Hallo, Hierbij toch weer een vraag over zindelijkheid. Mijn zoontje wordt in november 4 jaar en is nog steeds niet zindelijk. We hebben hem nooit gepushed en ik wil ook geen frustratie of angst voor het toilet bij hem teweeg brengen, dus hebben we het altijd vanaf 2 jaar spelenderwijs gedaan. Als hij in zn blote bips in de tuin ( zomers ) loopt, gaat hij steeds op het potje of het toilet, zonder ongelukjes, zowel plasjes als poepjes. Maar met een onderbroek plast hij gewoon en nu wil hij zelfs helemaal niet meer zonder luier of helemaal in zn blote bips. Ik weet op dit moment niet wat ik moet doen. Als ik op tijdstippen hem laat plassen, dan wil hij niet en schreeuwt hij het uit. Ik wil ook niet dat hij er een hekel aan krijgt. Ik laat het hem uit zichzelf aangeven, maar als hij een luier aan heeft, plast hij gewoon in zn luier. We hebben ook beloningstickertjes gebruikt maar hij vind zn luier volgens mij wel makkelijk. Hebben jullie toevallig tips? Alvast bedankt. Groetjes mama van Joris ( 13 november 2007) en Sophie ( 16 april 2010 )
Ik zou gewoon de luiers opbergen. Lekker een hele stoere onderbroek aan, mooie stickers om op de wc ergens op te plakken en het vooral heel stoer en leuk houden. Ongelukjes geven niks, des te stoerder om daarna toch weer op de wc te gaan! Ik zou geen vaste tijden doen, maar bijvoorbeeld een kookwekker die elk uur afgaat, en dan even vragen of hij moet (of zelf af en toe vragen). Voor en na het slapen kun je als 'moeten' doen, zodat hij iets veiliger is in bed. Goed zeiltje in bed, evt een stoere "onderbroek" met een beetje extra absorptie (je hebt wel onderbroekjes met een soort dikker stukje er in, of een luierbroekje). Ik zou hem meer bevestigen, laten doen wat hij wil (dus als hij onderbroekjes wil, prima! Misschien zelfs zelf een paar mooie kopen) en bevestigen in die goeie keuzes.
Hij kan het maar is blijkbaar meer voor de makkelijke oplossingen. Ik zou de luiers wegdoen en de ongelukjes voor lief nemen. Ik vind persoonlijk dat teveel toegeven op die leeftijd nog niet erg goed is. Dan blijft hij de makkelijke weg kiezen en is hij nooit zindelijk voor hij naar school gaat.
Geen luier aan en laten gaan, dan maar 6x per dag een natte of vieze broek. Zo denkt hij wel zelf de keus te hebben of hij wel of niet naar de wc gaat, alleen voelt het niet meer zo lekker droog als hij geen luier aan heeft.
Hier een zoontje van 3 jaar die ook al heel vroeg aangaf dat hij wat moest doen, maar een drama wat betreft zindelijk maken..... Steeds proberen, maar vanaf vanmorgen heb ik hem gewoon geen luier aangedaan en goed opgelet als die begon te wiebelen samen naar de wc gegaan en hij is de hele dag droog geweest!!! En een stickervel op de deur gemaakt en als die vol is mag hij een cadeautje kiezen in de winkel... Dus ik zou adviseren gewoon geen luier aan doen en idd de ongelukjes voor lief nemen!! Succes!!!