Wij hebben een kat van 4 maanden, nogal speels enzo. Waar moet ik mee oppassen, hij zit in de kattenbak ook wel eens in zijn poep te graaien. Ze zijn nog niet zo schoon op zich zelf.. Zijn hoofdje stinkt ook wel eens naar poep.. Wat is wijsheid? Kan ik hem nog wel aaien? Waar moet ik allemaal omdenken? Alvast bedankt!
volgens mij mag je als je zwanger bent de kattenbakken niet eens meer verschonen. je hebt kans op besmetting als je ontlasting aanraakt van katten op welke manier dan ook... ( toxoplasmose ) verder weet ik er het fijne ook niet van maar ik weet wel dat als ik zwanger zou zijn dat ik de kattenbakken niet meer doe of met handschoenen als het echt niet anders kan..
Het zijn inderdaad de uitwerpselen van katten waarvan je toxoplasmose kan krijgen. Dat betekent dus geen kattenbak schoonmaken, tenzij met handschoenen, maar ik laat het mijn man nu doen, lekker makkelijk . Als hij nog uitwerpselen op de rest van lichaampje heeft hangen, denk ik dat je daar ook mee moet oppassen, vooral als je wondjes aan je hand hebt. Is dit niet zo, dan denk ik dat het volstaat als je je handen wast na het aaien. Maar komt je katje buiten? Want dan is de kans dat het toxoplasmose kan veroorzaken volgens mij kleiner, of is dit niet juist? In elk geval ben ik ook niet immuun voor toxoplasmose en ze zeggen dat je dat wel bent als je het al eens gehad hebt. Ik heb al veel katten gehad en ben een echte kattenknuffelaar + ook degene die constant de bakken zuivermaakte en ik heb het dan blijkbaar nooit gehad. Volgens mij is de kans dus niet echt groot, maar best toch heel goed oppassen!
Vooral met jonge katten moet je erg oppassen. Zorg ook dat je ze eens in de drie of vier maanden ontwormt, dus als je dat nog niet gedaan hebt nu gaan doen. En inderdaad is het beter om de kattenbakken niet zelf meer schoon te maken. Ik weet niet of je al eerder katten hebt gehad? Dan heb je meestal wel toxoplasmose gehad schijnt het. Maar wel oppassen en goed je handen wassen enzo en je kat je niet laten likken of ze zelf met je gezicht knuffelen. Mijn vriend doet nu vanaf het begin al de kattenbakken. Hij moppert al dat ik het straks negen maanden mag doen Haha grapje hoor. Ik weet ook niet of het alleen in het begin slecht of de hele zwangerschap maar voor de zekerheid doe ik ze maar niet. groetjes
ja we hebben vaker katten gehad.. dus dan heb ik het al gehad? Ik zal meteen een ontwormingskuur halen morgen!