HSG en zwanger worden

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door kaboutertje, 3 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ik hoorde van mijn gyn dat je direct na de HSG niet zwanger mag worden, omdat er toch met rontgen gewerkt wordt. Hij zegt: Je weet niet wat dat op het eitje doet in de toekomst mocht het bevrucht worden.

Iemand die dat vaker gehoord heeft?

2. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    ik heb het ook gehoord, maar nog nergens zwart op wit tegen gekomen...

3. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ik lees alleen maar dat je sneller zwanger kan worden na een HSG. Maar ja als je niet zwanger mag worden... ( daar lees ik totaal niets over)

Beetje tegenstrijdig allemaal en weet nu eigenlijk niet wat te doen.
    Deze grotere kans verspelen of juist er wel voor gaan, maar terwijl dat niet goed is.

Onze kansen zijn al veel kleiner door een hartvormige bm.

Moeilijk, meer meiden?

4. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    ik moet ook als ik ongi word een afspraak maken voor een hsg
    dus vraag het dan nog wel een keer na voor de zekerheid

5. vonnie30

vonnie30 Actief lid

16 jul 2009
    240
    0
    0
    Ook ik moet een afspraak maken voor een HSG zodra ik ongi word alleen heb ik wel een formulier meegekregen maar daar staat alleen op "BELANGRIJK!!!! Het is ongewenst dat de rontgenonderzoek wordt uitgevoert tijdens een zwangerschap. Het onderzoek moet worden uitgevoert na de menstuatie en voor de volgende eisprong" en niet dat je niet daarna gelijk mag klussen....Ik denk als het niet had gemogen dat het erop had moeten staan

6. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Ik heb onlangs ook een HSG gehad (voor de eisprong!) en wij hebben niet te horen gekregen dat we er niet meteen voor mochten gaan.

7. vonnie30

vonnie30 Actief lid

16 jul 2009
    240
    0
    0
    Nee, ik ga er ook wel vanuit dat het zou mogen aangezien er duidelijk staat. Dat je niet zwanger mag zijn tijdens het onderzoek, en niet dat je daarna niet mag beginnen..

Overigens Caro31 wat moet ik me eigenlijk voor stellen bij zo een onderzoek?

8. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Hoi Vonnie,

Voor uitgebreide info zou ik even zoeken via Google als ik jou was. Heb je van het ziekenhuis geen folder meegekregen? Mij is het onderzoek ontzettend meegevallen. Er wordt contrastvloeistof door je eileiders gespoten. Dit kan pijnlijk zijn, maar het hoeft niet. Een dag later moest ik terugkomen voor een rontgenfoto; zo kunnen ze zien of het vloeistof goed verspreid is en of je eileiders doorgankelijk zijn. Men zegt dat de doorspuiting een therapeutische werking kan hebben tot 3 maanden erna, m.a.w. dat je een grotere kans hebt op een zwangerschap vanwege het vloeistof dat in je eileiers zit. Dit is een olieachtige substantie en dit zou het eitje beter geleiden.

Heel veel succes!!

9. juulzon

juulzon Fanatiek lid

29 apr 2009
    4.486
    57
    48
    Hoi Girlzz,

Volgens mij zit het zo: als je de HSG vóór je eisprong hebt, kun je daarna gewoon weer lekker oefenen en aan de slag en dan maar hopen dat het zaadcelletje in een keer door een schoongespoelde nietverstopte eileider het eitje kan vinden ;) !

Heb je de HSG ná de eisprong en heb je gevreeen, da's niet handig, want als je zwanger zóu zijn, is dat niet goed....

Ze plannen de HSG daarom in principe vlak na je menstruatie (dag 8-15) en voor je eisprong.

Succes!

Juulz (vh Clomid-forum ;) )

10. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Vonnie,

Een HSG stelt niets voor ( bij mij tenminste).
    Het kapje op de bm doet even iets pijn ( ongesteldkramp), maar daarna voel je totaal niets.

Ik kreeg de vloeistof en direct de uitslag.
    Niet nog eens een echo wat je weleens leest, maar bij mij was alles bijzonder snel toegankelijk.

Ik heb wel 1000 mg paracetamol ingenomen op aanraden van de gyn voor de hsg.

