Hallo allemaal! FF kort mijn verhaal: 2,5 jaar geleden gestopt met de pil. nu 1,5 jaar actief bezig met de kinderwens. Bloeduitslagen, inwendige echo, hsg allemaal geen bijzonderheden. Zaad man niet super (voldoende aantal maar qua beweeglijkheid matig), maar wel goed genoeg om zwanger te kunnen worden (hij moet nu nog 2 keer potje inleveren om te kijken hoe het er nu uitziet omdat ze de vorige keer te laat hebben nagekeken). Gyn gaf aan nu 3 maanden rust te geven ivm hsg. Maar wat zal de volgende stap zijn?
Hoi germini! Wij zitten in hetzelfde schuitje... Wij hebben niet zulke uitgebreide onderzoeken gehad maar toch lijkt alles goed. Bij de meeste ziekenhuizen kun je, als er geen oorzaak is gevonden, na 2 of 2,5 jaar starten met IUI. Ik denk dat jullie gyn dat bij het volgende gesprek ook wel zal aangeven. Sterkte verder, meid! Ik weet uit ervaring dat het erg lastig is om niet te weten waar het aan ligt.
Hier (bijna) hetzelfde verhaal.... Alleen is de zaadkwaliteit van mijn vriend uitstekend. Meestal moet je na een HSG een paar maanden wachten. De eerste drie maanden erna heb je wat meer kans om zwanger te worden omdat je eileiders doorgespoten zijn.
Als de zaadkwaliteit slechter is, in combinatie met het feit dat je al een poos bezig bent met zwanger worden, dan is IUI eigenlijk de eerste optie. Voorwaarde is dan echter wel dat je eileiders open zijn en dat je baarmoeder er goed uitziet. En het aantal goede zaadcellen moet in elk geval boven de 1 miljoen zitten. Pas als je niet in aanmerking komt voor IUI, kom je in het IVF-traject. Maar over het algemeen worden er eerst zes IUI-behandelingen voorgesteld.
hey ik zit ook in het zelfde schuitje mog meteen beginnen het feit is bij mij dat ik hele onregelmatige cyclussen had soms wel halfjaar niet ongesteld geweest dus ik mocht gelijk beginnen met clomid ben nu met me 3e ronde bezig gr patricia
zo te lezen is iui dus hoogstwaarschijnlijk de eerste stap die ondernomen gaat worden als ik na 3 maanden nog niet zwanger ben. Ben benieuwd! hoop dat ik voor die tijd zwanger ben
Misschien een stomme vraag maar waarom moet je wachten na de HSG? Dat werd bij mij niet verteld. En je hoort juist dat je dan vruchtbaarder kan zijn, dat is toch juist goed en de bedoeling? Of snap ik het verkeerd?
Na de HSG ben je vruchtbaarder omdat de eileiders dan beter doorgankelijk zijn voor de eicellen en het zaad. Daarom moet je het vaak na een HSG weer 3-6 maanden zelf proberen. Het hangt er trouwens ook een beetje vanaf welke contrastvloeistof ze gebruiken. Ik krijg zelf in januari een HSG met lipiodol. Dit is een oliehoudende contrastvloeistof, die een soort laagje in je eileiders legt. Deze vloeistof heeft het gunstige effect het meest. De gyn denkt dat mijn eileiders open zijn, want ik ben 2x zwanger geweest, maar hij wil het vruchtbaarheidvergrotende effect bereiken.
Ik denk dat Liza bedoelt "wachten" in de zin dat ze nog geen IUI of IVF doen. Niet wachten met klussen natuurlijk.
Oh duhh.... Gelukkig ik dacht al. Niet goed over doorgedacht dus. Als jouw cyclus verder ok is dan denk ik ook dat iui de volgende stap is. Sterkte meid
@aquilegia, bij mij hebben ze ook een vloeistof met olie gebruikt zei de gyn. ik hoop dat het vruchtbare effect zijn vruchten afwerpt
Na mijn HSG moesten wij dus ook 3 maanden wachten. Kreeg daarna gelijk een kijkoperatie. En een maand na mijn kijkoperatie mochten we aan de slag met IUI. Bij ons was alles goed.
Hoi, bij ons is ook alles goed en moet ik als laatste nog een kijkoperatie ondergaan. De gyn. verwacht dat deze ook goed is. Daarna krijg ik 4x wel de iui hormonen, maar moeten we zelf 'samenleving' (sex dus, haha) hebben en daar 6x iui. Ben heel benieuwd!
Bij ons in het ziekenhuis (en ik heb hier gelezen dat er meerdere zijn) geloven ze daar niet in. Het is niet nauwkeurig genoeg o.i.d. zei de gyn. Want er kan een nega uitslag zijn, terwijl het toch goed is ofzo. Ach, het zal wel.