ik krijg 6 maart mijn eerste echo ik ben dan 12 weken zwanger, maar ik krijg van veel zwangere vrouwen en lees ook veel op het forum dat ze de eerste echo met 7 a 8 weken krijgen ik vind dat zeer onrecht vaardig waarom wordt hier een onderscheidt in gemaakt waarom is er geen richtlijn waarneer wel en waarneer geen echo groetjes daphne
Hoi Daphne, het klopt inderdaad dat er een aantal vrouwen zijn die eerder een echo krijgen. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Wanneer vrouwen al eens een miskraam hebben gehad, wordt er vaak door de verloskundigen voorgesteld dat ze ter geruststelling een vroege echo krijgen. Ook kan het zijn dat er medisch een reden voor is, bijvoorbeeld bij verdenking op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap of bloedverlies. Ook is het per regio verschillend: in het ene gebeid is men hier makkelijker in dan in de andere regio. Ook scheelt het of de vk praktijk zelf een echo apparaat hebben of niet en hoe zij deze willen gebruiken. Maar eigenlijk is bij de meeste zwangere vrouwen echt een termijnecho bij 12 weken. Er is dan het meeste te zien, de meting is het meest betrouwbaar en er kan eventueel ook meteen de nekplooi meting worden gedaan als daarvoor gekozen is. Ik snap dat iedereen graag hun kindje zo snel mogelijk zou willen zien (als je al wat kúnt zien voor de 7-8 weken!), maar medisch gezien is een vroege echo dus niet nodig als alles goed gaat. Groetjes Brigitte
oke maar dan heb ik toch nog een vraagje bij het eerste gesprek wat we hebben gehad hebben aangegeven dat mijn vriend ops (schildersziekte) heeft hiervoor wordt in het radbout ziekenhuis onderzoek gedaan of dat gevolgen heeft voor de vruchtbaarheid en afwijkingen van het kindje er is ook inmiddels aan getoond dat het gevolgen kan hebben maar de verloskundige waarbij ik loop vond het niet nodig om te controleren. maar nu is de vraag hadden ze dan niet met 7 a 8 weken een echo moeten doen groetjes daphne
Hoi Daphne, dat zul je even met je eigen verloskundige moeten kortsluiten. (Ik weet daarvoor dus ook te weinig van deze ziekte en eventuele gevolgen af.) Maar je moet wel voor ogen houden dat omdat je geen verschijnselen hebt dat het mis zou zijn, zoals bloedverlies, de kans toch het grootste is dat alles goed gaat. (gelukkig maar!) Ook al heb je een vroege echo, dan nog is er met de reden die jij aangeeft niet zoveel te doen, behalve dan te kijken of het hartje klopt en jullie gerust te stellen. Verder is er qua afwijkingen echt nog bijna niets te zien rond 7-8- weken, dus om die reden hoeft zo'n echo niet vroeger dan 12 weken. Maar het is logisch hoor, geruststelling is altijd fijn, (want het blijft toch nog 1,5 maand heel spannend daarna) maar dit is denk ik de gedachtengang van je vk. Een soort risicoselectie. Maar je kunt nog eens uitleg vragen bij de vk of eventueel bij de gyn als je dit zou willen. Groetjes Brigitte