cyste tijdens de zwangerschap

Discussion in 'Zwangerschap' started by Chantal1234, Mar 8, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chantal1234

Chantal1234 Fanatiek lid

Oct 31, 2009
    1,062
    0
    0
    Hallo dames. Ik heb een vraagje. Ik heb vanmiddag te horen gekregen dat ik een cyste van 2.9 cm heb. Over 2 weken moet ik weer komen om te kijken of hij gegroeid is. Zijn er hier dames die hier ervaring mee hebben?

2. Trees

Trees Niet meer actief

Schijnt vaker voor te komen tijdens de zwangerschap. De meeste cystes zijn restanten van het gele lichaam, wat aan het begin van de zwangerschap zorgt voor de productie van hormonen. Ik had een cyste van 3.5 cm, wat overigens klein is en deze is vanzelf verdwenen. Mij is toen verzekerd dat het vaak voorkomt en bijna altijd vanzelf verdwijnt.

3. Skattie1985

Jun 23, 2009
    27
    0
    1
    hai bij mij is met 22 weken ontdekt dat ik een cyste heb tussen de 4-8 cm en ben nu 38 weken en ze kunnen de cyste niet meer zien maar ben extra onder controle en moet wel medisch bevallen ik en me baby hebben nergens last van gehad...

4. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

Apr 20, 2007
    3,151
    0
    36
    Bij mij zagen ze ook een cyste al heel vroeg tijdens de zwangerschap van mijn dochter.
    Ook mij werd verteld dat het meestal wel verdwijnt na 12 weken.
    Dit was bij mij ook het geval, dus probeer je nog geen zorgen te maken het komt erg vaak voor.

5. Mariek84

Mariek84 Lid

Dec 6, 2008
    43
    0
    0
    Hoi Chantal,

Ook ik heb een cyste op mijn rechter eierstok van 2,8cm. Deze is vorig jaar ong. augustus ontdekt bij de gyn. Toen was ik dus nog niet zwanger (wel geweest eind 2008 m.a.). Er is toen tegen mij gezegd, dat ze pas over verwijderen denken als de cyste ongeveer 4x zo groot zou zijn dan datie nu is. Begin januari is er nogmaals naar de cyste gekeken en toen was deze niet veranderd dus doen ze er niets aan.. Inmiddels ben ik dus zwanger, vanmorgen voor de 11 weken echo geweest. Toen heb ik nog gevraagd of de cyste nog onder controle gehouden moest, maar dit was niet nodig zei de verloskundige. Volgens haar komt een cyste van deze groote relatief vaak voor en kan het geen kwaad, dus daar vertrouw ik maar op! Ik had een uitwendige echo en daarop was de cyste niet te zien. Ze zei dat alstie gegroeid zou zijn, ze 'm dan wel had moeten zien. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Vraag het anders ook voor de zekerheid aan je verloskundige na. Bij twijfel kun je beter even bellen dan je thuis ongerust maken!

Groetjes,
    Marieke

6. Linny79

Linny79 Lid

Mar 6, 2010
    24
    0
    0
    Ook ik heb een cyste gehad bij mij 1e zwangerschap. die was wel aan de grote kant, maar nog niet zo dat ze er wat aan moesten doen. Wel moest ik het goed in de gaten houden en als ik heel erg pijn kreeg dan moest ik meteen naar de EHBO en melden dat ik een cyste had. Kan zijn dat hij gaat draaien en je eierstok afknelt, en das geen pretje.
    Maar in de meeste gevallen gaat een cyste vanzelf weer weg.

7. Ankjepankje

Jan 2, 2010
    26
    1
    3
    NULL
    NULL
    Ik heb ook een cyste aan mijn eierstok van ongeveer 5 x 7 cm. Ontdekt bij de echo met 8 weken. Met 12 weken was hij net zo groot en besloot de gynaecoloog het nog aan te kijken. Ben nu bijna 16 week en inmiddels is er besloten dat hij er uit moet. Dus een kijkoperatie met 17 weken. Spannend! Maar schijnt voor het kindje helemaal niet gevaarlijk te zijn.

8. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

Aug 31, 2009
    1,565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    Ook bij mij was er een cyste ontdekt tijdens de eerste echo.
    Bij mij is hij zo'n 2-3 cm werd me verteld. Vaak verdwijnen ze vanzelf, maar ik moest het wel even melden bij de eerstvolgende echo, zodat ze het in de gaten kunnen houden.

Ik wist helemaal niet dat dat vaker voor kon komen tijdens de zwangerschap, maar zo te lezen dus wel ;)

9. yvie

yvie Lid

Nov 24, 2008
    78
    0
    0
    Friesland
    Toevallig heb ik morgen een controle echo vanwege een cyste in mijn baarmoeder (kan dus ook nog). Ik hoefde me geen zorgen te maken maar dat doe ik dus wel... ben blij als ik morgen hoor dat hij gekrompen is! ;) Ik heb wel pijn gehad in mijn baarmoeder de laatste weken, en vk vertelde dat dit best de cyste kan zijn.
    Maak je niet te druk en geniet van je zwangerschap!

Share This Page