Hallo, Mijn dochter is 1 jaar. Ik geef haar nog 2/3 voedingen per dag ('s morgens, soms rond 16 uur en voor het slapen gaan). Ik ben nog niet ongesteld geweest maar wij zouden wel binnen niet al te lange tijd een tweede kindje willen. Het liefst zou ik door willen blijven voeden, maar ik wil natuurlijk wel mijn cyclus terug. Zou het al helpen als ik afbouw en alleen nog de avondvoeding geef? En hoe kan ik dat het beste doen? Bedankt alvast.
Hoi. Wat goed dat je al 11 mnd BV geeft. Er zijn een aantal opties om te doen: 1. Nog even afwachten en kijken of de natuur je cyclus en ovulatie weer laat komen. Bij een snelle kinderwens is dit misschien niet de meest ideale optie. 2. Je kan proberen de tijdsduur van de borstvoeding in te korten of het aantal voedingen af te bouwen, door bijvoorbeeld een maximum aantal minuten vast te stellen dat uw dochtertje mag drinken aan de borst. Als zij ook nog af en toe een slokje neemt als troost, dan kan je proberen deze troostslokjes tot een minimum te beperken of zelfs te stoppen. De kans is wel groot dat je melkproductie verder omlaag zal gaan of dat je dochtertje bij een verminderd aanbod de interesse in de borst verliest (of beide). 3. Je kan stoppen met de BV en kijken of je cyclus en ovulatie weer snel op gan komen. Bij sommige vrouwen blijft de ovulatie onderdrukt, of herstelt de cyclus zich niet volledig zolang er gevoed wordt, hoe weinig dat ook is. 4. Mochten geen van deze opries helpen, dan zou ik dit voorleggen aan je huisarts. Je kan dan vragen of je prolactinegehalte in jou bloed bepaald kan worden. (Prolactine is een BV-hormoon en die werkt een zwangerschap tegen) Groetjes Saskia