Hallo meiden, Even een vraagje: Ik heb vorige week een echo gehad, en de echoscopiste zei dat het vruchtzakje een grootte had van 5 weken en 1 dag. Mijn VK was van een andere datum uitgegaan, dan was ik die dag erna 6 weken geweest. Mijn vraag is nu: Hoe nauwkeurig is zo'n echo? Kunnen ze dat echt precies op de dag uitrekenen? Dat betekent dus dat ze dan precies na kunnen gaan wanneer de bevruchting heeft plaats gevonden, klopt dat? Er kunnen nu dus 2 dingen aan de hand zijn: A) Het vruchtje is gestopt met groeien na 5 weken en 1 dag B) Ik ben toch iets minder ver dan de VK denkt. Ik hoop natuurlijk het laatste, want ik zou er kapot van zijn wanneer het een MK zou worden... Ik ben toch zo bang, ik kom deze dagen amper door.... Liefs
Bij mij dacht de gynaecoloog ook eerst dat ik een week verder was, mijn cyclus had toen gewoon wat langer geduurd. Ik weet nu wel niet of zo'n termijn echo altijd juist is, maar in mijn geval was dat toch zo en ik hoop voor jou ook. Anders moet je gewoon eens even bellen naar de VK voor wat meer uitleg, misschien dat dat je gerust kan stellen, want zo heel de tijd ongerust rondlopen is ook niet gezond.
Een echo is pas tussen de 9 en 12 weken echt een termijn echo. Daarvoor nog niet. Bij 5 weken zie je vaak nog zo weinig, meestal alleen een dooierzak. Zelf had ik een echo bij 7 weken i.v.m eerdere mk. Op deze echo bleek het maar 4 mm groot te zijn, dit kwam overeen met precies 6 weken. Toen moest ik 2 later weer komen en toen bleek ik precies op mijn eigen berekening te zitten, namelijk 9 weken. Die 2 weken zijn een ware hel geweest. De eerste weken is elke mm erg belangrijk en dat is bijna niet goed te meten in de eerste weken van de zwangerschap. Wanneer heb je je volgende echo? Sterkte met afwachten. Gr Samantha
Inderdaad het is exact zoals Samantha beschrijft. Ik kreeg wekelijks een echo en alle echo's voor de 9 weken klopten niet qua termijn. Op de ene echo was ik juist verder en de andere weer korter. Zelfs met twee metingen binnen 5 minuten was er soms dagen verschil . Het is echt mm-werk! Er werd bij mij ook elke keer expliciet vermeld dat een termijnbepaling zo vroeg nog niet betrouwbaar was. Pas bij 9 weken en een paar dagen begonnen de echo's qua termijn te kloppen en was het elke week op de dag nauwkeurig. Heel veel sterkte met wachten en ik hoop en duim op goed nieuws voor je!
Goh, weer wat geleerd! Bedankt voor jullie reacties meiden! We hebben donderdag 'al' de volgende echo, maar het lijkt een eeuwigheid te duren.... Zoals ik in een ander topic al schreef, was de echoscopiste lomp van de bovenste plank! In haar reacties naar ons toe, maar ook in haar doen en laten. Ik vond toen ook al dat ze de kruisjes die ze met haar muis zette om de grootte op te meten, nogal 'vlugvlug' en slordig deed. Ik vroeg me al af of dat niet wat nauwkeuriger moest. Waarschijnlijk doet ze het elke dag en is het voor haar een routine, maar als het zo'n precieziewerk is, vraag ik me toch af of er niet wat meer nauwkeurig te werk gegaan moet worden. Vooral als het geen kwestie is van gewoon even kijken, maar op advies van de HA ivm een dreigende MK. Maar ja, zoals ik zijn er natuurlijk zovelen... We zullen maar gewoon af moeten wachten en blijven hopen dat ons beebje gegroeid is... Als ze dan maar niet weer zo lomp meet, want dalijk is 'ie nog gekrompen ook! ------------------------------------------------------------------------------------------------ I say a little prayer for you......
Hallo, Ik had met 8 weken mijn eerste echo (was geen reden voor...doet deze vk meestal) Maar toen dachten ze dat ik 7+1 was.....ik zat meteen in de stress want mijn cyclus was netjes constant en ik dacht door ovulatietesten vrij exact te weten wanneer ik zwanger was geraakt. Met dezelfde opties.....vruchtje was al gestopt met groeien (er was trouwens wel hart actie)en zou af komen....of fout in berekening Van de vk mocht ik met 10 weken nog een echo laten maken en toen was ik ineens 10+1.....helemaal niks aan de hand dus uiteindelijk. En nu heb ik hier een prachtig zoontje naast me liggen......dus hou de moed er nog in!!