Bij mijn moeder is het ook verveling en ze is nogal een gestresst persoon. Mijn vader is wel iedere dag thuis en die is al een jaar gestopt met roken. Zelf zegt ze nooit te proberen te stoppen, want dat wil ze ook gewoon niet! Wel jammer, want mijn vader is er al eerder 2,5 jaar af geweest, maar is toen weer begonnen. Ook wel logisch, hij zit iedere dag naast zo'n kettingroker als mijn moeder!
mijn moeder zegt ook dat ze niet KAN stoppen en het dus ook maar niet probeerd, vind ik heel erg omdat haar man door het roken (van hemzelf) ziek is geworden en zij nu gewoon doorgaat, gaat er dan geen belletje rinkelen denk ik dan?
Dat snap je gewoon toch niet! Ik denk dat het bij mijn ouders precies hetzelfde zou zijn. Mijn moeder zou het ook niet kunnen laten voor m'n vader. Heel triest. Ook al die excuses die ze altijd voor dat roken verzinnen. "buiten adem je toch ook rookwalmen en uitlaatgassen in"
whahahaha dat zei mijn moeder ook, precies hetzelfde! allemaal dezelfde excuses die steeds weer voorbij komen, het blijft haar keus maar ik vind het zo jammer.
ik herken al dit gekonkel heel erg goed. ik ben altijd tegen roken geweest en vond ook dat ze een beetje rekeneing diende te houden met mij toen ik zwanger was van de eerste. not dus.... een hele discussie en noem amar op jullie kunnen je er allemaal vast wel iets bij voorstellen. affijn toen ik met een rookverbod in mijn eigen huis kwam werd eht zo mogelijk nog erger. ik moest me neit aanstellen, ik altijd met mijn gezeik en overdreven gedoe bla bla bla ze zouden dan nooit meer komen. en ik was toen nog niet zo mondig als nu en slikte het maar. al baalde ik elke keer vreselijk en was ik vreselijk kwaad en gefrustreerd. dus tjah alles in de was en hup in de douche en als ze bij ons geweest waren alels luchten en poetsen en weer alles in de was en iedereen in de douche. affijn om een lang verhaal korter te maken met de tweede ging het net zo en ik kon kwaad worden wat ik wilde het hielp niks en weer durfde ik niet degene te zijn die ze de rug toekeerde want dan hadden ze nog emer voer om te zeggen dat ik niet spoorde en wat al niet meer. een aantal jaar ging voorbij inmiddels is mijn moeder gestorven aan agresieve longkanker mijn vader een infarct of 6 verder en mijn broer ging bloed ophoesten en is accuut gestopt. jaja de wonderen zijn de wereld nog niet uit pfftt. toen hij aan kinderen begon kon het ineens allemaal wel. bij de eerste rookte ze onder de afzuigkap. net of dat hielp( de kleine heeft astma toeval of niet...... ) nu wordt er dus in hun huis niet emer gerookt ook door mijn vader niet en hier trouwens ook niet. inmiddels mondiger geworden kan het me niet meer zoveel schelen hoe hard hij schreeuwt of dat hij niet meer wil langskomen. hij heeft ook nog een aantal ajar de schijn opgehouden toen mijn moeder gestorven was. als ik dan langskwam dan gooide hij gauw zijn sigaretje over de schutting ofzo en dacht dan dat ik niet doorhad dat hij rookte zekers. hoe grappig en hoe dom kunnen mensen die roken zijn. je rookt het al als je door de gang liep. ik heb toen gezegd je hoeft voor mij niet te doen alsof hoor t'is jou hart. en een infarctje meer of minder zal er nu niet meer toe doen toch? tot op de dag van vandaag houdt hij voel dat a, zijn vrouw niet aan roken gestorven is en b, zijn gezondheidsproblemen heel andere oorzaken hebben. hij is na zijn laatste infarct dus weeeeeeer moeten stoppen met roken ( afgelopen april) en klaagt nu steen en been dat hij zich nog nooit zo beroerd had gevoel als dit laatste jaar dat kwam vast doordat hij niet meer rookte. affijn ik denk dat jou moeder een ebetje van ehtzelfde soort is. ze willen het gewoon niet snappen. ik wou dat ik toen wat mondiger geweest was en dat ik mijn kinderen beter had kunnen beschermen tegen die rook. maar in ieder geval zal me dat nu niet meer gebeuren. en tjah... hoe de kinderen in kwestie erover denken ( inmiddels zelf al in de puberteit ) dat oordeel is niet mild hoor. en terrecht vind ik. je kunt niet straffeloos alleen maar aan jezelf denken zelfs niet al ben je een roker. dat gaat je op een dag echt wel achterhalen.
