johannesbroodpitmeel

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Gold, 30 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gold

Gold Actief lid

14 mei 2011
    135
    2
    18
    Hallo,

Ik heb een dochter van 5 weken. Vrijwel sinds de geboorte krijgt ze FV. Omdat ze veel last van krampen en moeizame ontlasting had zijn we vanaf ongeveer week 2 begonnen met kruidvat extra care (1). Hier reageerde ze goed op.

Wel spuugde ze veel en vaak. Op het CB zeiden ze dat dit reflux is en nutriton door de voedingen konden doen. 1 schep op 90. Zo gezegd zo gedaan en het spugen was vrijwel weg. Ze was een stuk minder onrustig tussen de voedingen door en slapen ging beter. Het nadeel was alleen dat ze ontzettend veel ging poepen hierdoor. 7/8 poepluiers per dag. Vrij dun ook want je hoorde het in de luier 'stromen'. Dit hebben we iets langer dan een week aangekeken maar de ontlasting veranderde niet en door de vele poepluiers gingen haar billetjes kapot. Toen ben ik gestopt met de nutriton. Haar billetjes zijn gelukkig snel opgeknapt.

Maar het spugen is natuurlijk weer in volle hevigheid terug. Ze huilt nu weer veel meer en is onrustiger. Ook heeft ze nu meer krampen en laat veel windjes. Kan het omdat ze misschien gewend was dat het met nutriton zo makkelijk ging?

Nu heb ik dus beetje dilemma. Kiezen voor nutriton en veel poepen/zere billen of het spugen en weinig slapen..

Zou ik ook pure johannesbroodpitmeel kunnen proberen? Misschien dat ze daar beter op reageert dan de nutriton.
    Ik weet dat jullie, Friso, de comfort heeft dat voor krampen en spugen is. Maar daar zit weer nutriton in verwerkt toch?

Heel verhaal geworden.. maar hoop dat jullie kunnen helpen!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Dat is inderdaad een moeilijke keuze. Friso Comfort bevat johannesbroodpitmeel in een ruwe vorm. Het is daarom belangrijk voor de werking van de voeding het poeder op te lossen in water dat net van de kook af is. Het helpt bij spugen, krampjes maar kan ook voor een wat zachtere ontlasting zorgen. Friso Comfort kan ook goed gemengd worden met Friso Standaard. Zodat je de verhouding tussen deze 2 voedingen goed op je kindje kunt afstemmen. Hopelijk kun je dan zo'n verhouding vinden dat het helpt tegen het spugen maar dat je kunt voorkomen dat de ontlasting te dun wordt.
    Voor krampjes, spugen is het goed om het drinktempo in de gaten te houden. Dat dit niet te snel gaat. Een goed drinktempo voor een voeding is 15-20 minuten. Vaak zie je ook een piek rond de leeftijd van 6 weken wat betreft krampjes.
    Groetjes Angelique

Deel Deze Pagina