Hallo, Ons dochtertje is nu anderhalve week oud en ik heb even een vraagje over hygiene. Zelf was ik vaak mijn handen en ook mijn andere twee dochters laat ik even de handen wassen of handgel gebruiken voordat ze de baby aanraken. Kraamvisite proberen we ook de handgel te laten gebruiken voordat ze de baby aanraken. Nu vind ik dat soms lastig, want vaak zitten mensen al met de handen in de kinderwagen voordat je de kans hebt om te vragen of ze de handen even willen wassen voordat ze de kleine aanraken.. Ook op straat duiken mensen vaak meteen de wagen in met de handen.. Kan dit nu kwaad voor mijn dochtertje of doen we het goed zo?? Verder is het navelstompje afgevallen en heeft ze nu nog een beetje bloed op haar navel. Ik kom er verder niet aan en het is niet ontstoken ofzo. Moeten we hier nog iets mee doen? Bedankt vast! Groetjes Cynthia
Hoi, Handen wassen is natuurlijk niets mis mee, maar om steeds voordat je de baby aanraakt je handen te reinigen met water en/of gel is echt niet nodig. Waarom zou je je baby als steriel moeten behandelen. Ze heeft de nodige antistoffen mee gekregen en als je bv geeft krijgt ze de nodige nog binnen. Maar ze moeten ook weerstand kunnen opbouwen. Betreft de navelstomp....het moet niet blijven bloeden. Als het droog is zo laten. Ilja
Hallo ilja, Bedankt voor je snelle reactie! Ze krijgt overigens flesvoeding.. Maar als ik het goed begrijp kan het dus geen kwaad als een vreemde over haar wangetje of handjes aait zonder de handen te wassen? Groetjes
Het is natuurlijk niet netjes als een vreemde zomaar je baby aanraakt. Helaas gebeurd dit nogal eens. Maar verder kan het echt geen kwaad. Mocht iemand een koortslip hebben dan is het verstandig om niet te doen ivm een evt herpes besmetting. Ilja