andere baan

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door XdropjeX, 28 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. XdropjeX

XdropjeX Fanatiek lid

16 nov 2011
    1.163
    1.041
    113
    Goedemiddag,

Ik was benieuwd naar hoe iets in zijn werk gaat..
    Stel..ik heb een vaste baan, waarschijnlijk stopt de werkgever maar is nog niet zeker.
    Ik ga zelf weg dus ga naar een jaarcontract bij een andere werkgever.
    Een jaar later word contract niet verlengd..heb ik dan recht op ww van die 5 gewerkte jaren bij de vorige werkgever?
    En hoelang van te voren moet mijn werkgever min laten weten dat mijn contract word beëindigd? Heb dan rond de 5, 5,5 jaar gewerkt.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

[FONT=&quot]Beste XdropjeX,[/FONT]

[FONT=&quot]Je hebt een aantal vragen over het switchen van baan. [/FONT]

[FONT=&quot]Je wilt zelf je contract opzeggen omdat je ergens anders een jaarcontract kunt krijgen. Als je na dat jaarcontract geen verlenging krijgt, kun je dan een WW-uitkering aanvragen. Je krijgt een WW-uitkering als je minstens 26 weken hebt gewerkt in de 36 weken voordat je werkloos werd (de wekeneis). De duur van je WW is gebaseerd op je arbeidsverleden. Als je hebt gewerkt in ten minste vier van de vijf jaren voorafgaand aan het jaar waarin je werkloos werd, krijg je voor alle gewerkte jaren één maand WW (de jareneis). Op MijnUWV vind je een overzicht van je totale arbeidsverleden. [/FONT]

[FONT=&quot]Twee dingen waarmee je rekening moet houden: meestal heb je geen recht op WW als je zelf ontslag neemt en daarna geen ander werk vindt. Je bent dan verwijtbaar werkloos. Dat is ook het geval als je een vaste baan opzegt voor een contract van minder dan zes maanden. Je krijgt dan geen WW als je na die zes maanden werkloos wordt. Houd hier dus rekening mee als je een nieuw contract tekent en je huidige baan opzegt![/FONT]

[FONT=&quot]Je laatste vraag gaat over het opzeggen van het dienstverband. Je werkgever mag je huidige, vaste dienstverband niet zomaar opzeggen. Hij kan ontslagvergunning aanvragen of hij kan in onderling overleg met jou het dienstverband beëindigen, door middel van een vaststellingsovereenkomst.[/FONT] In beide gevallen moet rekening worden gehouden met de opzegtermijn. Hoe lang deze in jouw geval is, staat in je contract.

[FONT=&quot]Op onze website vind je actuele informatie over de berekening van je arbeidsverleden. Let op: vanaf 1 januari 2016 verandert de duur van de WW-uitkering. Actuele informatie over het beëindigen van een dienstverband vind je hier. [/FONT]

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina