ik vind niet dat jij je aanstelt, als ze allemaal weer gaan roken waar je bij bent zou ik gewoon weglopen, knap dat je gestopt bent trouwens
Ik vind dat niemand hier zich aan stelt als ze niet willen dat er gerookt word! Mijn moeder rookt ook maar die heeft nooit binnen gerookt en mijn vader rookt niet, mijn moeder rookt buiten voor mijn vader die vindt het vies... Maar als ze bij mij is mocht ze altijd binnen roken voor ik zwanger was maar ook toen ging ze naar buiten op het balkon. Ik vind het respectloos als mensen of het nou je moeder, oom, tante of zusje of vriendin is niet even rekening met jou willen houden. Ik persoonlijk heb er dan geen moeite mee als mensen willen roken in mijn bijzijn. Maar ik vind wel dat als je er wél moeite mee hebt dat mensen dan maar even naar buiten moeten gaan of even niet moeten roken ofzo. Het gaat wel om een baby'tje in de maak en om jouw gevoelens en zeker je moeder moet daar toch wel begrip voor hebben!
ach... ik heb zelf altijd gerookt ben net 3 en een halve maand gestopt. Ik zal dus niet zo snel van die grove uitspraken doen. Ze vinden nu al dat ik een fanatieke ex roker ben.Maar ik ga ook niet op visite bij mensen die roken. (Al denk ik dat een half uurtje wel mee valt). Ik was wel laatst bij mijn zusje op visite (op 3 uur rijden van ons). Ze ging braaf buiten roken. Haar schoonmoeder was er ook en die ging wel gewoon in een andere kamer roken, maar ik rook het nog steeds en bleef daar 3 dagen. Toen ik in die kamer kwam heb ik gewoon gezegd dat die mensen niet spoorden (me zusje had gezegd dat ze buiten moesten roken maar durft er nooit zo goed tegenin te gaan) en dat ze op VISITE waren en dat er een zwangere bij was. Krijg je als antwoord... ik heb ook altijd gerookt en kijk eens hoe groot mijn jongens zijn geworden, zucht. Mijn ouders (die er ook waren) en ik hebben de rest van de dag niet meer met ze gesproken.
ooh vreselijk zo'n antwoord, sorry dat ik het zeg maar vind sommige rokers echt zo ego.. degene die ongezond bezig is (voor zichzelf en anderen) DIE zou zich moeten aanpassen niet degene die gezond probeert te leven..toch? Prima als iemand anders gerookt vlees wilt haha maar ikke niet. Ik las pas iets dat als je genoeg meerookt (was echt niet overdreven veel) je net zo goed zelf kan roken qua gezondheid.. en die rokers voelen zich natuurlijk aangevallen erover maar pech hoor, jij bent degene met een verslaving ik niet. Hier thuis vind ik het heerlijk geen rook, scheelt ook een hoop poetswerk joh! Ik vind vaak huizen van rokers echt te goor voor woorden en ze ruiken het geeneens meer. Mijn vriendin zei pas, ik heb toch lekker huis gepoetst, ramen gezeemd, gordijnen gewassen, nou ik rook alleen maar stinkstokken eigenlijk.. en zij vond het fris Ook zo zonde; een nieuwe schoon huis, nieuwe gordijnen, behang, meubels e.d. en DAN gaan roken JAK, zo zonde van je spullen. Weet je dat als je je auto wilt doorverkopen je auto zelfs minder waard is als je erin heb gerookt (zal niet voor oudjes gelden maar auto's onder de 5 jaar enzo) dat zeiden ze pas tegen me bij de autodealer (nu zal van 1 siggie dat niet gebeuren maar echte goede rokers wel)
Ja, daarom staat denk ik iedereen hier in de straat buiten te roken denk ik (we wonen in een nieuwbouwhuis). Of zouden de rookmelders afgaan van al dat gepaf in huis?
die rookmelders konden ook nog wel eens afgaan als iemand rookt, ligt eraan hoe scherp ze afgesteld zijn. pfieuw, ik ben blij met jullie reacties, ik voelde me een erg hormonaal zwanger dametje die overal moeilijk over moet doen toen ik mijn moeder vertelde wat de gevolgen van meeroken zijn, ik voelde me een betwetertje maar laat ik dat dan maar zijn, een gezond kindje is belangrijker!
als je in de buurt bent van iemand die rookt, rook je 20% mee! dat is heel veel en helemaal als je bedenkt dat je kleintje er ook last van kan hebben. heel goed voor diegene die voor zichzelf opkomen en er wat van zeggen!
