vraagje over kinderbijslag

Discussie in 'De lounge' gestart door acire, 8 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Ik ben super blij met de kbs. Ik heb drie kids en juist met de kbs is het net wat makkelijker. Wij verdienene samen bovenmodaal maar dan nog is het zeer welkom. Het is ook het enige wat we extra krijgen. Wij komen niet in aanmerking voor, kinderkorting,zorgtoeslag etc. Prima maar dan is dik 500 euro in de drie maanden heel fijn.

2. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Ben het met je eens Smoekie dat het inkomensafhankelijk moet zijn.
    Wij hebben het eigenlijk niet nodig,het is echt een extraatje maar ik kan me voorstellen dat sommige gezinnen het echt nodig hebben.

3. patricia26

30 okt 2006
    24
    0
    0
    Zuid Holland
    Met mijn opmerking dat het niet veel is bedoel ik... € 190,- per kwartaal...dat is iets meer dan € 60,- per maand. Je kindje kost toch veel meer?

Natuurlijk is het bij ons ook een welkom extraatje. Maar dan omdat wij het voor onze dochter kunen sparen en dat dus niet van ons 'eigen' geld hoeven te doen.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Vind het ook een prima idee om het inkomensafhankelijk te maken. Wij gaan straks 650 euro netto per maand betalen aan kinderopvang - dan is die kinderbijslag niet veel meer dan een druppeltje op de gloeiende plaat.

Maar om even terug te komen bij het oorspronkelijke onderwerp... ik had inderdaad gehoord dat 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober nog bij het 'oude' kwartaal horen. Dus: kindje geboren op 1 januari, dan krijg je de eerste keer bijslag op 1 april. geboren op 2 april: eerste keer bijslag op 1 juli. Maar of dat met terugwerkende kracht is.. geen idee. Dacht het niet eigenlijk, maar misschien dat je daar op de site van de SVB meer info over kunt vinden?

5. patricia26

30 okt 2006
    24
    0
    0
    Zuid Holland
    € 650,- per maand aan kinderopvang? Hoe kan dat dan? Hoeveel dagen gaat jullie kindje?

Onze dochter gaat 2 dagen per week. Kost € 555,-, maar daarvan krijgen we € 465,- terug. Kost ons dus nog geen 100 euro per maand.

Nesrin is geboren op 26 augustus, ik kreeg de eerste keer kinderbijslag op 5 januari.

6. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Ik ben toch wel heel blij met de kinderbijslag hoor! Ik heb er geen ene moer voor hoeven doen en ik krijg het gewoon iedere drie maanden op mijn rekening... Het is een tegemoedkoming in de kosten, niet een één of ander declaratiefonds. Volgens mij wordt de fout steeds gemaakt door ouders dat het ''maar een druppel op een gloeiende plaat is'' Kinderen kosten geld ja, maar daar kies je zelf voor in de meeste gevallen. Je KRIJGT de kinderbijslag en ik denk dat er een boel ouders op deze wereld rondlopen die geen rooie cent krijgen van de overheid...

7. ThunderAngel

ThunderAngel Fanatiek lid

26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn
    Ook ik ben het met Smoekie eens.

Bijvoorbeeld een multimiljonair die kinderbijslag krijgt is eigenlijk van de gekke!

Ik ben wel heel blij met de kinderbijslag; moet het nog krijgen, maar is wel een lekker steuntje in de rug, al red je het óók met je "gewone" inkomen.

8. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Ik begrijp dat je het iets anders bedoelt dan zoals je het eerst schreef, maar dan nog ben ik van mening dat we allemaal zelf voor kinderen kiezen, en dat je weet dat kinderen geld kosten, en wat je als tegemoetkoming krijgt van de werkelijke kosten die je maakt in de zin van kb en kindertoeslag, is allemaal extra waar je als ouder niets voor hoeft te doen…

Dus tja idd je kindje kost meer dan 60 euro per maand, maar het is en blijft een
    “lekker mee nemertje” ….en wat ik al zei, bij jullie gaat het blijkbaar om 1 kind, maar als je er meerdere hebt is die € 700,00 echt wel nodig af en toe hoor ook voor ons…..

Mijn man is zelfstandig ondernemer, hij verdient ontzettend goed, maar wij dragen daarentegen ook ontzettend veel af aan de belastingdienst, en zelf voor ons komt die kinderbijslag af en toe heel goed uit…

kinderbijslag afschaffen wat ik wel eens gelezen heb voor mensen die boven een bepaald bedrag verdienen vindt ik ook weer van de zotte, want dan zou je als "hard werkende" worden gestraft en het zijn juist de 'hardwerkende" die het meeste moeten afdragen aan de belastingdienst.... maar het bedrag bepalen al naar gelang wat iemand verdiend vindt ik een goede zaak...

Wij kopen de kleding voor de kids voornamelijk van “eigen” geld, maar er zijn ook wel eens tijden dat we het wel goed kunnen gebruiken, hebben we het niet nodig dan dan zetten we het geld apart of ik ga de kids gezellig naar dorp naar de speelgoedwinkel etc en dat vinden ze altijd hartstikke leuk…

Maar hoe je het ook bekijkt het is iets wat je “krijgt” en het wordt vaak genoeg als iets vanzelfsprekends gezien, er zijn meer dan genoeg landen die het niet hebben en daar moeten de ouders “zelf” zorgen voor geld voor de kids…

anyway ik heb altijd begrepen dat kinderen op of na 1 jan. (1 april etc) pas kinderbijslag uitbetaald krijgen na het betreffende kwartaal...

het 1e kwartaal begint op 1 januari en loopt tot 31 maart, wat zou inhouden dat je pas op 1 juli voor het eerst kinderbijslag uitbetaald krijgt , het kwartaal van 1 april tot 30 juni, maar goed dat kan weer veranderd zijn...

ik weet in ieder geval van mijn oudste die geboren is op 8 januari dat wij voor het eerst de kinderbijslag kregen in juli omdat het kwartaal al begonnen was voor hij werd geboren...en zo is dat zo te lezen ook bij de ts...haar kindje is geboren op 1 jan. maar misschien dat zij wel geld krijgt omdat de uitbetalingsdata ook verschoven zijn ipv 1 jan. 1 april etc. is het 5 jan. 5 april geworden...

maar goed meeste zekerheid krijg je gewoon om zelf even te bellen en na te vragen hoe en wat...

gr.smoekie

9. ThunderAngel

26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn
    Hmmm hoe zou dat met mij zitten? Hier is de spruit geboren op 1 december. Ik denk april, of ook juli?

10. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    April!

11. ThunderAngel

26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn
    Mooi, dan kan ik eindelijk dat Baby-burberry spencertje halen :)

12. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Dan moet je nog bijbetalen :)

13. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    nee jij hoort dan 1 april (tenminste 1 april, de betalingsdagen zijn opgeschoven naar de 5e) voor het eerst kinderbijslag te krijgen...

veel plezier met je burberry spencertje... ;)

Deel Deze Pagina