vraagje over kraamhulp na een ziekenhuis bevalling

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by mama giovanni, Jul 27, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mama giovanni

Jan 5, 2011
    27
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo,
    ik heb een vraagje over de kraamhulp na een ziekenhuisbevalling.
    bij de vorige zwangerschap ben ik 42 weken uitgelopen ,en heb toen een keizersnede gehad. mijn zoontje was toen 48 cm en 3330 gram zwaar.
    nu ben ik 36 weken zwanger en loop dus onder controle van het ziekenhuis.
    De gynaecoloog vertelde me vandaag dat het ook een klein kindje is en dat ze dan toch misschiens de bevalling snel in gaan leiden.
    Ik vroeg of dit nadelen had en ze zei ja misschien moet het kindje een paar dagen in het ziekenhuis blijven

maar mijn vraag is nu stel ik krijg dus weer een keizersnede en moet 3 dagen in het ziekenhuis blijven en het kindje bevoorbeeld nog een week langer daar

hoe zit het dan met kraamhulp krijg ik deze dan evengoed na 3 dagenziekenhuis !! en worden deze 3 dagen gewoon net als vorige keer van de kraamhulp uren afgetrokken
    of krijg ik pas kraamhulp nadat de baby thuiskomt..
    of helemaal niets meer omdat de uren op zijn..

het is heel verwarrend voor ons , want mijn man probeert meteen vrij te krijgen ook voor ons zoontje van 1jaar en 2 maanden
    hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Als je zelf thuis komt na een paar dagen, heb je zeker recht op kraamhulp. Er gaan dan wel 1 1/2 uur per dag af omdat er geen baby in huis is. Als een baby in de couveuze heeft gelegen, heb je recht op couveuzenazorg. Dat is 12 uur, die kun je dan verdelen in overleg met de kraamhulp.

Bij sommige kraamzorgorganisaties mag je de uren ook nog opnemen nadat de baby thuis is. Je kunt dat het beste overleggen met het kraamcentrum. Dat kun je gerust nu al doen hoor, dan is de onrust een beetje weg, als je weet waar je aan toe bent.

Je moet er wel rekening meehouden, dat een kraamhulp niet alleen met een ander kind thuis mag zijn. Ook dat zou ik overleggen met het kraamcentrum. Dat verschilt soms wel eens namelijk. Ook je verzekering kan je hierover alles vertellen.

Groetjes Adrienne

Share This Page