vind ik ook, ik wordt heel vaak scheef aangekeken en krijg vaak als antwoord, ja hallo, dan kun je niks meer! ja nou ja, dan maar niet, ik wil er zelf alles aan gedaan hebben om mijn kindje de kans op een goede, gezonde start te geven, en daar hoort het vermijden van sigarettenrook ook bij
Hier in huis wordt door niemand gerookt...Ik ben zelf 2 jaar geleden gestopt samen met mijn vriend...maar hij heeft het niet volgehouden (lekker zonde...) Maar goed...hij staat hier thuis gewoon buiten en bij zijn ouders en mijn vader ook...want daar rookt niemand binnen... Maar bij mijn moeder en stiefvader roken ze gewoon binnen...ik vind persoonlijk niet dat ik hen kan verbieden in hun eigen huis te roken. en dat avondje per maand dat ik er dan in zit kan ik ook wel mee leven... Dat je bij je eigen thuis niemand binnen laat roken oke...maar ik ga er zelf bij niemand iets van zeggen...ze moeten zelf maar weten of ze binnen roken of niet! Ik heb er ook eigenlijk helemaal geen last van... Als het ook je werkplek is vind ik het een ander verhaal...dan is het niet fijn...dan zit je er heel de dag in!
ja maar goed, bij mijn moeder is het een heel ander verhaal, haar man heeft longemfyseem en ik heb een zwangerschap met complicaties, ik voel me gerechtigd om er dan wat van te zeggen, eigen huis of niet, en anders is de keus simpel, dan kom ik niet meer langs tot de kleine er is en het gevaar van wiegendood weg is.
Ik vind dat mensen respect moeten hebben voor de keuze die de aanstaande moeder maakt om níet mee te roken. Hier zijn gelukkig aantal familieleden gestopt met roken afgelopen maanden en de mensen die nog wel roken in mijn bij zijn krijgen van mijn schoonvader een opmerking dat er niemand in de buurt van zijn kleinkind mag roken, gebeurd dit wel krijgen ze flink de wind van voren. heerlijk als iemand snapt dat wij moeders geen rook bij ons kindje willen hebben. Daar tegenover heb ik dus een vriendin die stug bijft door roken als ik er ben. Pas gingen we dagje naar de stad en haalde zij mij op maar ze zat flink te roken in de auto. Ik deed maar raampje open, even geschrokken dat zij geen rekening hield met mij en de baby dus heb er niks van gezegd. Maar het geen respect hebben voor onze keuze vind ik het laagste wat er is. We willen tenslotte het beste voor ons wondertje toch
Zwangerschap met of zonder complicaties, ik vind dat je altijd het recht hebt om te zeggen dat je het niet wilt. Het gaat wel om je kindje! Ik kom nergens waar gerookt wordt. Ik kan er zelf niet tegen (ben astmatisch) en wil het voor mijn kindje helemaal niet. Als ik niet zwanger ben, doe ik niet zo moeilijk, maar ik heb echt geen respect voor mensen die roken waar een zwangere vrouw bij is. Ik vraag niet van mensen of ze niet in hun eigen huis willen roken, maar als ik weet dat ze niet naar buiten willen kom ik er gewoon niet. Mijn ouders roken allebei, maar die roken sinds mijn vorige zwangerschap alleen nog maar in de garage of buiten omdat ik eventueel langs kan komen. Ze willen niet dat ik, Jesper of de ongeboren baby er last van kan krijgen.
