Goedenavond, Ik ben afgelopen donderdag voor een eerste echo geweest. Daar werd ons verteld (ik weet het allemaal niet zo goed meer, het ging zo snel, stond/lag met mn mond vol tanden) dat er vloeistof(?) uit de baarmoeder(?) in de navelstreng zat, en dat dat de reden was dat er een stuk van de navelstreng zo goed zichtbaar was. Ook dat dit op zich niet heel raar is voor mijn lengte van zwangerschap, maar dat als het kindje 4 cm of groter is, dit toch wel weg moet zijn. We moesten ons geen zorgen maken maar het aan de verloskundige overlaten of we nog een keer moeten komen voor controle. Als het nog zo zou zijn na die 4 cm, dan zou het kindje geopereerd moeten worden als het geboren is. Waaraan of wat er mis zou moeten zijn hebben we niet gevraagd, omdat ik eigenlijk een soort van dicht klapte. Ze had er ook een moeilijke naam voor, maar die heb ik dus niet onthouden. Omdat het kindje nu 3,71 cm is en naar mijn idee toch snel boven de 4 cm zal komen, maak ik me eigenlijk heel erg zorgen. Een kopie van de echo staat in mijn foto album. Als je niet in mn fotoalbum kunt komen, laat dit dan even weten, dan zet ik hem in een berichtje. Kunnen jullie zien wat ze bedoelde? En hoe dit precies heet, en wat de gevolgen zouden zijn als het inderdaad nog steeds zo is over een tijdje? En of het inderdaad vaak voorkomt? Alvast heel erg bedankt!
hoi Marjolijn, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Vloeistof uit de baarmoeder in de navelstreng, dat zegt me niets. Het enige wat ik kan bedenken is het volgende (maar ik weet dus niet of dit hetgeen is wat ze hebben gezien; ik weet niet hoe ik je foto kan zien, waar die staat). Tussen week 6 en week 11 ontwikkelen de darmen zich in de extra-embryonale coeloomholte in de primitive navelstreng. Door de verminderde groei van de lever en het groter worden van de buikholte trekken de darmen zich terug in de buikholte na de 11e week, na het 43 mm stadium. (vandaar die 4 cm die ze noemde). Daarom kan pas na die periode uitsluitsel worden gegeven over een eventuele buikwandafwijking. Wat er dus is gezien (denk ik) is het volgende: de normale ontwikkeling van de baby is dat de darmen tot week 11 een stukje zichtbaar zijn in de navelstreng. Daar is niets bijzonders aan. (ik snap ook niet dat de echoscopiste dat noemt, maar goed). De normale ontwikkeling is dat de darmen zich straks terugtrekken in de buikholte van de baby. Alleen als dat niet (volledig) gebeurt is een eventuele operatie nodig als je kindje is geboren. Eigenlijk is er dus niets speciaals gezien en kun je er vanuit gaan dat dit zich geheel normaal verder zal ontwikkelen. Vraag aan je eigen verloskundige die de brief en de foto zal zien, of dit inderdaad gezien is. Zo ja, dan hoef je eigenlijk geen echo meer. Tenzij je zelf zo ongerust bent dat je dat wilt natuurlijk. Maar het is medisch gezien dus niet nodig. Ik denk dus dat er dit is gezien als ik op je verhaal afga. Mirjam
Bedankt voor je antwoord, dit klinkt een stuk prettiger! Ik heb geprobeerd om de foto van de echo in te voegen, misschien dat je hier voor de zekerheid ook nog even naar zou willen kijken. Alvast weer bedankt!
hoi Marjolijn, ja dit lijkt op wat ik heb omschreven, ik denk dus dat het hierom gaat. Het heet trouwens een fysiologische hernia umbilicalis. Fysiologisch wil zeggen dat het normaal is. Mirjam
oke, dan ga ik daar maar van uit en volgende week gaan we naar de verloskundige, dus hoor ik van haar vast wel meer hierover. In ieder geval bedankt, dan kan ik dat weekje wat rustiger doorkomen! Ben blij met jullie!!!