Lekker hoor, dat ontdekken van al dat lekkers wat al fijngekauwt en nat gesopt in je mond zit en hoort te zitten, maar dat je graag even wil bekijken. Oftewel, Ties zit met alles wat hij eet zijn vingers in zijn mond te stoppen (het liefst een hele hand), om te kijken wat er gebeurd als je ermee gaat kleien. Hoe lang blijven ze dit ongeveer doen? Hij eet altijd super netjes, slabben blijven schoon en zijn kleren ook, maar nu moeten elke maaltijd zijn kleren, tafel, stoel, speelgoed,noem maar op eraan geloven en word helemaal besmeurd.
Datis heel normaal, kinderen willen onderzoeken. Vaak heb je minder kledderboel als je em stukjes aanbiedt die hij zelf moet pakken en in de mond doen.
mwa dat weet ik nog zo net niet, als het hier niet fijngeprakt of gepureerd is moet hij het 4 x zelf in zijn mond stoppen. ik stop er een broodje in, lars haalt t eruit, bekijkt het, stopt het terug, proeft nog eens en als hij het dan toch niet moet, haalt hij het uit zijn mond en gooit t op de grond.... hoop dat het snel over gaat.....
Welkom in de ontdek en smeer wereld van je baby. Mijn moeder vind het ook verschrikkelijk, en loopt het liefste de hele dag er met een doekje achteraan. In de kinderstoel zetten, slab om lekker laten prutsen, mijn zoon heeft nu een leeftijd dat hij alles zelf wil doen. We hebben een wasmachine en een douche. Tip; gooi vieze slabbers meteen in een inweeksopje, als de emmer vol is in de was, zo krijg je de meeste vlekken er weer uit. Groetjes Mensi.
Hem zelf laten eten met zijn handjes dan is het voorbij! Smeert bij ons een stuk minder dan wanneer mijn zoontje alles uit zijn mond trekt, op tafel legt en het er dan 1 voor 1 weer inpropt!
ik hou daar ook absoluut niet van en ik ben al zo'n poetsmiep dus ik krijg echt de zenuwen als er ook maar een kruimel op de grond ligt ( ik weet het ik ben extreem) ik stop hem dan ook alles zelf in zijn mondje, koekjes bijt ik eerst een stukje vanaf of laat hem happen maar dan met mijn hand eronder voor de kruimels banaan mag hij wel zelf happen want het is zacht en kruimelt of druipt niet ten minste.... en na elke maaltijd of tussendoortje gaat zijn ondergekwijlde slab netjes in de was 8)
elijah houdt ook van kleien, ik ben ook van het poetspoets, en was soms best dwangmatig. maar ik heb het losgelaten nu, ik zie hoe mijn dochter dingen van mij overneemt, ze heeft als dreumes en kleuter ook nooit eens gehad dat ze lekker vies "thuis" kwam en wast nu bijvoorbeeld soms te vaak haar handen. ik laat mijn zoontje lekker geworden nu, als hij op bed ligt loop ik alles wel bijlangs en ruim ik het op.
ben ook niet zo moeilijk, als lars slaapt even de zooi opruimen en een dweil erdoor, als hij maar veilig rond kan kruipen vind ik het allang best. toevallig gister de hele boel omgezet en alle hoeken en gaten weer eens gesopt.... leuk hoor al die kaarsen met kerst maar wat een vette bende achteraf . slabben gaan hier 1 dag mee, vies of niet, vind dat net zoiets als het vaatdoekje, en ik spuit ze in met van die vannish, gegarandeerd brandschoon. heb wel allemaal badstof slabben, die nemen minder vlekken op zeg maar (krijg je beter schoon als ze bv vol bietjes zitten)
Het hoort er bij. Ik vind het zelf echt leuk om Emme het eten te zien ontdekken door idd alles in en uit de mond te doen, te kijken wat er gebeurt als je er in knijpt en vervolgens lekker op te eten. Ik vind het belangrijk dat ze plezier in het eten heeft. En ach dat er eens wat naast valt, kan gebeuren he. Ze mag het van mij niet moedwillig op de grond gooien, dan haal ik d'r bordje even weg om het later weer terug te zetten. Ik heb twee plastic tafelkleden van Kitsch Kitchen: een voor op tafel en een kleintje voor op de grond onder de kinderstoel . Ideaal. Pim
Goed zeg dat je het probeert los te laten! Knoeien hoort bij kinderen, en zonder knoeien kost het ze veel meer moeite om het te leren en zich verder te ontwikkelen. En het fijne is, als je het loslaat, dan kun je ze ook al heel snel een doekje geven om je te helpen het weer op te ruimen. Vinden de meeste kinderen echt fantastisch!
Nou, dat je alles in de was doet na gebruik, dat is alleen maar fijn, voor een kind is het ook niet prettig met een vieze slab of trui te liggen of als alles kleeft. Ik hou er ook niet van als een kind rondwandelt met zijn eten en een spoor van kruimels achterlaat (Da's leuk voor Hans en Grietje, niet voor mij). Maar ik zou hem wel meer zelf laten doen. Knoeien en kruimelen, met de handen voelen, dat hebben kinderen nodig om te leren, om grip op hun omgeving te krijgen. Juist als ze zo jong zijn zijn ze veel gevoeliger voor leren zelf te eten bijvoorbeeld. En ja, dat gaat met geknoei gepaard, maar met een goede slab, een flinke handdoek onder de stoel die meteen de was in kan is dat goed te ondervangen hoor. Je ontneemt je kind toch een hoop mogelijkheden te leren en zich te ontwikkelen als je alles in zijn mond doet, en voorhapt. Nu even geknoei, en straks jarenlang voordeel!