Zo herkenbaar al die verhalen! Bij mij gaat het dus ook om m'n moeder. Vrienden zijn vrijwel allemaal niet-rokers en degene die roken, gaan gerust buiten voor mij staan. Bij mij thuis rookt mijn moeder gelukkig niet en dit heeft ze zichzelf verboden! Dus dat is heel prettig. Zij heeft een goed gevoel over zichzelf omdat ze mij er niet mee opzadelt. Ik voel me niet schuldig dat ik mijn moeder iets moet verbieden. Iedereen blij! Bij mijn ouders thuis kan ik het haar echter niet verbieden vind ik, dus ik hoop dat ze nog tot inkeer komt. Nu rookt ze nog gewoon in mijn bijzijn (ben 35 weken zwanger), maar ik zie haar toch maar eens in de maand ofzo. Dat ook maar voor 3 uurtjes. Dus daar valt mee te leven. Straks als de kleine er is, lijkt het ons verschrikkelijk als hij daar in de rook ligt bij oma. Mijn tante heeft haar man verboden in huis te roken als de kleinkinderen er zijn. Dat vond mijn moeder echt onzin, maar goed toen was ik pas 14 weken zwanger ofzo. Ik durf er eigenlijk niet eens over te beginnen, dus ik stel het telkens maar uit. M'n moeder is namelijk echt heel erg verslaafd en ook heel fel daarin. Zij heeft gerookt tijdens beide zwangerschappen en altijd als wij klein waren en wij zijn er ook niet minder door geworden zegt ze. Ik vraag me af of ik misschien daardoor zo vaak verkouden ben, omdat ik altijd in die rook heb gezeten. Maar goed, daar heb ik het maar niet over. Met kerst was ze ook weer lekker bezig. We zaten nog te eten, vraagt ze opeens: "hebben jullie er bezwaar tegen als ik even op de bank ga roken." Dus mijn man zei al: "aan mij moet je zoiets niet vragen, dat weet je". Ik zei: "ik vind dat echt niet fris, we zitten nog te eten!" M'n vader en zus zeiden ook dat ze het niet prettig vonden. Zegt m'n moeder: "jeetje wat een zeikerds zijn jullie, ik zit op de bank, dat ruik je daar toch niet" (neeeee echt niet :S). "ik ben ook gek ook dat ik m'n eigen huis door mijn kinderen laat bepalen of ik mag roken. Dus ik zei: "tja je vraagt het en dan krijg je er een eerlijk antwoord op". Uiteindelijk heeft ze niet gerookt, maar ik ben zulk soort situaties zo zat! Ik weet dat ik er eigenlijk al over zou moeten praten voor als de kleine er is. Ik wil ook niet dat zij oppast, als ze gewoon rookt waar ons kindje bij is. Ik heb mijn vader gelukkig als getuige en ik ruik het natuurlijk ook aan m'n kind. Ze zou er gerust over liegen vrees ik. Zo erg is die verslaving bij haar! Maar goed, hoe kan ik er nou het beste over beginnen? Of zal ik wachten totdat de kleine er is, in de hoop dat ze het dan zelf voorstelt? Zo moeilijk, praten met iemand die zijn verslaving boven alles stelt....
@duimerijntje: mijn moeder liegt ook over de hoeveelheid die ze gerookt heeft en over of ze uberhaubt gerookt heeft, ze vindt zelfs dat zij als roker nu gestraft wordt voor het feit dat je in openbare gelegenheden niet meer mag roken, zei ze letterlijk! ik durfde haar ook niet te zeggen dat mijn kind daar niet mag logeren als ze gewoon in het bijzijn van mijn wondertje rookt, ik heb gelukkig een man die heel rechtdoorzee is en alles gelijk zegt, hij heeft haar dus duidelijk gemaakt dat er niet opgepast wordt als zij bij ons kindje rookt. alleen ben ik ook bang dat ze erover liegt maar als ik daar bij mijn kindje achter kom dan is het over en uit, geen logeerpartijtjes meer als oma zonodig moet liegen, daar ben ik wel heel strak in, maar dan moet het wel eerst gebeuren dus dat kunnen we alleen maar afwachten inderdaad
is toch eigenlijk te gek voor woorden dat de verslaafde oma gewoon gaat liegen... niet echt volwassen als je het mij vraagt. Het gaat tenslotte wel om je kleinkind. daar wil je toch het beste voor als oma zijnde?
nou dat dacht ik ook, daarom doet het ook best wel pijn als ze op dat moment alles vergeet en alleen aan haar verslaving denkt.
Hebben wij soms dezelfde moeder?! haha Mijn moeder heeft dus ook gezegd dat ze als roker echt achtergesteld wordt dat ze niet meer mag roken waar zij dat wil. Ze is ook nog niet uit eten geweest sinds het rookverbod, want zo is er natuurlijk niets meer aan! Mijn man wil het er wel over hebben met mijn moeder, maar hij kan haar felheid nooit aan vrees ik. Ik zal hem natuurlijk wel ondersteunen in z'n standpunten, maar ik zie er echt als een berg tegenop! Nou scheelt het wel dat mijn moeder al denkt dat we niet zo vaak langs zullen komen (1 keer in de maand a 2 maanden). Dus misschien kan ik haar overtuigen om het die ene keer dan maar te laten.
hahaha, ja wij hebben dezelfde moeder, ik lees een en al herkenning. ik hoop voor je dat je haar kan overtuigen het die ene keer te laten. mijn moeder is er ook nog es depressief bij dus die ene sigaret is alles voor haar, ze komt vaak om 3 uur in de middag pas uit bed, heeft niks anders dan haar sigaretje tot haar man thuis is. dus ergens begrijp ik het en aan de andere kant denk ik met mijn gezonde verstand, get a grip! sta op en leef!