Vraagje over hoeveelheid vocht.

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Rilex, 22 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rilex

Rilex Lid

4 jul 2012
    27
    0
    0
    Hoi!
    Mijn meiden zijn nu ruim 7 maanden. Ze eten al veel vast voedsel. Hun schema is nu:
    - 8.00 uur een fles 180/6
    - 10.00 uur fruithap zelfgemaakt 200 gr
    - 12.30 of 13.00 uur 1 boterham, meestal met jam, smeerkaas of leverpastei. (is dit goed broodbeleg voor ze?) hierbij krijgen ze meestal iets van gewone melk te drinken of anders water. Drinken dan zo'n 50-80 cc.
    - 15.30 uur koekje met een beetje water (drinken ze nog niet heel veel van, misschien 50 cc)
    - 17.00 uur groentehap zelfgemaakt meestal met aardappels, groente en soms ook wat vlees, 200 gram.
    - na de groente hap een toetje, 50-100 cc.
    - 20.00 uur laatste fles met 210/7 en twee schepjes rijstebloem.

De rijstebloem zijn we aan het afbouwen, en willen overstappen op 's morgens pap.
    Als ze geen hele boterham eten krijgen ze meestal nog een halve fles 120/4 of 90/3. Maar dit heb ik de laatste dagen niet gedaan.
    Zit ik zo op een goed schema? Ik heb het idee dat ze weinig vocht binnen krijgen zo, met maar twee flessen. Ze krijgen natuurlijk wel hun fruit en zuivel daar zit ook vocht in, maar moeten ze niet minimaal 600 ml opvolgmelk krijgen? Dat krijgen ze bij mij er namelijk echt niet in. Als ik ze wel melk geef bv 's middags nog een flesje, dan eten ze hun groentehap veel minder goed...
    Waar doe ik goed aan??
    En is het slim om de nachtfles af te bouwen naar zonder rijstebloem? En dan de papfles naar de ochtend te doen? Ben bang dat ze niet meer goed doorslapen als ik de rijstebloem eraf haal, maar misschien zit het tussen mijn oren hoor;) misschien gewoon een kwestie van proberen...?
    Ik hoor het graag!
    Groetjes Rianne

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Begrijp ik goed dat je dochtertjes nu zo'n 500 ml flesvoeding drinken op een dag? Met een toetje erbij kom je dan op ongeveer 600 ml melk(product) op een dag. Dat is een hoeveelheid die prima is voor kindjes vanaf 8 maanden. Maar ze eten inderdaad al best veel vaste voeding, dus ik kan me voorstellen dat de hoeveelheid melk dan wat minder wordt. Je kan dan prima zo verder gaan. Ik neem trouwens wel aan dat het drinken bij de boterham geen gewone melk is maar flesvoeding? Gewone melk mag op zijn vroegst pas na 1 jaar.

Ik gok erop dat je meiden genoeg eten om goed door te slapen 's nachts! ;) Dus probeer inderdaad eens de rijstebloem eraf te halen. Ik denk dat dit prima kan!

Groetjes Linda

3. Rilex

Rilex Lid

4 jul 2012
    27
    0
    0
    Bedankt voor je reactie!
    De meiden drinken de laatste dagen steeds 's morgens een fles van 180/6 en 's avonds een fles van 210/7. Soms tussen de middag als ze geen hele boterham eten nog 90/3. Verder dus water, geen roosvicee oid. En bij het groentehapje 100 cc yoghurt met iets van roosvicee meestal of een danoontje.
    Soms krijgen ze inderdaad tussen de middag een klein beetje gewone melk. Ik heb dit eigenlijk gezien bij een nichtje dat 6 weekjes ouder is, die drinkt niet anders eigenlijk. Dus ik dacht dat wel kon. Het is wel echt maar een beetje dat ze drinken, 30 cc ofzo. Is dat een bezwaar? Ik dacht dat ze namelijk als ze meer met de pot mee gaan eten ook steeds meer dat soort dingen mogen.
    Maar fijn dat ik qua hoeveelheid wel aardig in de richting kom!

4. Rilex

Rilex Lid

4 jul 2012
    27
    0
    0
    Hmm, nu weet ik het ff niet...
    Ze hebben vanavond heel goed gegeten, sperziebonen, met aardappel en een klein stukje vlees en als toetje een klein reepje meloen(eigenlijk alleen op gesabbeld) en een klein beetje yoghurt. Toen waren ze allebei moe en hebben ze op bed gelegd. Maar omdat ze eigenlijk nog een fles moesten hebben we ze net wakker gemaakt (al extra lang gewacht omdat we pas om half 7 gegeten hadden) maar ze drinken nu dus helemaal niet.
    Ik merk dat vaker, dat ze de avondfles lang niet helemaal opdrinken. Dat zou dus betekenen dat ze maar ongeveer 200 a 300 binnenkrijgen aan flesvoeding... Das toch veel te weinig?? Maar meer krijg ik er echt niet in!
    Groetjes Rianne

5. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo Rianne!
    Dat is wel echt te weinig, dit is nog wel een belangrijke voedingsbron bij 7 maanden. Ze krijgen hier nu niet genoeg van binnen. Wellicht zouden dan de hoeveelheden van de bijvoeding nog iets minder kunnen en koekje en gewone melk liever weglaten. Evt kan je CB je hierin ook adviseren. Succes.
    groeten Femke

6. Rilex

Rilex Lid

4 jul 2012
    27
    0
    0
    Hey! Ja bedankt! Ik had al zo'n vermoeden... Dan maken we ze gewoon straks nog even wakker voor de laatste fles en dan bel ik morgen even het consultatie bureau... Een van de meiden heeft nu ook koorts, dus krijgt ze sowieso even iets meer melk en ander vocht omdat ze anders al snel te kort krijgt...
    Bedankt voor je advies!

7. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Graag gedaan!

Deel Deze Pagina