Vraagje over placenta

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Loe, Mar 30, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loe

Loe Niet meer actief

Wij hebben vanmiddag een echo gehad met 12w+5. De placenta was nog niet volledig aangelegd. Ik had eigenlijk verwacht van wel. De echoscopiste zei er eigenlijk verder niets op. Ik hoorde nog iets van 14 weken. Weet iemand of dat inderdaad bij 14 weken is of korter of langer? Ze kon wel zien waar hij kwam te liggen, dat wel.

2. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hey Loe,

Is het niet zo dat de placenta zich rond de 12e week ontwikkeld? Als het ernstig was, had de vk neem ik aan wel iets gezegd toch? Een placenta zit er niet opeens compleet in een dag moet je maar denken: die groeit en ontwikkeld over een periode!

Wanneer heb je de volgende controle?

3. Loe

Loe Niet meer actief

hoi maria, dank voor je reactie! Over anderhalve week heb ik weer een afspraak. Hopelijk dan ook weer een echo, en zal ik het nog eens vragen.

4. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Je zult vast zien dat het er dan prima uitziet, ik weet niet meer precies wanneer, maar toen was bij mij ook de aanleg van de placenta te zien, maar nog geen volledige placenta. Ik geloof dat ie bij week 14 echt 'af' moet zijn, dus relax meid, komt vast allemaal goed! Soms zeggen vk's en gyn's meer dan goed is voor ons as internetbezoekende moeders :)

5. Loe

Loe Niet meer actief

ja precies, dat is ook zo.

6. AstridDi

AstridDi Fanatiek lid

May 6, 2008
    2,068
    0
    0
    Vanaf week 12 gaat de placenta zich meer vormen om zo de taak van hcg over te kunnen nemen.
    Bij mijn 12 weken echo konden ze zien dat de placenta aan de buikwand zit, maar waar precies was nog niet te zeggen.
    Waarschijnlijk dus ook omdat hij nog niet compleet was !

Geen zorgen maken!

7. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Tussen week 11 en week 13 kan de vlokkentest plaatsvinden. De vlokken die dan worden weggenomen om te controleren op chromosoomafwijkingen zijn eigenlijk het "begin" van de placenta.

Als ze er dus standaard vanuit gaan dat met 13 wk nog net wel vlokjes te vinden zijn, lijkt het me dus ook heel normaal dat op die termijn de placenta nog niet helemaal af is.

8. Loe

Loe Niet meer actief

dank je babel!

9. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    dat duurt idd nog wel even hoor! En dat is misschien bij de een weer sneller dan bij de ander...maak je niet druk alles was verder goed dus!

Share This Page