vraagje over progsteron

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Loe, Mar 5, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loe

Loe Niet meer actief

Gisteravond belde mijn fert.arts voor de uitslag van mijn progesteron. Die was voor mijn zekerheid geprikt bij 7w5dagen. Hij was 98.5. Best hoog denk ik. Alleen heeft de huisarts de progesteron laten prikken bij 4w+2, toen was ie 158! Dus hij is wel heel, heel behoorlijk gezakt. Weten jullie of dat normaal is?
    Heb dat tweemaal geprobeerd uit te leggen aan de fert.arts, dat deze waarde ook ok is, maar dat de progesteron wel een derde van de totaalwaarde gezakt is, maar hij deed weinig met de informatie.
    volgens hem waren de referentiewaarden 10-90 en ik zat daar dus boven. Maar volgens mij zijn dat de referentiewaarden van na een eisprong, en niet in een zwangerschap. Daar vond ik gisterenmiddag nog de referentiewaarde 50-200 voor het eerste trimester. In het derde trimester loopt hij op tot maximaal 500.
    Wat vinden jullie? Moet ik het er nog een keer over hebben, mijn borsten doen namelijk ook minder pijn, dan een paar weken geleden. Jullie snappen al, ben dan wel bang voor een miskraam, omdat ik dat bij mijn vorige zwangerschap ook had, dat ik ineens mijn borsten niet meer gespannen waren.
    Zal ik het er nog een keer over hebben volgende week met de gyn, of is het normaal dat het daalt en blijft het dan zo? Wat vinden jullie?

2. Trees

Trees Niet meer actief

Tussen de 50-90 wordt aangeraden in de eerste 9-10 weken. Jouw waarde is echt perfect. Ik zou er werkelijk een moord voor hebben gedaan :D.

De waarde van 158 is belachelijk hoog, maar vergeet niet dat je toen nog progesteron gebruikte en dat daarom de waarde kunstmatig hoog werd gehouden. Ik neem aan dat je daar nu mee gestopt bent en dat het logisch is dat de waarde is gedaald. Zonder deze extra progesteron doet je lichaam het supergoed, want je hebt een prachtige waarde.

In de tiende week begint de placenta de productie van progesteron het van je lichaam over te nemen en begint de waarde ook als een gek te stijgen. Daardoor krijg je de waardes in de hondertallen, maar dat was op het termijn waarop je hebt geprikt helemaal niet van toepassing.

Ik daalde zelf van 95 tot 60 rond de 6-7 weken, terwijl ik extra progesteron gebruikte en deze zwangerschap gaat ook hartstikke goed. Je moet gewoon niet te laag komen (liever niet lager dan 50), maar wat dalingen zijn niet erg.

Mag je snel weer voor een echo?

3. Loe

Loe Niet meer actief

Hoi Trees, dank je wel voor je antwoord. Ik had met die 158 nog maar een paar progesteron dinskes ingebracht dus daar kan t niet echt van zijn. Ik vind de waarde ook heel goed, laat ik daar duidelijk over zijn, maar wat mijn wel zorgen baarde, en Loeman ook, is die enorme daling vanaf 158. Is dat normaal? Het zou toch juist toe moeten nemen? Dat is t eigenlijk waar wij een beetje mee zitten.

We mogen dinsdagavond weer voor de echo. Als ik heel eerlijk ben en heel plat: ik schijt alle kleuren van de regenboog!

Meid, wat ist toch super dat de plakbeeb zo super gaat!!:D ben nog steeds zo happy voor je.

4. yasmine1974

yasmine1974 Actief lid

Jul 19, 2009
    377
    0
    0
    Ik heb mijn eigen kleine bedrijfje
    far far away land
    Ik weet persoonlijk niets over progesteron omdat ze dat hier in Dubai nog nooit hebben nagekeken bij mij. Kan alleen maar praten over symptomen die verdwijnen, en dat had ik ook. Ik voelde bij 8-9 weken plots mijn borsten niet meer en sindsdien eigenlijk is het volledig weg. De baby beweegt goed en groeit goed, maar ik heb voor de rest geen symptomen dus ik zou me daar zeker niet aan vast klampen, dan maak je je alleen maar extra zorgen die voor niets goed zijn.
    Dikke zonnige knuffel.

5. Loe

Loe Niet meer actief

Dank je wel Yasmine. Wanneer krijg jij de uitslag van de bloedtest? Goh, dus bij jou hebben ze helemaal niets gedaan met progesteron. Ik weet wel dat het echt een belangrijke is/kan zijn ivm miskramen, maar NL gyns willen er nog niet erg aan.
    En een zonnige groet, thanx, ik zou er een 'moord' voor doen om je er eentje terug te geven, maar van zon hier geen sprake hoor. Houd je ook van een ijskoude groet? Die krijg je van mij.

6. yasmine1974

yasmine1974 Actief lid

Jul 19, 2009
    377
    0
    0
    Ik heb mijn eigen kleine bedrijfje
    far far away land
    De updates over mijn bloedonderzoek zal ik wel in mijn eigen topic zetten schat, van zodra ik ze heb...this is all about you!!!
    Ijskoude groetjes zijn nog steeds hartverwarmend...:D

7. Trees

Trees Niet meer actief

Progesteron hoeft de eerste weken helemaal niet toe te nemen! Pas als de placenta het overneemt zal het gaan toenemen. Ik vind de daling helemaal niet vreemd. Hier gebeurde het ook en ik weet dat het bij Klingel hetzelfde verhaal was (geloof bij haar een daling van 90 naar 58 ). Zoals ik al eerder schreef dalen is niet erg zolang het maar niet laag wordt en daar is bij jou nog lang geen sprake van.

Dinsdagavond weer echo. Wat onwijs eng. Ik kon ook dagen niet slapen voor een echo :). Ik hoop dat alles er nog steeds prachtig uitziet en dat je kan beginnen met genieten!

Ik blijf voor je duimen meis!

8. maranka

maranka VIP lid

Mar 27, 2007
    10,842
    0
    36
    Lieve Loe, ik hoop dat je een beetje bent gerustgesteld door de verhalen van Trees en Yasmin.

En we gaan hopen dat we het nog een beetje uithouden met het wachten tot dinsdag en het wachten een beetje snel gaat.

9. Trees

Trees Niet meer actief

Was ik nog helemaal vergeten, maar volgens mijn gyn werkt progesteron direct. Je eerste waarde was veels te hoog, dus ik denk dat dit toch van de bollekes komt en dat je nu juist een normale waarde hebt.

10. Loe

Loe Niet meer actief

ok. Thanx!

Share This Page