Ik ben gisteren eerder naar huis gegaan op aanraden van de vk. Heb al vanaf Dinsdag last van harde buiken en had gisteren ook diarree. Dinsdag middag heb ik gewoon maar vakantie uren opgepakt om even smiddags te kunnen gaan liggen. Maar gisteren ben ik toch maar ziek naar huis gegaan. Mijn leiding gevende was er gisteren niet dus die heb ik net maar even gebeld. Met de mededling dat ik het Maandag weer kom proberen. Moet nog 5 weekjes. Ik ben dit hele jaar nog niet ziek geweest en werk sinds mijn zwangerschap weken van 40 uur maar ook langer. Vind dus niet echt dat mijn baas iets te klagen heeft. Maar nu komt het mijn leidinggevende heeft zelf geen kinderen en weet volgens mij ook niet hoe het met bepaalde zaken geregeld is. Nu zei ze vanochtend dus dat voor dit soort dingen mijn 16 weken verlof zijn. En als ik dat zou willen ik ook minder zou kunnen gaan werken. Maar komt er dus op neer dat dit van mijn 16 weken af gaat. Tenminste dit begreep ik eruit. Ik heb gezegd dat ik het fijne er niet vanaf weet maar Maandag weer wil komen en gewoon mijn vijf weken nog fulltime wil uit werken. Ze mogen omdat ik nu ziek ben dit toch niet van mijn verlof af houden? Nu heb ik weer iets waar ik me zorgen om maak. Nu zit ik weer te denken om toch maar personeels zaken te bellen om te vragen of dit waar is. Maar ja dan zullen ze wel denken van je hebt toch wel iets anders aan je hoofd. Dus niet echt slim om te bellen. Sorry voor het hele verhaal (hormonen denk ik) maar ik maak me zorgen en heb geen zin om hier nog tot Maandag mee rond te lopen.
Nee dat mogen ze niet,je hebt gewoon recht op die 16 weken verlof. Mocht jij nu wel minder uren gaan werken is dat ook prima maar dan MOET je 6 weken voor je uitgerekende dagen met verlof gaan. je mag dus niet tot 4 weken voor de uitgerekende dagen halve dagen werken. meid,wat ik in die tijd heb gedaan is mn leidinggevende een afspraak laten maken bij de bedrijfsarts. die kijkt naar je situatie,bepaalt samen met jou hoeveel je nog wilt werken. Dan weten jij en je leidinggevende waar je aan toe bent. het lijkt mij voor jou niet onverstandig als je korter gaat werken,en als je dat persee niet wilt dan ben je gewoon eigenwijs hihi! maar je blijft recht houden op die 16 weken!! kijk even via google naar zwangerschapsverlof! (CWI)
Je mag evt ook gebruik gaan maken van de mogelijkheid om twee uur extra pauze te nemen. Dan zit je dus niet in de ziektewet, maar je hebt dan dus ook gewoon recht om te blijven werken tot 4 weken van te voren. Zelf heb ik daarvan gebruik gemaakt en dat voldeed erg goed. Je leidinggevende mag inderdaad je uren/dagen niet aftrekken van je verlof van 16 weken!!!!!
Alleen als je je in de 6 weken voor de uitgerekende datum ziek meld, ongacht de aard van de ziekte, ga je meteen met verlof. Dus dan kan het wel zo zijn dat je ziektedagen "van je verlof" afgaan. Je hebt dan nog steeds recht op de volledige 16 weken, alleen heb je dan geen keuze meer om 4 weken van te voren met verlof te gaan. Op de website van het www.szw.nl staat een link waarin het allemaal uitgelegd staat, speciaal voor onwetende werkgevers...
Bedankt voor jullie reacties. Ik maak me al minder zorgen. Gelukkig doet het op bed liggen me goed. Heb al minder last van harde buiken. Hopen dat het de komende dagen zo blijft en ik Maandag weer fris er tegen aan kan. Dan moet mik nog maar 5 weekjes dus dat moet te doen zijn.