woning zonder gas aansluiting in combi zonnepanelen

Discussie in 'De lounge' gestart door mam1991, 1 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    wij zouden ontzettend graag van onze gas afsluiting afwillen en helemaal over gaan naar elektra. Maar zijn echt heel erg zoekende in naar hoe dit in zn werk gaat etc.. hebben er nog geen kaas van gegeten maar zijn alvast heeeeel erg benieuwd naar eventuele ervaringen en wat er allemaal bij komt kijken. Koken nu nog op gas en de radiatoren en vloerverwarming gaan ook op gas.

Onze ketel is zn 13 jaar oud en willen hem graag gaan vervangen. Daarnaast is het de bedoeling dat we veel op gaan vangen dmv zonnepanelen.

Ik hoop zo weer wat extra informatie in te kunnen gaan winnen.

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.949
    113
    Vrouw
    Ik heb er geen verstand van, maar misschien loont het ook om eens naar een zonneboiler te kijken? Volgens mij kan je hier ook subsidie voor krijgen.

3. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Als je van gas af wilt zul je moeten switchen naar een warmtepomp.

Dat is tevens een duurzaam initiatief en laat zich ook goed combineren met zonne energie. Het is alleen even een investering.

4. Janna

Janna Fanatiek lid

Wij hebben zonnepanelen en koken op inductie. Warm water in de keuken komt uit een boiler. Alleen onze verwarming en douche werken nog op gas. Ik weet niet of je helemaal quit wil spelen kwa opgewekte energie en verbruik, maar of dat lukt hangt een beetjefaf van hoeveel je verbruikt en u hoeveel panelen je op je huis kunt leggen. Wij hebben tien panelen. Meer naar pastte toen niet (al heb je nu ook al weer panelen die kleiner zijn en hetzelfde opwekken). We wekken op jaarbasis meer dan tweederde van onze elektriciteit zelf op. De rest moet dus van het net af komen.

Wij hebben wel vloerverwarming onder de plavuizen, maar die zijn vooral om de plavuizen te verwarmen, niet de ruimtes. Daarvoor hebben we nog gewoon radiatoren. De plavuizen liggen alleen in de keuken, gang en toilet, dus daarmee verwarm je niet je hele huis.

5. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    #5 mam1991, 1 okt 2017
    Laatst bewerkt: 1 okt 2017
    Dankjewel! Het mooiste is natuurlijk dat we alles met zonlicht op kunnen vangen. Hoeveel panelen wij daarvoor nodig zijn is ons nog een raadsel en gaan wij laten bekijken door een expert. Wij wonen nog niet zo lang in ons nieuwe huis dus vergelijken met onze vorige woning is misschien ook niet helemaal reeel, zijn groter gaan wonen.

Ons verbruik zat op 1300m3 gas en 2200 kWh, ging om een tussenwoning uit de jaren 60, met dubbel glas. Nu een 2-1kap met garage eraan. gedeeltelijk spouwmuurinsolatie, dubbelglas hr++. Ook jaren 60 woning.

Kleinere panelen die zelfde opwekken is heel erg mooi! En overgang naar inductie ga ik direct even naar kijken, dat is volgens mij voor eerst de makkelijkste stap.

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.574
    113
    Ik lees er overheen maar hoe ga je het met verwarming doen?

7. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Een warmtepomp kan van buitenlucht water verwarmen. Met zonnepanelen erbij kun je de warmtepomp dan weer van energie voorzien.

Over een week of 3 komt er bij ons ook iemand kijken hoe en wat. Ik ben alleen bang dat wij het apparaat nergens kwijt kunnen. Dus er wordt dan even gemeten en gekeken. Onze boiler is bijna 13 jaar oud. En we hebben inmiddels al 13 panelen. Ben benieuwd hoeveel gas we kunnen bespaten en hoeveel het totaal gaat kosten.

8. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.826
    113
    Je kunt ook nog denken aan een pelletkachel om je huiskamer mee te verwarmen. Die heeft elektriciteit en pelletkorrelsvnodig. Nu ook met subsidie.

9. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.694
    3.138
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik wil je wel een tip geven over die pelletkachels. Wij hebben hier ook over nagedacht toen we in een vakantiewoning zaten. Echter als je op internet gaat zoeken (en wij hebben navraag gedaan bij mensen die zo'n ding hadden) dan lees je heel veel slechte ervaringen. Pas zodra je in het duurdere segment komt (boven de 8000 voor 1 kachel) zijn het goede kachels. En je stookt zo'n 3 zakken pér dag weg om een huis te verwarmen.

Zo'n pelletkachel aanschaffen omdat het goedkoper is is dan helemaal niet waar.

10. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Deze conclusie hadden wij indd ook al getrokken. Tijdje terug hebben wij ernaar zitten kijken, maar vonden het niet heel erg interessant.

11. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    283
    63
    Ons huis wordt binnenkort gerenoveerd en dan gaat ook het gas er uit.

We krijgen aan de zuidkant van het dak allemaal zonnepanelen die dakpansgewijs gelegd worden. Ook krijgen we een lucht/water warmtepomp.

Onze woning wordt dan zelfvoorzienend.

Deel Deze Pagina