afbouwen: wel of niet kolven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Juud, 27 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Hallo,

Na 13 weken fulltime voeden, ben ik vrijdag begonnen met afbouwen. Op 1 september ga ik weer werken en ik vind kolven op het werk niet handig (maar 15 minuten pauze, Beroepsonderwijs). Dan wil ik dus volledig afgebouwd zijn.

Nu geeft mij man om 19.00 uur een flesje, dan ik weer om 23.00 BV en dan pas weer om 7.00 uur BV. Omdat er tussen de voeding van 15 en 23 ook al 8 uur zit, zijn mijn bortsen om 23 uur behoorlijk vol en krijgt Femke ze niet helemaal leeg. Tegen 5.00 uur moet ik daarom een beetje afkolven (totaal 30 cc), anders kan ik gewoon niet meer slapen van de pijn.

Als Femke dan om 7.00 uur komt, krijgt ze nóg te snel en teveel melk, lijkt wel, want ze gaf vanmorgen flink wat terug, met flink wat krampjes erbij. Dit heeft ze eigenlijk nooit gehad.

Nu is mijn vraag:

Is het nu wel of niet verstandig dat ik 's nachts even wat afkolf?
    Ik denk wel, omdat Femke dan iets makkelijker de borst kan pakken en ik moet voor mezelf waken voor een borstontsteking.
    Maar ik denk niet, omdat ik de productie natuurlijk wil afremmen.

Wie heeft er goede tips?
    En wanneer kan ik het beste pas overstappen naar een 2e flesje op de dag. Ik wil die dan om 11.00 uur doen, dan zit er steed 8 uur tussen elke voeding. Slim?

Dank jullie wel!

2. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Voor de volledigheid even haar schema:

7.00: BV
    11.00: BV
    15.00: BV
    19.00: Fles (20.30 naar bed)
    23.00: BV (met moeite, want krijg haar moeilijk wakker)

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik denk dat het wel slim is idd om wat af te kolven, zeker omdat Femke er zo'n last van heeft. Voor je productie betekent het toch nog wel even wat stimulans, maar iig minder dan het was, want nu kolf je 30 cc, tegenover de volledige voeding die Femke anders zou pakken. Je zult zien dat je over een paar dagen misschien al wat minder af zult hoeven kolven.
    De volgende voeding moet je pas af gaan bouwen als de stuwing van deze over is. Denk dat het idd wel handig is om de voeding van 11 uur dan te gaan vervangen door een flesje, :)

4. 4days

4days Niet meer actief

Ik wil je er wel nog even op wijzen dat je voedrecht hebt met een kleine baby, dus je hebt recht om tijdens werktijd te kolven (of je baby live te voeden indien mogelijk), dat mag een derde van je werktijd zijn, en de werkgever moet in die tijd gewoon zorgen voor vervanging. Dus te weinig tijd hebben hoeft geen obstakel te zijn.

Maar het kan natuurlijk ook dat je liever helemaal niet kolft op je werk. Dat moet iedereen zelf weten. :)

5. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    Misschien kan je 's avonds nog wel BV geven en eerst alleen de voeding van 11u FV geven? Overdag zitten de voedingen dichter op elkaar, dus heb je minder last van stuwing. Dan zou de de avondvoeding als 2e voeding kunnen laten vallen, hopelijk is de daling dan al ingezet en heb je er dus meteen minder last van.
    Ik snap dat het 's avonds handig is omdat manlief dan de fles kan geven, maar het scheelt wel veel stuwing. Ik heb bij mijn eerste de avondvoeding(en) als laatste afgebouwd.

6. appeltje

appeltje Niet meer actief

Het is trouwens een kwart van je werktijd!

Kan je direct na die laatste voeding niet je borsten in 1 keer helemaal leegkolven? Af en toe 1 keer helemaal leegkolven heeft geen invloed op je productie. Misschien kan je zo net de nacht overbruggen en hoef je niet 's nachts te kolven. Kan je ook lekker doorslapen! (luxe hoor, op die leeftijd :))

's Nachts voeden / kolven is ook nog eens productieverhogend, omdat je prolactinegehalte (melkmakend hormoon) dan op het hoogst niveau is.

7. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Bedankt voor de tips!

Ik ben geen kolf-type en weet wat mijn rechten zijn. Maar ik wil ook meedenken met mijn collega's en de roostermaker. Anders zou de hele school invloed ondervinden in het rooster (tussneuren en zo) omdat ik moet kolven... En dat, terwijl ik helemaal niet graag kolf. Daarnaast geef ik graag zelf de lessen die op het programma staan, want het is al een zootje geweest tijdens mijn verlof... Nee, ik bouw volledig af.

Ik ben vanmorgen nog even op inloopspreekuur geweest en heb als advies gekregen om die FV van 19.00 uur wat 'kleiner' aan te bieden, ca. 100cc. Dan is ze om 23.o uur ws wat gulziger.
    Gisteren dronk ze zelf niet meer dan 100cc en heeft ze om 23.00 uur de borsten helemaal leeg gezogen. Geen stuwing dus gehad vannacht.

Als dit een paar dagen goed gaat, ga ik de voeding van 11 uur omzetten, dan de voeding van 15 uur en dan wordt 19 uur weer BV, maar 23 uur FV.
    Als dat goed gaat, gaat ook die van 19 uur weer naar FV en als laatste de ochtendvoeding.

Als iemand nog goede tips heeft over stuwing en kolven? Graag! Ik hoor graag over ervaringen! Ik heb nu het advies gehad om om 23.00 uur, als ze heel vol zitten, de eerste druk er eerst af te kolven, zodat Femke niet teveel binnenkrijgt ineens, en meer geneigd zal zijn om de goede achtermelk er goed uit te zuigen. Aangezien ik voor het afbouwen 's nachts al geen stuwing meer had (was gewend aan geen nachtvoeding) zal dat daarmee nu snel ook weer over zijn.

Nogmaals bedankt!

8. 4days

4days Niet meer actief

Ohw hihi sorry een kwart. (is te merken dat ik al t hele jaar thuis zit... ;) )

9. raspberry

@Juud: snap helemaal dat je dan gewoon maar afbouwt... vind het met mijn werk al een gedoe om het kolven te regelen, (ambulant hulpverlener, cross dus de halve provincie Utrecht door).
    Succes!

10. belinda203

belinda203 Bekend lid

23 mrt 2008
    784
    0
    0
    verzorgende I.G.
    Odijk
    Ik ben ook de bv aan het afbouwen.Ik heb 8 weken volledig bv gegeven,maar omdat ik in de zorg werk(en dus veel onregelmatigheid heb),ben ik na overleg met het consultatieburo af gaan bouwen.Ik ben begonnen met 1 bv in de loop van de dag om te zetten in fv(150 ml water met 5 scheppen Nurilon).Ons manneke pakte dit meteen heel goed op en dronk de fles bijna leeg.De volgende dag had ik wat last van stuwing en heb ik dit dus zo gelaten.Ons consultatieburo raadde juist af om te kolven omdat je dan juist je melkproductie op gang houdt.Ik ging 2 keer per dag onder de douche en masseerde mijn borsten dan zacht om de harde plekken eruit te masseren.Door de warme stroom verzacht dit en gaat de spanning eraf.Bij mij werkte dit goed.Vanaf die dag ben ik er elke dag een bv af gaan halen tot ik op 6 flesvoedingen per dag zat.Ons mannetje lijkt nu meer tevreden en slaapt langer.ik vind het zalig dat ik de voeding nu ook eens aan een ander over kan laten,zodat ik wat tijd voor mezelf heb.Wel hebben we in de loop van de week de voeding opgehoogd naar 180 ml met 6 scheppen.,omdat de 150 niet afdoende bleek.Tot nu toe gaat het goed! ;)