bedankt voor je advies Yinte, jij hebt al heel wat moeten doorstaan zeg! ik heb een plicht naar mijn kind en naar mijn man dat ik voor haar opkom zolang ze dat zelf nog niet kan, dus ik beslis of ze in de rook mag zitten of niet, en dat wordt dus: niet! na jouw verhaal weet ik het zeker, ik ga niet wachten tot de boel uit de hand loopt voor mijn meisje. hier in mijn huis mag niet gerookt worden, heb ik nog nooit toegestaan, toen werd er ook gezegd dan komen we niet meer, nu staan ze wel braaf buiten te roken en ze komen nog steeds
Nee, meid; ik vind dat je hierin niet te overgevoelig bent! Je zal best een lieve moeder hebben, maar ik vind het heel erg voor je dat ze zo ONgevoelig hiermee om gaat: een zwangere dochter met complicaties en een man met longemfyseem en dan wel binnen roken! Je kan niet zeggen dat je niet KUNT stoppen als je het niet probeert. Ze WIL het dus niet, dat is heel wat anders; IEDEREEN kan nl. stoppen met roken. Sterkte ermee, het lijkt me erg moeilijk om met je moeder over zoiets in discussie te gaan!
Wat een trieste mensen zeg die gaan zeggen dat ze niet meer komen omdat ze in JOUW huis niet meer binnen mogen roken...Ik heb zelf ook heeel erg lang gerookt (niet superveel maar toch) en ik respecteerde het altijd waar ik niet binnen mocht roken, ik was het ook gewend want ondanks dat mijn moeder,zus en ik allemaal rookten stonden we thuis ook altijd buiten....Jij bepaalt toch zelf wel of er wel of niet gerookt wordt. Ik heb het nu ook thuis niet binnen roken en niemand doet er moeilijk over. Ik vroeg het vorige week nog aan mijn moeder als zij wel binnen had gerookt of ze dat dan niet zou doen als ik er was en ze zei gelijk nee joh ben je gek! Jammer hoor dat mensen zo dom kunnen denken, ik zou iig voor jezelf op komen en gewoon zeggen dat je dat niet wilt hebben!
Ik ben echt sprakeloos als ik jouw verhaal lees, yinte! Dit is echt het voorbeeld van mensen die hun kop in het zand steken. Mijn moeder is dan weer wel zo dat als ze merkt dat ze kortademig is op de fiets, dat ze dan weet en zegt dat dat komt omdat ze te veel rookt. Dat het haar eigen schuld is. Dat vind ik al heel wat! Ik denk dat ik ook niet onder die strijd uit ga komen en misschien moet ik er binnenkort alvast over beginnen. Hopelijk hoeft het allemaal niet zo'n strijd te zijn. Het gaat maar om een paar uurtjes dat ik liever niet heb dat ze in haar eigen huis binnen rookt!
@zogelukkig: ja het is inderdaad erg moeilijk om hierover in discussie te gaan, de laatste keer stond ik voor het blok maar na alle reacties hier en een gesprek met mijn man weet ik dat ik alle recht heb om haar te vragen niet te roken in mijn bijzijn. dus die discussie gaat er komen de volgende keer
Flink van je; sterkte! Zeg maar dat het niet goed is voor haar kleinkind, maw; maak het persoonlijk, misschien snapt ze het dan!
Hoi, ik wou hier ook ff reageren. Ik zit met hetzelfde probleem, alleen gaat het niet om m'n moeder, maar om m'n schoonouders. Ik zelf heb ook altijd gerookt, maar ben meteen gestopt toen ik erachter kwam dat ik zwanger was. Vriend rookt nog wel, maar die gaat netjes buiten staan, omdat ik niet meer wil dat er in huis gerookt wordt. Dat geldt voor iedereen die rookt die hier langs komt. Als ik bij mijn schoonouders kom, wordt er wel binnen gerookt door hun. Ik weet ook niet zo goed of ik hier nou wel of niet wat over mag zeggen, aangezien het niet mijn huis is. Maar als mijn zwager en schoonzus met hun kinderen komen, dan moet iedereen naar buiten en mag er binnen niet gerookt worden vanwege de kinderen. Wat draag ik dan bij me...een voetbal? Mijn eigen ouders roken niet en ik denk dat ik daar makkelijker wat tegen gezegd zou hebben als het zo zou zijn, maar met schoonfamilie is het altijd moeilijk. Ik heb het er wel met m'n vriend over gehad en zit te denken om er zeker wat van te zeggen, maar vind het zo moeilijk omdat het om zijn ouders gaat.. Dus snap heel goed hoe jullie je voelen hoor!
