billen kan poetsen als ze heeft gepoept. Ik wil toch graag dat ze dit kan voordat ze naar school gaat.
Mja wij doen het nu zelf.. en dan wil ze het zelf daarna ook nog even doen. Maar het is wel handig als ze het voor de kleuterschool kan inderdaad.. Juf zal daar toch wat minder tijd voor hebben dan wellicht handig met 20 kleuters
Hier wil ze het heel graag zelf doen, maar dan sta ik er wel bij of het goed gaat. Vaak doet ze het ook best netjes.
Op het kdv van Iris laten ze de kindjes die naar de wc gaan (Iris dus ook) het zelf doen (behalve na t poepen), soms gaat ze ook helemaal zelf naar de wc; ze houden haar dan wel in de gaten via een raampje. Ze veegt zichzelf daar dus af. Ik vind haar nogal jong ervoor maar blijkbaar gaat t goed; haar onderbroek is altijd schoon en ze ruikt niet naar urine oid. Thuis doet ze t ook vaak zelf en kijk ik mee. Gewoon zelf laten doen denk ik.
@femke: doet het kdv hier ook inderdaad... Ze mogen alles zelf doen.. uitkleden, zitten, afstappen, wcpapier pakken en dus ook zelf afvegen en weer aankleden. Maar zeker in het begin wordt er wel veel meer gecontroleerd of alles goed is gegaan. Nu roept Anne "ik moet plassen!" en dan is het antwoord "ga maar schat!" En dan gaan ze soms al niet eens meer kijken of het goed gaat. En ik krijg dr toch elke dag aangekleed en schoon weer terug Poepen doet ze niet zelf... maar dat doet ze op het kdv zowieso niet... Dus dat kan ik moeilijk vergelijken Grappige is dat als oma er is.. oma mee moet.. kleren uit doen, optillen voor het toilet, afvegen en weer kleden.. Spontaan kan ze niks meer zelf.. en oma denkt ook echt dat ze het niet kan lijkt het Vorige keer gezegd dat ze echt niet altijd mee hoeft als ik niet op sta om met anne naar het toilet te vliegen omdat ze het prima zelf kan.. kreeg ik een zeer ongelovige blik. En halve minuut later klonk er uit de gang: OMA JE MOET HELPEN! Wij lol.. en oma toch maar op staan en helpen want tja.. je kunt zo'n kind ook niet laten tobben als ze moet plassen he Enige wat hier soms mis gaat.. is dat ze dr knoopje niet vast doet.. nahja er zijn ergere dingen denk ik dan
Mijn zoon is ruim 4 en heeft nog steeds moeite om het zelf te doen. Hij kan er ook simpelweg nog niet bij. Op school doen ze daar trouwens niet moeilijk over. Helpen ze hem gewoon.