11. raspberry

@Belinda: maar dat onregelmatige maakt toch niet uit als je BV geeft? Ik heb ook onregelmatige werktijden, (wel vaste werkdagen), maar dat is geen enkel probleem hoor, ;)

12. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    @Belinda: het flesje geven gaat hier goed. Ook dezelfde hoeveelheid. Tis alleen dat ik echt veel meer last heb van stuwing dan jij aangeeft. Ik kan dus echt niet elke dag een voeding vervangen. Ik doe nu al een paar dagen over 1 flesje en stuwing neemt nog steeds niet echt af. Denk wel dat ik door de keuze van de 19 uur fles, nu de moeilijkste te pakken heb.

Vanmorgen vóór de voeding even 20 cc per borst afgekolfd. Anders zou Femke echt de melk in haar keel gespoten hebben gekregen. Vannacht was niet nodig, dus ik haal de ochtend al...

13. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    Dan gaat het nu vast snel. Je hebt dan echt een voeding minder nu en het voorkolven is dan over 2 dagen waarschijnlijk al niet meer nodig. Succes ermee verder!

14. appeltje

Gemiddeld moet je ook wel een week uittrekken per te laten vervallen voeding, zeker de eerste voedingen. Elke dag een voeding vervangen is echt te snel, zeker als je productie vrij stabiel is (wat ik ook een beetje uit jouw verhaal opmaak). Het kan bij anderen goed zijn gegaan, alleen ken ik meer verhalen waarbij ze van de regen in de drup zijn geraakt vanwege borstontstekingen e.d.

15. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Vannacht voor het eerst niet gekolfd! Was dus inderdaad ruim 5 dagen voor nodig. Morgen ga ik een uitstapje doen en dan vind ik het nog wel even makkelijk geen flesvoeding te hoeven meebrengen (in stoomtreintje en boot...) Dus de 11 uur voeding geef ik nog BV. Vanaf zaterdag wil ik proberen 11 uur ook in fles te doen...

Inderdaad regelmatige productie en heb bij het doorslapen in de nacht (plotseling geen nachtvoeding meer) ook al bijna borstontsteking gehad, dus ik neem mijn tijd. Daarnaast ook nog peuter van bijna 2 rondlopen, dus geen tijd om 2x per dag te douchen/uitgebreid masseren...

16. belinda203

belinda203 Bekend lid

23 mrt 2008
    784
    0
    0
    verzorgende I.G.
    Odijk
    Dit was op advies van het buro hoor.ik ben het gewoon gaan proberen en het is prima gegaan.Ik heb nu het idee dat onze zoon meer tevreden is en langer doorslaapt dan tijdens de borstvoeding.Dat zou dan kunnen betekenen dat hij toch iets te weinig borstvoeding heeft gekregen.Ik hou mijn borsten nog steeds goed in de gaten,juist gezien het risico op ontstekngen.Maar ik vind het prima zo,en onze zoon lijkt ook vrolijker en blijer te zijn.:)

17. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Bij mijn eerste kind ben ik ook acuut gestopt en had ik geen last van stuwing/ontsteking. Hij werd ook veel tevredener, dus ik denk dat ik toen veel minder voeidng had. Dan kun je inderdaad veel sneller afbouwen, denk ik.

Belinda, het is toch goed dat je het zo hebt kunnen doen? Iedereen is anders, maar voor mij zal het zo niet gaan, vanwege mijn productie.
    Veel plezier en succes met je zoontje!

18. appeltje

Belin, ik ben blij dat het bij jou goed is gegaan, maar wat ik zeg, ik heb weleens anders gezien. De ene vrouw in wat gevoeliger voor borstontsteking dan de andere (zoals Juud). Daarnaast ben ik niet zo onder de indruk van de kennis van het cb over borstvoeding, maar goed dat is een andere discussie. ;)
    Maar doorslapen is natuurlijk wel lekker. Flesvoeding is natuurlijk wat zwaarder verteerbaar, dus daar 'doen' ze het vaak langer op.

Deel Deze Pagina