Ik ben blij dat het hier niet zo heftig is als bij sommige van jullie! Nou scheelt het dat mijn moeder hier zelf al niet meer rookt en dat ook niet erg vind....maar ik heb het er eigenlijk nog nooit over gehad bij hun thuis. Ze willen heel graag stoppen maar het lukt gewoon niet! Ze hebben al verschillende pogingen ondernomen en 1 poging is haast op een scheiding uitgekomen (moeders en stiefvader zijn allebei best pittig...helemaal dan!) Ze heeft wel gezegd dat ze hoopt dat haar nog lukt voor de kleine er is. Dat vind ik ook al heel wat! Mijn oma is wel heeeeel erg met/over roken! Ze heeft zelf longemfyseem en rookt nog steeds (en maar klagen dat ze geen hulp/medicijnen krijgt!) Als we dan daar zijn zegt ze dat ze haar eerste sigaretje net op heeft terwijl de asbak vol ligt En maar klagen dat ze het benauwd heeft en niet meer naar buiten kan! Pas terug is er hier binnen wel gerookt...we zijn aan het verbouwen en ik was er niet en schijnbaar was het iedereen "ontschoten" nou...wat een lucht zeg...heb heel de avond met wc verfrisser staan te spuiten
Hoi Cathie kan je niet samen met je vriend vragen van te voren of er miss buiten gerookt kan worden als jullie langs komen? Of miss moet je het aan je vriend overlaten, omdat het zijn ouders zijn. Hij weet denk ik het beste hoe hij dat aan zijn ouders kan vragen en dan kan je er ook geen gedonder mee krijgen. Desnoods zeg je erbij dat als er kinderen zijn er ook niet gerookt wordt, en dat jij nu een kindje in je buik mee draagt en dat dat inprinciepe hetzelfde is. En nogmaals ik vind het ook een stukje wederzijds respect. Ik bedoel het is maar voor een paar uurtjes als jullie er zijn, ze hebben dat toch wel over voor hun kleinkind in wording?
@Cathie: als je schoonouders het voor je schoonzus en haar kinderen over hebben dan moet dat toch voor jullie ook vanzelfsprekend zijn lijkt me, dat ze daar uit zichzelf niet aan denken is echt jammer, zou je vriend het niet eens aan kunnen kaarten? ik weet niet of het naar jou toe redelijke mensen zijn maar het is het proberen waard mijn schoonouders zijn gelukkig 5 jaar geleden gestopt met roken anders had ik dat ook nog erbij gehad en die gesprekken zijn NOG moeilijker dan met je eigen moeder lijkt me......daarom is het misschien goed als je vriend het doet.
Nou, dat vind ik krom! Om de goede lieve vrede te bewaren, kan je beter je vriend er iets van laten zeggen! Het zijn zijn ouders en het is ook zijn kind! Succes!
ikzelf heb er geen problemen mee dat mensen in hun eigen huis roken als ik er ben. Echter ik kan de mening van anderen hierin respecteren en begrijpen. Het lijkt wel een gevecht tussen mensen die roken en mensen die niet roken of ouders. volgens mij is het zo dat als iemand iets vraagt, dat je dit dan uit goed fatsoen kunt doen. Een vriendin van ons is ook zwanger. Als zij bij ons op visite komt, dan rookt mijn partner niet binnen. Alhoewel hij het overdreven vindt, respecteerd hij wel haar vraag. Het gaat er niet meer om wie er gelijk heeft en wie niet. Iedereen heeft een mening over roken. Het gaat erom of je iets voor de ander wilt doen. En ik vind het stom dat ouders of anderen dit niet op kunnen brengen. het lijkt wel of mensen steeds minder voor elkaar over hebben en alleen maar aan het "vechten" zijn met elkaar.
Bedankt voor de antwoorden meiden. Tja, ik stond ook stomverbaasd te kijken toen ik merkte dat ze gewoon door rookten na mijn bericht dat ik zwanger was. Zeker omdat ik het ook krom vind dat er niet gerookt wordt als de andere kleinkinderen er zijn. De verstandhouding met mijn schoonouders is wel goed, al kan mijn schoonmoeder soms best haar zin doordrijven en niet willen luisteren of dingen wegwimpelen. Juist daarom vind ik het zo moeilijk. Ik denk dat ik het wel aan m'n vriend over laat en anders zeg ik er toch zelf een keer wat van. Weet ik wel gelijk hoe ze erover denken als ze vreemd reageren..