Hallo lady's! Ik ben zwanger van de 2e...weliswaar nog heel pril. Mijn zoontje van 3 zit op het kdv, volgend jaar gaat hij naar school toe. Als de baby word geboren, heeft mijn vriend liever niet dat de baby naar het kdv gaat, tenminste niet als de baby nog maar een paar maanden is. Als ik een oppas aan huis zou laten komen, krijg ik dat dan ook vergoed van de belastingdienst? Of moet je dit echt uit je eigen zak betalen? Groetjes!
Die vergoeding werkt precies hetzelfde als kdv vergoeding. Je moet alleen wel iemand via een gastouderbureau nemen. Of iets in die richting, ik heb mijn zusje in laten schrijven bij een gastouder bureau en zo krijgt zij geld en kan ik werken. Gewoon particulier mag dus niet.
dat klopt!! alleen moet je iemand in huis het minium loon bieden.. dat is geloof ik 8 euro nog wat.. Dit is een stuk hoger dan op het kinderdagverblijf en krijg je minder terug! goedkoper is het om een gastouder te vinden. Ik zit met hetzelfde probleem.
Let er op dat de regels vanaf volgend jaar gaan veranderen. Is deze week iets over in de Ministerraad geweest. Het komt er ongeveer op neer dat gastouders vanaf 2010 aan opleiding- en kwaliteitseisen moeten voldoen, willen ouders nog aanspraak kunnen maken op een vergoeding. (Nu is de eis alleen dat gastouders geregistreerd moeten staan bij gastouderbureaus.) De maximum uurprijs wordt dan 5 euro (is nu 6,10 euro, hetzelfde als een kdv). Zie voor meer info bijvoorbeeld http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/art ... rsus_.html
Ik hoorde ook zoiets en dan wordt het een stuk duurder. Onze kleine gaat ook gewoon naar een kdv ik zag er dit keer erg tegenop om haar weg te brengen. Ik wilde veel liever thuis blijven maargoed....een echte thuisblijfmoeder ben ik nu ook weer niet. Nu is ze 6 maanden en alle keren dat ze is gegaan gaat het zonder problemen. Ze lijkt het er zelfs erg naar haar zin te hebben. Misschien toch gewoon naar het kdv brengen want daarvoor krijg je nog een aardige vergoeding.
Heb je al eens gedacht aan een gastouderbureau ? De opvang kan volgens mij zowel bij jou thuis als bij de gastouder.
Op http://www.gastouder.info vond ik nog de volgende informatie onder het kopje 'het nieuwste nieuws': April 2009 De belangrijkste wijziging in het voorstel van 24 april 2009 is dat de subsidie voor de thuisopvang wordt geschrapt en de regeling voor formele gastouderopvang wordt aangepast. Dit betekent dat kwalitatief goede gastouderopvang blijft bestaan, zowel op het adres van de gastouder als op het adres van de ouders. Formele gastouders moeten aan een opleidingseis en kwaliteitseisen voldoen. Dit zal aansluiten bij de huidige kwaliteitseisen aan gastouders (EHBO, risico inventarisatie, goed pedagogisch plan van het gastouderbureau). De maximumprijs die voor kinderopvangtoeslag in aanmerking komt wordt vijf euro per uur. Hiermee blijft kleinschalige opvang beschikbaar voor ouders die de voorkeur hebben voor opvang in een gezinssituatie. Ook gastouderbureaus worden aan strengere eisen onderworpen. De thuisopvang (door gastouders die niet aan een opleidingseis voldoen) levert uitvoeringstechnisch veel problemen op en het risico op misbruik en oneigenlijk gebruik blijft hoog. Kwaliteit en rechtmatigheid van de subsidie kunnen onvoldoende worden gecontroleerd. Daarom verdwijnt de thuisopvang uit de Wet Kinderopvang. Met het schrappen van de subsidie voor thuisopvang wordt bijgedragen aan de doelstelling van het kabinet tot vereenvoudiging van het toeslagenbeleid. Bovenstaand voorstel wordt in mei behandeld in de tweede kamer.