Maar ik denk dat we er maar gewoon voor gaan deze ronde ( is anders zo'n onbenutte kans) en vraag volgende keer weleens waar de gyn dit op gebaseerd heeft dat het slecht zou zijn ( mss voor zijn portemonnaie ;) )

11. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Rontgen is niet iets dat door blijft gaan in je lijf, als het apparaat stopt, zijn de stralen ook weg. Dus geen gevaar. Alleen in een prille zwangerschap kan het kwaad, later in de zwangerschap mag je evt zelfs rontgenfoto's maken als dat noodzakelijk is (na 12 weken). Het is zoals hierboven al gezegd, als je zwanger bent op het moment van de hsg kan het kwaad.

12. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    Het is precies zoals Juulzon zegt.
    Na de HSG heb je meer kans om zwanger te raken. Dit effect werkt ongeveer 3 maanden door.

13. Emma 79

Emma 79 Fanatiek lid

26 feb 2009
    2.834
    3
    38
    De gyn benadrukte na het onderzoek dat we die maand extra ons best moesten doen aangezien we meer kans hadden om zwanger te raken. Helaas heeft het bij ons geen succes gehad en we zitten nu ruim 3 maanden na het onderzoek:(.

Ik vond het onderzoek trouwens wel meevallen maar pijnloos vond ik het zeker niet. Het cupje om de baarmoedermond plaatsen gaf een beetje het gevoel alsof je ongi gaat worden maar het inspuiten vond ik toch vrij pijnlijk (een scherpe pijn), maar net als je denkt dat je het niet meer trekt is het al voorbij;). Ik zou een HSG in ieder geval zo weer doen, mocht het noodzakelijk zijn.

14. juulzon

juulzon Fanatiek lid

29 apr 2009
    4.486
    57
    48
    Ik vond de HSG wel erg pijnlijk, al had ik een pijnstiller van te voren genomen :(. Naderhand werd ik ook superduizelig en moest echt blijven liggen (kreeg van de verpleegkundige en vriendlief te horen dat ik zelfs groen zag :) !). Daarna helemaal geen last gehad...

Voor mij is het nu de derde ronde na de HSG en zit dus nog heel hoopvol op het wachtbankje .... Het erge is dat je niet teveel hoop wil koesteren, maar tegelijkertijd let je gewoon heel erg op je lichaam... Tja, zat er maar een onschuldig luikje in je buikje ;)

Succes allemaal!

xxx Juulz

15. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Maar dan is die straling toch wel al bij het rijpende eitje geweest.
    Dus dat eitje heeft wel straling gezien en dat bedoelde mijn gyn.
    Dat hij niet weet wat die straling met dat eitje doet.

16. tummetje

tummetje Fanatiek lid

4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    Heb wel eens gehoord dat het slecht zou zijn. Maar dat is zo'n theoretische flutkans dat het te verwaarlozen is vergeleken met de extra vruchtbaarheid die je in de ronde van de HSG, en 3 rondes erna zou kunnen hebben.

Ik had mijn HSG op CD 10, een ei op CD17 en die ronde raakte ik zwanger :) Ben er van overtuigd dat het door de HSG kwam, maar echt hard maken kun je dat niet

Overigens was mijn HSG echt een bezoekje aan de hel, zou het niet graag weer doen :(

17. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ja flutkans, maar mss dan wel een kans op een gehandicapt kindje?
    Of weer een mk?

18. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Ik denk niet dat het zo nauw komt. Immers dan zou je bij vrouwen nooit een rontgenfoto van de buik mogen maken, immers de eitjes liggen al vanaf de embryonale tijd klaar! Bij mannen wordt het zaad telkens opnieuw aangemaakt, bij vrouwen is het in het begin allemaal al gedaan. OK, ik chargeer, maar ik denk echt dat het niet uitmaakt. En als er al iets met het rijpe ei aan de hand zou zijn door de rontgen, zou het ofwel niet bevrucht worden, en bij toch een bevruchting of niet innestelen of een heel vroege miskraam geven.

19. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    O maar als je je zoveel zorgen maakt, dan neem je toch geen risico in de cyclus van de HSG en ga je na de menstruatie pas weer ervoor?

20. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ja daar heb je idd een punt.

Ja maar mijn gevoel zegt deze kans niet onbenut te laten. Gewoon een beetje dubbel gevoel.
    Maar we gaan er maar gewoon voor. Zeker nav wat jij hierboven zei.

Deel Deze Pagina