Ouderschapsverlof in het MBO-onderwijs, ervaringsdeskundigen gevraagd!

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Katalaya, Dec 9, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

Jan 3, 2009
    4,937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Hallo allemaal,

Wát een oerwoud van regels en wetten is dat ouderschapsverlof, zeg!

Ik ben dus ook het één en ander aan het uitzoeken, en ik hoop dat er onder jullie mensen zijn die misschien even hun licht willen laten schijnen over mijn situatie:

Ik werk nu fulltime in het MBO-onderwijs, cao-bve.
    Ik ben augustus 2012 uitgerekend.
    Mijn bevallingsverlof zou rond eind november 2012 aflopen.

Ik zou daarna graag 0,6 fte willen gaan werken (= 3 dagen)

Ik hoorde vandaag ook dat het ouderschapsverlof binnen één jaar na het einde van het bevallingsverlof ingezet moet worden.
    Dat het dus niet meer mogelijk is om bijvoorbeeld 2,5 jaar lang één dag in de week te nemen. (Daar gaat mijn plannetje! :()

In dat geval overweeg ik om de rest van het kalenderjaar 2012 volledig ouderschapsverlof aan te vragen, dus een week of 6 fulltime. (= 30 dagen)

Ook omdat in 2012 er nog een belastingteruggave geldt, die ze misschien in 2013 gaan afschaffen.

Dan zou ik vanaf januari 2013 mijn resterende ouderschapsverlof: = een kleine 50 weken (tot één jaar na einde bevallingsverlof) 2 dagen per week opnemen.

Dan werk ik 3 dagen, maar met een contract van 5 dagen.

En dan daarna, rond november 2014 terug naar een contract van 3 dagen per week.

Mag dit? Ik bedoel; moet ik na mijn ouderschapsverlof persé terug naar 5 dagen per week?
    Ik hoorde namelijk dat je niet zo heel veel terug mag in aantal uren, maar slechts een bepaald percentage. Ik las net ook al in het andere topic dat dat met je pensioenpremie te maken kan hebben?

Ik heb ook gehoord dat ik de helft van het ouderschapsverlof nog 55% van mijn salaris doorbetaald krijg.

Mocht het niet toegestaan zijn om na ouderschapsverlof terug te gaan van 5 naar 3 dagen, dan zou ik ook nog kunnen overwegen om in 2013 alvast terug te gaan naar 4 dagen per week, en één dag (deels betaald) ouderschapsverlof te nemen.

Is dit slim, maak ik denkfouten, of hoe zouden jullie dit aanpakken.

(Ik ga volgende week wel bij P&O informeren, maar die zitten op een andere locatie, dus dat kan alleen telefonisch of via mail. Dan wil ik wel een beetje helder hebben voor mezelf wat ik wil vragen.)

Share This Page